Gå til innhold

Subb subb subb på skivene, hva nå?


Anbefalte innlegg

Har litt subb i skiven foran, tsching, tsching, tsching... På cirka hver omgang.

Har også litt kast i forhjula, men det har da vel ikke noe å si for skivesubbing? Skiva er jo festet til nav og ikke til felgen.
Må bare få eliminert det ene før det annet, men er jo et mistenkelig sammentreff.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok tilfeldig. Subbing i bremseskive er vanlegvis enkelt å fikse ved hjelp av ei tang. Berre legg litt press på skiva i den retningen som skal til. Eller kanskje kan du fikse det ved å justere bremsekalipperen litt sidevegs.

Og så var det felgen. Berre å gå i gang med eikenøkkel 🙂

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt tilsvarende problem selv. Er dette noe som kommer under harde tråkk (stående) eller alltid? Ser du det om du spinner hjulet og titter på skiven når den beveger seg langs klossene?

Standard ting å sjekke/prøve:

- Skive rett? Kan teoretisk fikses ved harde nedbremsinger i lange bakker så skivene blir varme. Ellers kan man bende skivene der kastet ligger med hendene.

- Sjekk at kalipper er sentrert.

- trangt? Prøv å skyve «stemplene» inn. Jeg klarte ikke dette med mine Avid bremser, men åpnet lufteskruen og slapp ut bitte litt som løste problemet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skive er bitte litt ute å vater. Skal prøve å rette det en dag det blir varmt nok til å mekke i garasjen.
0,1mm kast er jo enormt når toleransen er så liten som den er.
 

Endret av Panda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smart med et verktøy for dette. Det går med skiftenøkkel, men med et skiverettingsverktøy blir det enklere og mindre sjanse for å skade skiva. Ikke er det dyrt heller. Og det er lettere å holde borte fra fett og annen styggedom enn skiftenøkkel.

https://www.sykkelkomponenter.no/verktoy-og-vedlikehold/verktoy/diverse/super-b-tb-mw40-bremseskive-verktoy?variant=TB-MW40&gclid=Cj0KCQiAwbitBhDIARIsABfFYILtseTHXsjxBBffQBJbmYe6ujlBCnp69w_LYpf2Toks5Vjl3GUPzT0aAilPEALw_wcB


Og nei, det går ikke å rette skive uten at den er i bremsen. Da har man ikke noe å sikte etter. (med mindre man har hjulrettestativ med spesialutstyr, men da hadde man ikke laget denne tråden 😉 )



LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (29 minutter siden):

Det er smart med et verktøy for dette. Det går med skiftenøkkel, men med et skiverettingsverktøy blir det enklere og mindre sjanse for å skade skiva. Ikke er det dyrt heller. Og det er lettere å holde borte fra fett og annen styggedom enn skiftenøkkel.

https://www.sykkelkomponenter.no/verktoy-og-vedlikehold/verktoy/diverse/super-b-tb-mw40-bremseskive-verktoy?variant=TB-MW40&gclid=Cj0KCQiAwbitBhDIARIsABfFYILtseTHXsjxBBffQBJbmYe6ujlBCnp69w_LYpf2Toks5Vjl3GUPzT0aAilPEALw_wcB


Og nei, det går ikke å rette skive uten at den er i bremsen. Da har man ikke noe å sikte etter. (med mindre man har hjulrettestativ med spesialutstyr, men da hadde man ikke laget denne tråden 😉 )



LarsB

Funker rimelig ofte ganske så bra med rene tomler også.

Neida, ikke ideelt, men vet man ikke hvordan man retter skive er ikke det et merkbart problem :-D

  • Haha 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (10 minutter siden):

Funker rimelig ofte ganske så bra med rene tomler også.

Neida, ikke ideelt, men vet man ikke hvordan man retter skive er ikke det et merkbart problem :-D



Det gjør det, men ofte har (mine) skiver kast over et ganske lite område. Da (synes jeg) blir det verre uten verktøy.
Mulig det er fordi det er skiver montert på alusentere jeg har brukt i det siste. Shimano Icetech og Srams utgave som ligner. Det kan hende at stålskiver av helstålkonstruksjon får kast som er lettere tommelopprettbart. Elle bare meg som er svak i tommelkamp og klønete. 

Det går i alle fall an å prøve uten verktøy først. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (3 minutter siden):



Det gjør det, men ofte har (mine) skiver kast over et ganske lite område. Da (synes jeg) blir det verre uten verktøy.
Mulig det er fordi det er skiver montert på alusentere jeg har brukt i det siste. Shimano Icetech og Srams utgave som ligner. Det kan hende at stålskiver av helstålkonstruksjon får kast som er lettere tommelopprettbart. Elle bare meg som er svak i tommelkamp og klønete. 

Det går i alle fall an å prøve uten verktøy først. 

LarsB

Ser også at dette er postet i landeveis-del av forum, og da kan man anta dette er barnestørrelseskiver der tomler kan bli for store og upresise som verktøy 😄

 

  • Haha 3

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 timer siden):

Ser også at dette er postet i landeveis-del av forum, og da kan man anta dette er barnestørrelseskiver der tomler kan bli for store og upresise som verktøy 😄

 

Er jo ofte barnestorleik på landevegssyklistane og så da går det opp i opp..... 😁

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...