Gå til innhold

Lime skøyteski så det holder!


Anbefalte innlegg

Jeg har et par gamle skøyteski, Madshus Hypersonic X3, som er delaminert bak hælplaten i ca. 15 cm. lengde + en liten sprekk oppover sideveggen, 1-2 cm.

Jeg har ikke noe håp/mål om å få gode ski av dem, men tenkte det kanskje var verdt å prøve å lime for å få et par grusski.

Etter en del Googling skjønner jeg at det å finne et lim som er vanntett, sterkt, kuldebestandig og fleksibelt ikke er enkelt.

Noen som sitter med erfaring eller kunnskaper som kan hjelpe?

PXL_20240209_111307473.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dette er stress å få skikkelig bra, men vet også at Oslo Sportslager har et relativt oppegående verksted på Langrenn-siden som typisk ser på, vurderer og utfører reparasjoner på langrennsski så langt det lar seg gjøre. Ville forhørt meg med de. Bor du langt unna skader det ikke å ta kontakt for å høre om noen tips vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tek7 er definitivt ikke løsningen ved delaminering av ski, punktum.
Ja det tetter og er fleksibelt men har nesten ikke styrke og vil ikke forhindre videre delaminering av skien. 

Disse skiene er støpt med epoksy og det er det du må bruke for at dette skal kunne vare. Du må også ha en epoksy som er tyntflytende nok til å trekke inn i sprekken. 
Det vil også fungere best med et lim på f.eks 50ml patron og en ekstra tynn nål på enden av blandespissen for å få sprøytet limet inn i sprekken. 
Araldite 2011 fungerer glimrende til dette. (Profflim og proffutstyr, spørs om skia er verdt styret med å få tak i)

Det er lettere å bruke Araldite Standard som er et DIY lim og som er veldig likt Araldite 2011. 
Litt mer kronglete kanskje å få limet inn i sprekken men med litt tid og kreativitet så fikser du det nok, f.eks ved å "røre" limet inn i sprekken med en nål e.l.

https://www.ahlsell.no/products/industriprodukter/kjemikalier/lim/teknikklim/66325581/?

Sånn, det er helt konkret den beste måten å fikse denne skia på. 
Husk å bruke tette hansker og vernebriller, og unngå hudkontakt. Gjelder all kjemi, ikke bare epoksylim. 

Mvh han som leverer lim og epoksy til vår favoritt skiprodusent. 

  • Thanks 3

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at skiene er kassable.

Hvis du skal bruke araditt eller tilsvarende løsninger så må du åpne sprekken mer slik at du får inn nok lim og du må fjerne løst materiale
Bruk en engangssprøyte med ferdig blandet lim og press det inn i åpningen, det holder ikke å kun ha lim ytterst.

Utfordringen er at de fleste to-komponent lim blir harde og lite fleksible slik at limet enten vil sprekke eller slippe.

Det er mulig at lettflytende "lynlim" varianter kan fungere.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...