Gå til innhold

Terningenrittet 2024 Kristi Himmelfarts/torsdag 09.05.24


Oddefa

Anbefalte innlegg

Ja, det er den runden x 3 i tur og 4x for elite herrer/JR. Det er samme runde som i fjor + sløyfa mot mål som kun var med i start/avslutning i fjor, da motsatt vei. Var der i går, overraskende  tørt👍 så dette blir knall med helgas varme og tørr neste uke.. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (4 timer siden):

Her er Oddefa eksperten, men det er den runden på 10km som sykles flere ganger. Avhengig av om du er påmeldt elite eller tur. Det er denne: https://strava.app.link/BD1U3vj4hJb

Jeg er ikke sikker på om den er oppmerket per nå. Det kan sikkert noen andre svare på. Det var mange som sykla gjennom den i går, så den er definitivt mulig å teste. Litt bløtt er det nok noen steder, men dette blir bedre og bedre for hver dag nå. 

Takk for info! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 24.4.2024 den 22.28):

Påmelding tar seg opp, 50 stk nå. Det som så ut som soleklar pall for 1 mnd siden handler nå om å slå Otoen. Han lurte seg unna meg på slutten i fjor, hvordan er styrkeforholdet nå mon tro ? Otoen er også singel nå så han er sikkert mer på Tinder en Sykkel.org og leser sikkert ikke dette. Meld dere på folkens, plass til mange i Elverumskogene. 

Hehehe, vært for lite her inne altså, men er nok ikke Tinder sin skyld😂. Blir knapt trening på sti i forkant for min del, så målet er justert litt for egen del. Prøve å finne flyt ila de tre rundene, og på leting etter en ok følelse i kroppen. Tror dette kan bli smått tøft pr dags dato, men hadde vært moro å klart å sykle med deg nok en gang. Tviler, men vi får se😉. Da kan vi snakke om singellivet underveis😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er løypa for de små (6 år)?

Er det tur 30 km som gjelder? Det dere andre her sykler?

 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Hvordan er løypa for de små (6 år)?

Er det tur 30 km som gjelder? Det dere andre her sykler?

 

Prøver å tolke kartet på den ruta. Den er nok ganske enkel teknisk.. fra start er det vel stort sett grus langs gjerdet, så en liten naturlig pumptrack nedover, ellers bred sti med mye jord og sandgrunn.. Ikke spesielt teknisk krevende, men helt sikkert litt tungt å tråkke på for enkelte i den alderen på slikt underlag.  
 

Om du har litt av gammel punch i beina og vil ha en ekstra runde så er det sikkert fint å kjøre 4 runder, men 3 er og helt topp for oss mosjonister.  Noen må jo vinne turklassa og (og det blir ikke meg) 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vi har merket løypa i dag, minus litt merkebånd som vi venter med å sette ut til rittdagen. Løypa for de små er også merket (rosa), litt asfalt, litt grus, litt skiløype, litt singeltrack ikke noe tekniske eller veldig lange bakker. 

Når det gjelder deg Olechr så tenker jeg uten å vite hvilket nivå du har inne nå at du fint kan vurdere både å starte i Eliten (4 runder) og tur (3 runder), alt ettersom hva motivasjon, ambisjon og tid en har til rådighet. Men det er bra elitenivå vurderer jeg. Løypa ser fin ut ut i allefall. Velkommen er dere alle.  

CKE har en treningsøkt i løypa i morgen, oppmøte kl 18 ved Terningen barnehage. Blir sikkert muligheter til både å sykle fort og mindre fort, men først og fremst få en erfaring med løypen. 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten det er en liten endring fra løypa i fjor for de som husker den. Den første sandbakken (etter kulene) blir i år nr 2 av av de 3 (sett fra venstre). I fjor var det bakke nr 3 (lengst til høyre og bredest, men alle kjørte innersving slik at det ble trangt og "ny" sti ble laget. Årene før var det bakke nr 1 (altså lengs til venstre) men den er for løs. Bakke 2 er litt mer innklemt, litt trangere men 2 spor og ganske hardere underlag, egentlig løs sand først på toppen mens de to andre er løs sand all the way. Er merket riktig så hvis noen sykler gjennom dagene før skal man se dette men kan være noen som har sporet fra i fjor og sykler den bakken i fjor da den kommer "først). Tipper segmentet fra i fjor går i samme sporet da det ikke er mange meter unna, finner ut det i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (3 timer siden):

