Gå til innhold

Starlink som hyttebredbånd?


Anbefalte innlegg

Har tre alternativ for internett på hytta. Fortsette med kablet fra Telenor (stadig dyrere), finne en 4/5G-tillbyder (virker å være litt dyrere enn Starlink) og Starlink. Heller mot sistnevnte. Prismessig kommer det på ca 5000 for utstyret og 569,- per mnd. Noen som har erfaringer med Starlink på hus/hytte? Er det så enkelt som de skal ha det til?

Har vurdert å bruke telefon som hotspot, men ønsker en løsning som alltid er oppe slik at strømstyring, kamera, etc alltid fungerer.

Setter pris på innspill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 4g ruter (mobil/pocket) og datasim (ice) fra tlf-abbo, og det fungerer ypperlig. Kjøper ekstra data ved behov, men det er rimelig sjeldent.

Skulle jeg satt det opp idag ville jeg kjøpt 5g ruter istedenfor.

Ikke peiling på Starlink.

Endret av Soeder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilt bredbånd varierer ganske mye i kapasitet, alt fra glimrende til helt elendig uten at en selv har gjort endringer. Det kan både være forholdene, men også ren kapasitet. Har forsøkt både ICE, Telenor og Telia opp gjennom årene, ingen imponerer hos oss, men lokalt er det Telia som er best. 
 

Mobiloperatørenes stadige kreativitet til å øke prisene i er marked hvor ellers dette burde gå ned er også et forhold. Telenor er svært dyre, Telia har nylig varslet prisoppgang og ICE ligger i området der jeg har hytte på en av disses infrastruktur så vidt jeg har skjønt. 
 

Starlink virker derfor interessant for oss, også, dekningskartet er uten forbehold, hastigheten virker topp og prisen på linje med Telia i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei hytte i en radioskygge, så vi har ikke mulighet til å ringe en gang. Da må vi gå 700m opp til Ringe-steinen. Forsvaret har ei mast full av antenner vi ser rett bort på, men lite 4g å hente derifra, gitt.

Trenger Starlink mye fancy shit påkopla hele tida? har 12v og strøm er litt begrensa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starlink er forlokkende på de fleste områder unntatt HW. Usikker på om det vil fungere stabilt.

@Jomar Henriksen, jeg er rimelig sikker på at Starlink kun har AC inn. (Du kan sikkert åpne den og finne et sted å gi den DC) Forbruket er 50-75W.  Ikke trivielt hvis du baserer deg på solpanel. For husbruk betyr det en ekstra kostnad på opptil kr 2 per døgn (hvis effekten i hovedsak brukes på utedelen). Kanskje løsningen er å vente til Direct-to-cell skal tilbys i 2025, hvis tjenesten blir tilgjengelig i Norge da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være noe jeg overser her?

Hvorfor skal folk betale store summer per mnd. for Internett via 4g/5g?

Får du ikke akkurat det samme ved å kjøpe deg en ruter du kan putte simkort(data-/esim)? Så kan du velge om abonnementet du har er bra nok (0 kr pr mnd) eller utvide med det du ev. har behov for.

Hvis du vurderer å bruke tlf som hotspot virker det jo som dekning er bra, og en ruter funker jo mye bedre hvis man vurdere å koble på flere enheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...