Gå til innhold

Sko til stisykling og pendling høst/vår


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på jakt etter sykkelsko til sti som fungerer fint høst/vår. Er nybegynner på sti, men har syklet mye med spd på landevei og terrengsykkel tidligere. 

Har noen fine spd sko fra Shimano, men de er veldig glatte og tåler ikke noe vær. 

Skal sykle i Bymarka i Trondheim og da er det fint om de takler regn og myr godt. Må ikke være vanntett, men bør ikke suge til seg vann. 

Har sett på Fox unionen boa, specialized sfo og Shimano me7, men er veldig usikker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

ME7 er en fin sko, men finnes ikke vanntett da, hvis det var primærbehovet (snakker utfra versjonen jeg har). Uten membran er sykkelsko ofte lite tette for å tråkke uti myr, så et greit regime for å tørke sko er nødvendig.
 

De andre kjenner jeg ikke så godt til, da jeg har Shimanofot. Men ville vel sett etter noe med membran hvis vanntetthet er veldig viktig. Har sjøl et par gamle forfedre av MT701 tipper jeg (usikker på lineagen her), og de funker fint i overgangssesongene. Har også brukt de endel på vinteren, da Wolvhammer-monstrene for de kaldeste dagene fort er litt overkill, og det skal litt til før jeg fryser.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano ME7(02) er fine sko, det er de jeg bruker om sommeren. Helt greit sen vår og tidlig høst også med gode ullsokker i, men ikke vanntette i det hele tatt. Ikke tåler de skotørker særlig godt heller, da løsner limet som holder sålen - jeg snakker av erfaring
 

De har en storebror som jeg også har som er mer egnet til vår/høst og mild vinter som jeg også har, nemlig disse: https://bikeshop.no/shimano/eshmw701mcl01s42000/shimano-mw701-gore-tex-vintersko-sort-str-42?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAiP2tBhBXEiwACslfnh2Hru0mXsDS3cNBq7e8SDDURVecoMafz80Na3eyEjNtiehJ_qlLAhoCncoQAvD_BwE

Jeg bruker de fra litt under nullpunktet til opp mot 10 grader pluss (mer 7-8 grader). For kald vinter, dvs ned til 10-12 minus bruker jeg Lake og under der 45NRTH. 

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME7 og var veldig fornøyd, og til slutt kjøpte jeg MW7 også, og de ble jeg nesten enda mer fornøyd med. Jeg trodde det ville være litt smalt behov, men jeg har brukt de mye mer enn jeg skulle trodd, for ME7 er en del kjøligere enn de kanskje ser ut som.

Passe varme for noen minusgrader også. Kan anbefale MW7 på det varmeste.

(Det som er kjedelig med de ordinær ME7 er jo at vann kommer inn i skoene gjennom cleats-kanalene under, hvertfall på mine som jeg kjøpte i 21 kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (53 minutter siden):

(Det som er kjedelig med de ordinær ME7 er jo at vann kommer inn i skoene gjennom cleats-kanalene under, hvertfall på mine som jeg kjøpte i 21 kanskje)

Det kan kanskje løses med teiping fra innsiden? Har gjort det på andre sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (53 minutter siden):

Jeg har ME7 og var veldig fornøyd, og til slutt kjøpte jeg MW7 også, og de ble jeg nesten enda mer fornøyd med. Jeg trodde det ville være litt smalt behov, men jeg har brukt de mye mer enn jeg skulle trodd, for ME7 er en del kjøligere enn de kanskje ser ut som.

Passe varme for noen minusgrader også. Kan anbefale MW7 på det varmeste.

(Det som er kjedelig med de ordinær ME7 er jo at vann kommer inn i skoene gjennom cleats-kanalene under, hvertfall på mine som jeg kjøpte i 21 kanskje)

Tips for "lekke" cleatskanaler på ME7. Jeg stusset over at de var så åpne da jeg kjøpte de. Jeg la derfor noen lag med tape på insiden og fyllte kanalene med silikonmasse før jeg skrudde på cleatsen. Det ble tett. Ulempen er at det er en del arbeid hvis jeg skal flytte på cleatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg er veldig fornøyd med mine Shimano ME701. 
passer foten min bra, har god såle som gir ok grep i terrenget og er sånn passe enkel å rengjøre. Våt blir de. Jeg har også et par mavic sko med gtx, men disse blir sjelden brukt, delvis fordi de ikke passer foten min så godt, men mest fordi det stort sett tåles greit å bli litt våt.  Når det er så vått at jeg trenger gtx skoene så er det også så vått at jeg garantert plumper. Det er småkjipt med en halv liter vann oppi vanntette sko.


Når jeg skal sykle til jobben så tar jeg ikke sti-skoene. Terrengskoene vil etterhvert utvikle sin egen lukt, med blanding av fotsvette og myrbakterier. Selv med godt renhold så er dette nærmest for en naturlov å regne her i huset. I tillegg så kan det noen ganger være vanskelig å få skoene tørr etter kveldsturen før morgendagens pendletur. 
Jeg anbefaler å skille sti-sko og sko til annet bruk, evt ha dedikerte sko for pendling. Da har man alltid tørre/rene sko. Jeg bruker gtx skoene mer til pendling en til sti. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...