Forresten det er en liten endring fra løypa i fjor for de som husker den. Den første sandbakken (etter kulene) blir i år nr 2 av av de 3 (sett fra venstre). I fjor var det bakke nr 3 (lengst til høyre og bredest, men alle kjørte innersving slik at det ble trangt og "ny" sti ble laget. Årene før var det bakke nr 1 (altså lengs til venstre) men den er for løs. Bakke 2 er litt mer innklemt, litt trangere men 2 spor og ganske hardere underlag, egentlig løs sand først på toppen mens de to andre er løs sand all the way. Er merket riktig så hvis noen sykler gjennom dagene før skal man se dette men kan være noen som har sporet fra i fjor og sykler den bakken i fjor da den kommer "først). Tipper segmentet fra i fjor går i samme sporet da det ikke er mange meter unna, finner ut det i kveld.

Så når man kommer over "pumptracken"/kulene, skal man litt lenger rett frem før man drar opp til høyre opp bakken? 

Fader og.. og jeg som tjuvtrente på idealsporet opp den vi syklet i fjor 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, ikke til høyre rett før den stor kulen men etter. Kommer ut nesten samme plass da og 2 kan ligge i bredden hele veien i motsetning til idealsporet fra i fjor .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 6.5.2024 den 11.09):

Hvordan er løypa for de små (6 år)?

Er det tur 30 km som gjelder? Det dere andre her sykler?

 

Jeg tråkket gjennom den korte løypa med 6-åringen i fjor. Fin løype med noen kuler og svinger. Mye sand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i dag👍🏻. Blir moro, hardt og vondt,  med stor usikkerhet på egen form for min del. Håper å få en ok følelse i kroppen, samt kanskje finne noe flytfølelse ila de tre rundene🙂. Knapt syklet i terrenget i år, så vil tro flytfølelsen blir bedre og bedre utover i rittet, avhengig av at jeg ikke blir helt kjørt da selvsagt😂. Tror det skal bli vrient å klare å henge på Odd Erik i år, men plutselig funker jo mye🤔👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øistein klarte ikke å henge på Odd Erik men skal ha for forsøket he he. Nei da, bra innsats av Øistein og alle andre. Ble etter min mening ett veldig bra ritt. Regnvær i forkant og litt kjølig ved start, men løypa holdt seg veldig bra syntes jeg og ble aldri sleipt. Gjørmepartiene var korte og skapte bare en avveksling og som alltid på Terningenrittet er sporvalg viktig, og i år er det gjørmepartiene det var mest viktig (mener jeg). Er blant de mest lokale av alle startene antar jeg (dog bare vært gjennom løypa 2 ganger i forkant i år), men klarte å bomme på sporvalg de 2 første rundene i det ene gjørmehålet men traff siste gangene. Og her kommer det som er gull med Terningenrittet, du har 3 runder til å naile "cruxene". Kjørte med litt lavere trykk en vanlig og Ray/Ralph komboen funket utmerket for min del. Hadde en trynings, og det var i sanden og klønete av meg, men sand er mjukt da. 

ca 125 påmeldte og det var 40 flere en i fjor når det var 1 mnd senere og knallvær. I år var det mange flere i elite og ikke minst flere barn en tidligere, og det er positivt. Etter min mening burde de hatt både lavere grunnpris, lavere pris utover også for tror det hadde gjort at flere "mosjonister" hadde deltatt. Var ett ganske bra/høyt nivå i turklassen, men savnet flere her og tror det hadde vært lettere for en del å "hive seg med" hvis litt billigere for mange tenker tross alt på økonomi i 2024. Skal dog ha kudos for billig bor barn/ungdom som tross alt blir viktigst her. 

Mest kudos skal dog arenasjef Bengt Arne og løypesjef Stein ha, for de har stått på timesvis siste uker for å få en løype som for bare en ukes tid siden hadde en god del snø og is klar til i går. Fantastisk innsats. Jeg var med på merking i forkant og avmerking etter rittet i går og må også gi kudos til rytterne for ikke noe forsøpling utover en mistet flase. Men folk flest hadde vel ikke tid til å drikke eller ta gel underveis he he, jeg tok hverken gel og drakk nesten ikke. Burde trene mer på å drikke med høy puls azz. Ellers var løypen en time etter rittet knalltør. Er jo bare sand som underlag til stiene der det ikke er gjørme og tørker fort.

