Gå til innhold

Burde jeg forsikre sykkelen min?


hardrock

Anbefalte innlegg

Hei!!

Med første gang jeg har kjøpt en skikkelig dyr sykkel (for min del), dukker spørsmålet opp om jeg burde forsikre den? 

Har innbo- og reiseforsikring.

Den er dog kjøpt brukt, så usikker på om det har noe å si? (burde kanskje få tak i kjøpskvittering fra eier)

100% sikker på at den ikke skal bli stjålet, tar den såklart med på soverommet slik at den aldri kommer ut av syne.... Så det er vel mest ved uhell en forsikring er aktuell, så spørsmålet er vel kanskje heller om de forsikringene jeg har vil dekke det? 

Men det sjekker jeg nok ikke i dag, derfor lurer jeg på om dere andre på forumet har forsikret sykkelen deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat i samme situasjon som deg for kun kort tid siden.

Kort oppsummert: Dersom du har en god reiseforsikring, og en super-innbo med alt extra, vil det sannsynlige være at du er godt nok dekket. Vår dekker både tyveri (av låst sykkel, evt innelåst) og plutselig skade (f.eks. ved fall) med mindre du har vært grov uaktsom, inntil kr 40 000,-. Kostnadene for en "verdigjenstandsforsikring" eller egen sykkeforsikring for å dekke beløpet opp til sykkelens reelle verdi blir fort 4000-6000 i året. Og dersom en skal følge prinsippet om at forsikring er til for de tingene du ikke vil klare å bære konsekvensene av, lot vi den gå.

Jeg ville altså sjekket hva forsikringen din dekker nå (evt, med en ganske liten utvidelse til super-innbo), og hvor mye en verdisak-forsikring vil koste, og hvor mange år du ser for deg å ha sykkelen og forsikre den. Et par skadefrie år, så har du plutselig 8-12 000 ekstra å kjøpe ny sykkel for. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Arve Er og @Arve. Les grundig vilkårene. Altfor mange tenker de har forsikring, og tenker ikke over at vilkårene er nøye vurdert.

I bunn og grunn dreier alt seg om hvilken pris en kan få, og hva som dekkes. Utifra det vurdere om det er verdt det.

Er en så nøye som du nevner er sannsynligheten liten for at den blitt stjålet.

Tror forsikringsselskaper varierer med hva de krever. Sikkert greit å notere ned hva sykkelen består av i form av deler, ta litt bilder og spare på bankoverføringen(e.l.). Greit å sjekke med forsikringsselskapet hva de krever.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...