Jump to content

Kassett som "spinner"


Recommended Posts

Skriver her fordi jeg er rådvill. Har en HT som jeg bruker som jobbsykkel om vinteren. Shimano SLX-gruppe, 12-delt. I det siste har kassetten/drevet begynt å "spinne" fritt når jeg trakker på pedalene. Har byttet låsemutteren for kassetten - her var gjengene helt nedslitt, men er redd at gjengene på selve bosset (innfestingen for kassetten) også er slitt. I så fall, må jeg bytte hjul eller kan jeg bytte kun selve bosset?

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg misforstår, men låsemutteren til kassetten påvirker vel ikke om kassetten kan spinne rundt? Høres ut som noe er løst inni bosset eller kulelagrene.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

På denne tiden av året pleier det å være vann i bosset. Når det fryser griper ikke palene og kassetten snurrer fritt. 
Det kan også være for mye fett i mekanismen som gjør det. Da kan fettet stivne med samme effekt som over. 
Da er det demontering, tørking og korrekt smøring og montering som gjelder. Har det vært vann lenge, og bosset har rustet kan det være mulig du må bytte det. 

Det er riktig som @York sier. Kassetten kan ikke snurre på bosset selv uten låsering. Det er en rekke " splines" / Riller som hindrer kassetten i å rotere. 

Lykke til.
LarsB

Link to comment
Share on other sites

LarsB skrev (4 timer siden):

På denne tiden av året pleier det å være vann i bosset. Når det fryser griper ikke palene og kassetten snurrer fritt. 
Det kan også være for mye fett i mekanismen som gjør det. Da kan fettet stivne med samme effekt som over. 
Da er det demontering, tørking og korrekt smøring og montering som gjelder. Har det vært vann lenge, og bosset har rustet kan det være mulig du må bytte det. 

Det er riktig som @York sier. Kassetten kan ikke snurre på bosset selv uten låsering. Det er en rekke " splines" / Riller som hindrer kassetten i å rotere. 

Lykke til.
LarsB

Ja, enig i at kassetten ikke snurrer på bosset - det er bosset som snurrer med kassetten. Det som forvirret meg var at gjengene på låsemutteren var nedslitt, og at kassetten derfor ikke var låst på hjulet/bosset. Men det var en annen feiltype.

Men hvis kettill har rett, så kan ikke dette bosset demonteres. Da må jeg i så fall kjøpe helt nytt bakhjul. Skal uansett prøve å demontere det, så får vi se.

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Fungerer bosset igjen hvis du tiner sykkelen innendørs? 🙂

Hvis det ikke kan demonteres, kunne du kanskje «spylt bolt» fettet med WD-40 (feks hvis du ser på en tegning hvor du kan sprute)? Har ikke peiling på om det er lurt, så tar ikke ansvar for noe.. 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

kettill skrev (5 timer siden):

Har samme problem på et Shimano-boss når det blir ned mot 10-12 minus. Problemet med dette bosset er at det ikke er mulig å demontere for vedlikehold. 

På noen Shimano-nav kan man ta av bosset, pirke ut gummipakningen på baksiden, banke bosset hardt mot en fille for å tvinge ut fuktighet og gammel olje/fett (spray gjerne inn litt kjedeolje og gjenta bankingen). Deretter heller du inn litt sagkjedeolje før du setter på plass pakningen, og monterer det hele igjen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

kettill skrev (21 timer siden):

Har samme problem på et Shimano-boss når det blir ned mot 10-12 minus. Problemet med dette bosset er at det ikke er mulig å demontere for vedlikehold. 

Joda. Alle shimanoboss* kan demonteres. Skru ut lagerkonusen på den ene siden. Trekk ut akslingen. Mist en kule eller to under vaskemaskinen. Tørk vekk rust og fett. Så dukker det opp en innvendig (for det meste) 10 mm sekskant låseringtang som fester bosset. Skrur man ut denne kan man gjøre som @Torstein sier. 

Prosedyren forutsetter både at man har konusnøkler, 10 mm unbrako og nok finesse til å få montert sakene igjen med korrekt spenn på lagrene. 

Og ikke minst en kone som kan ta i et tak med å flytte vaskemaskinen for å finne igjen de rømte lagerkulenene. 

Mulig trådstarter bør ta en tur på verksted for dette. 

* i alle fall de jeg har vært borti siden 1992. Det har vært kvalitetsnav fra STX og oppover. Det finnes sikkert et eller annet som er klinket fast om man leter i dypet av gamle kataloger. 

LarsB

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

LarsB skrev (1 time siden):

Joda. Alle shimanoboss* kan demonteres. Skru ut lagerkonusen på den ene siden. Trekk ut akslingen. Mist en kule eller to under vaskemaskinen. Tørk vekk rust og fett. Så dukker det opp en innvendig (for det meste) 10 mm sekskant låseringtang som fester bosset. Skrur man ut denne kan man gjøre som @Torstein sier. 

Prosedyren forutsetter både at man har konusnøkler, 10 mm unbrako og nok finesse til å få montert sakene igjen med korrekt spenn på lagrene. 

Og ikke minst en kone som kan ta i et tak med å flytte vaskemaskinen for å finne igjen de rømte lagerkulenene. 

Mulig trådstarter bør ta en tur på verksted for dette. 

* i alle fall de jeg har vært borti siden 1992. Det har vært kvalitetsnav fra STX og oppover. Det finnes sikkert et eller annet som er klinket fast om man leter i dypet av gamle kataloger. 

LarsB

Jeg har visst et av de sistnevnte som er klinket fast. Det skal jo sies at kostnaden for nytt boss ikke er veldig høy, så må nok investere i og med at hjulsettet er dedikert for vintersykling. Løsningen er å holde trøkket oppe i pedalene når palene først har tak 😉.

Link to comment
Share on other sites

LarsB skrev (På 10.2.2024 den 15.32):

Joda. Alle shimanoboss* kan demonteres. Skru ut lagerkonusen på den ene siden. Trekk ut akslingen. Mist en kule eller to under vaskemaskinen. Tørk vekk rust og fett. Så dukker det opp en innvendig (for det meste) 10 mm sekskant låseringtang som fester bosset. Skrur man ut denne kan man gjøre som @Torstein sier. 

Prosedyren forutsetter både at man har konusnøkler, 10 mm unbrako og nok finesse til å få montert sakene igjen med korrekt spenn på lagrene. 

Og ikke minst en kone som kan ta i et tak med å flytte vaskemaskinen for å finne igjen de rømte lagerkulenene. 

Mulig trådstarter bør ta en tur på verksted for dette. 

* i alle fall de jeg har vært borti siden 1992. Det har vært kvalitetsnav fra STX og oppover. Det finnes sikkert et eller annet som er klinket fast om man leter i dypet av gamle kataloger. 

LarsB

Høres definitivt ut som et verkstedbesøk, ja!

Link to comment
Share on other sites

På ungene sine sykler som står ute på skolen skjer dette av og til ved væromslag. Første jeg prøver er å ta sykkel inn foran ovnen/under varmepumpen en natt. 99 % av gangene er dette nok. Hvis ikke er det rengjøring av boss og nytt fett (liten mengde av rett type) som er løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...