Neste år er Kr. himmelfart og pinsen sen så da slipper en en vinterutfordringene i forkant. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det du skriver Odd Erik👍🏻. Utrolig bra forhold selv med regn. Selvsagt typisk med regn i går, når knall i dag🤪. Uansett, god temp og digg vær å sykle en slik løype i. Blir aldri kaldt i skauen der👍🏻. Veldig bra jobba av Stein og Bengt Arne ja, for følte aldri at det var noe skummelt med de gjørmehullene, da de hadde ordnet mye der slik at de naturlige sporvalgene var trygge. Kunne kanskje vært gjort tilsvarende på det partiet før "brua", like ved der Martin satt. Men, var jo ikke noe problem der heller (annet enn for deg Odd😂), bare kjøre noe rolig og for min del holdt jeg venstre.. 

Så en dagen derpå vurdering av min innsats. Først og fremst er jeg i bunn og grunn veldig glad for at jeg i det hele tatt klarer å stille til start i ett ritt nå. Har hatt en tøff vinter/vår med samlivsbrudd og alt som følger med slikt. Fått kommet i gang med den nye tilværelsen, og fått trent brukbart den siste tiden. Vil tro formen og overskuddet bare blir bedre utover sommeren. 
Selve rittet starter slik passe. Åpner bra, men roer litt ned slik at jeg havner bak Odd Erik fremfor foran. Bevisst fra min side da jeg tenkte at det er mer enn tøft nok å evnt klare å henge. Sykler så halvannen runde med Odd Erik og Håkon fra egen klubb. Syns det egentlig går bra, men merket meg at jeg hadde noe trøbbel ut fra krappe svinger eller der hvor man nesten stopper opp, for ble gjerne ett par meter som jeg da måtte jobbe litt med å tette. Følte meg da litt som en dieselmotor hvor det tok litt tid å tette. Tenkte underveis at det ikke er helt normalt fra min side, altså mangel på trøkk. Ved passering runde 1 føltes det bra, og tenkte da at jeg skulle inn først på RC. Men, plutselig og smått overraskende så var kreftene borte. Begynte å kjenne kramper og ble helt skutt. Hang som et slips gjennom RC og frem til der Martin satt, så var det kjørt. Måtte bare roe ned og gi faen egentlig. Ble tur videre. Vurderte å bryte ved passering 2, men tenkte at jeg fint klarer å vispe meg gjennom siste runden… ble da en kamp mot kramper og meg sjæl. Flere banket forbi meg, hadde ikke sjans… begynte da å tenke på enkelte jeg visste var bak, og måtte jo prøve å holde de bak. Etterhvert kom Atle Kvien forbi, som jeg har truffet to år på rad under Offroad Valdres. Han er en målestokk, og nå hadde jeg ikke sjans til å henge på… ble ikke langt bak, men lell… Tenkte så på at Erik Gevelt sikkert snart kom, også kjent fra Offroad Valdres. Heldigvis holdt jeg ham bak meg😂. Smellen var kraftig altså, ser også fra pulskurve at jeg plutselig falt veldig ned i puls og holdt meg der. Noe positivt fra siste delen er at det kom en rask kar forbi, mulig eliten. Bestemte meg da for å prøve å henge på hjul. Dette klarte jeg og ble med ham helt inn. Med andre ord så klarte jeg å omstille noe og få opp speed fra skiløypa like ved Terningåa og inn. 
Trolig så burde jeg ha hatt mer fokus på å holde hele rittet og øke fart utover. Kanskje tenkt at siste runden skal gå raskest. Men, dette ligger så unaturlig for min del, så en offensiv start klarer jeg nok aldri å luke ut. Burde sikkert også valgt å droppe målet med å henge på Odd Erik, heller sykle mitt eget ritt. Samtidig, må man jo satse. Funka bra en stund👍🏻🙂. Sykkel funket utmerket, Fast Track t7, satt som spiker. Relativt lavt trykk med 19 psi foran og 20.5 bak. Jeg veier 85 kg. Mulig kunne kjørt mindre luft også. Drikkesekk var også kjekt, drakk bra. 
 

takk for et fint ritt, glad jeg fikk vært med👍🏻

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et forferdelig ritt!

Dette er det verste jeg har hatt det på sykkel på flere år. 
Løypa hold som forventet fint til tross for regn på veien opp. Oppvarming gikk fint. Jeg følte at dette kunne bli en bra dag. 

Det varte helt til vi startet. Jeg klarte ikke holde plassen min i feltet og irriterte sikkert masse andre ryttere der jeg sinket dem fra første meter. Så kom vi i skogen og det ble som forventet litt kø og dytting når han foran han som var foran en foran satte ned foten. Men det ble tyngre og tyngre å komme opp i ryggen igjen.  Men jeg fikk bedre plass da. Etter halvannen runde, aller lengst ute gikk rullgardinen helt ned og jeg klarte ingenting. Ikke holde trøkket, ikke akselerere og ikke teknikk heller. 

Og så fikk jeg en teit teknisk. Pinne i forhjulet forskjøv bremsekalipperen enten på vei inn, eller når jeg dro den løs. Et par kilometer med forbremsen på hjalp ikke. Men det var lett å flytte kalipperen tilbake når jeg forstod hva som hadde skjedd. Da tenkte jeg at hvis jeg tok to av de gelene og drakk opp flaska og kjørte rolig til siste vending kunne jeg i alle fall få en morsom siste runde. 

Men det skjedde ikke . Alt var bare fælt. Og vondt. Og dumt. Og teit. Og ikke minst sakte. I den tilstanden gjorde det i alle fall ikke noe å slippe forbi de fra eliten som kom bak. Og det var vel de fleste tenker jeg. 

Hva som skjedde vet jeg ikke. Jeg gikk ikke klassisk tom. Jeg burde ikke blitt så sliten etter 40-50 minutter. Og at jeg ikke kom meg etter rolig og næring..... Tja. Jeg ble i alle fall ikke syk etterpå som jeg hadde fryktet. Og jeg kjørte bra i Follorittet på søndag. Så konklusjonen er "Un Jour Sans" En dårlig dag. Det var synd det skjedde på Terningenrittet som ellers er kjempegøy. 

Takk til de som arrangerer, og til @Oddefa som river iherdig reklame for rittet. 


LarsB
I'll be back. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummering: 

Kom meg ganske bra ut, og lå omtrent midt i turfeltet inn i rollercoasteren. Fryktet dog at det var en klassisk dårlig dag utover på runde 1 da jeg hadde mye syre og lite puff. Det hadde trolig gått litt for fort i starten. Klarte å finne en fin marsjfart, hvor fokus var flyt igjennom stiene som var fine, men med sleipe røtter, og holde jevnt trøkk på del 2 av runden. Kjørte ganske jevnt og kom i mål med en god følelse, selv om det neppe var en rå dag. Ganske bra er bra det og. Et fall, antageligvis i gropa Odd-Erik lagde da han tryna i sandbakken på slutten av siste runde. 😄 Skjønte faktisk ikke at det var mulig å falle der, men det var det tydeligvis. 

Så deg aldri utenom ved start Øistein, og regna med at du var de vante 5-6 minuttene foran sammen med Odd-Erik, så hadde ikke noe håp om å se deg. Hadde jeg visst at du åpna som en gal og fikk smellen skulle jeg prøvd enda litt hardere på slutten 😄 

Nydelig løype, og nydelig ritt, selv om man er innom flere følelser underveis, som går på hvordan man mestrer det tekniske. 
Digger helt klart en knusktørr Terningen best, som i fjor, men det var veldig gøy i år og. 

Og for et elitefelt!!! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven LarsB, det var en hard dag du hadde i Elverumskogen. Er nok som du sa en one-off dag, og som Erik er inne på og som jeg alltid har opplevd, starten er dritthard fordi den er både enkel og vanskelig på samme gang. Enkel fordi den er flat som gjør at det blir en "enorm" fart med en gang, vanskelig fordi den har terrengparti, sandbakke (helt klart det beste valget slik som vi gjorde i år med den bakken da den både er fastere en de to andre alternativene som er brukt tidligere men også har 2 spor og dermed mindre "kaos" etter min mening"). For meg handler det å ha best mulig plassering ut av nevnte sandbakke og "roe" ned der jeg er da og akseptere plassen ( ifjor ble jeg kjørt ned i sandbakke, som gjorde jeg havnet litt lenger bak en ønsket) og kom i flyt. Jaging etter der med forbikjøringer og høy puls inn i rollercoasteren fungerer dårlig. Var noen som slet voldsomt der foran meg som nok startet litt for hardt. Løypen er jo mye hardere i virkeligheten en på papiret også så lett å undervurdere synes jeg. Blir alltid like overrasket hvor mange hm en runde gir og de hm er jo ganske bratte også. 

Men flott at at dere er med neste år også, og kult hvis andre forumfolk tar turen nesten år. Husk Kr. HImmelfart 2025. Den blir jo mye senere en i år så flere har god mulighet til å sykle litt i terrenget i forkant også. Er ganske sikker også at det blir identisk løype for fikk gode tilbakemeldinger på årets (som jo var identisk med fjoråret bortsett fra nevnte sandbakke er noen meter bortenfor den i fjor) + mål/rundingsløyfen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...