Gå til innhold

Quadriceps tendonitis (vondt over kne)


Ivar Elverum

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er det jeg har fått et snev av, og ja, jeg gjør øvelser foreskrevet av youtube osv. Området får også det som er gjennomførbart av hvile.

Har noen hatt det og tråkka det av seg? Altså, sykla rolig feks? Evt andre hemmelige tips

jeg har ikke oppsøkt lege, enda. Kan gjøre det altså, hvis det menes nødvendig.

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært leksa at man ikke skal drive med selvdiagnostisering via internet, så jeg vil anbefale tur til fysio hvis 1-2ukers hvile ikke gjør susen. En trenger ikke henvisning lengre.

Enkelte knesmerter kommer av "too much, too soon", så kanskje dine nye piggdekk har fått vinterkroppen(knær) til å jobbe litt ekstra hardt mens du nøyt kilometerne på hardpakket snø? Det er et par hakk tyngre å sykle på snø enn asfalt.

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (8 minutter siden):

Jeg har lært leksa at man ikke skal drive med selvdiagnostisering via internet, så jeg vil anbefale tur til fysio hvis 1-2ukers hvile ikke gjør susen. En trenger ikke henvisning lengre.

Enkelte knesmerter kommer av "too much, too soon", så kanskje dine nye piggdekk har fått vinterkroppen(knær) til å jobbe litt ekstra hardt mens du nøyt kilometerne på hardpakket snø? Det er et par hakk tyngre å sykle på snø enn asfalt.

 

Jeg driver ikke mye med selvdiagnostisering, altså! 🙂

Ene (foråvidt begge) mine sjefer har vekttall i fysiologi, så var der jeg fikk litt diagnose og noen tips. Jeg får prøve mer hvile, da. Tenkte meg faktisk ut i morra, men innser fornuften. 
Ja, tyngre å sykle ute, og rulla blir jo også veldig statisk. 
Takk

edit: er på ibux/paracetvondt innimellom, og lokaltransport med hussykkel kjennes i kne. Er veldig dårlig på ikke å bevege meg..

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det holder med å bare være aktivt flinkere til å sykle på lette gir?

Husker jeg pådro meg smerter i kneet fordi jeg var i god form(dette er lenge siden altså..) og hadde en forkjærlighet for å sykle i tunge gir siden jeg hadde en 2x K-Force karbonkrank med litt lite gjennomtenkt utveksling. Samt jeg syklet ofte med en som var 2-3 hakk bedre form en meg, så det ble mye "på vilja" sykling på tungt gir for å kjøre fra.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (7 minutter siden):

Kanskje det holder med å bare være aktivt flinkere til å sykle på lette gir?

Husker jeg pådro meg smerter i kneet fordi jeg var i god form(dette er lenge siden altså..) og hadde en forkjærlighet for å sykle i tunge gir siden jeg hadde en 2x K-Force karbonkrank med litt lite gjennomtenkt utveksling. Samt jeg syklet ofte med en som var 2-3 hakk bedre form en meg, så det ble mye "på vilja" sykling på tungt gir for å kjøre fra.

Dette er godt tips! Gnur generelt litt tunge gir og litt for lav kadens ser jeg. Snitter 75rpm på en tretimers inne… Gikk ned 2 tagger  foran på gravel nå, og kan velge ruter ute uten kneiker av særlig grad. Hussykkeln er ikke velutstyrt med gir, dvs mye er skjevt osv så blir ekstra tungt, i tillegg til at boss hopper over hvis for tungt. Det smellet kjennes særlig i kne, men også i vedlikeholdsnerven…

Har spinningklasser på fredag, mye ståing. Noe spent..
 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 13.2.2024 den 12.32):

Jeg har lært leksa at man ikke skal drive med selvdiagnostisering via internet

 

Jeg har ikke lært denne enda 🙂 Egentlig har jeg på mange måter lært mer av å følge ymse youtuberes råd om vondte-forebygging og hvordan ting henger sammen enn jeg klarte å skvise ut av fysioen jeg en gang brukte 😄 Men han var (på tross av at han var forum-anbefaling) full kræsj personlighetsmessig med meg, så det ble ikke mange sesjonene jeg orket.

Ivar Elverum skrev (4 timer siden):

Første fysio kontakta, 2mnd venting gitt

 

Det er selvfølgelig store variasjoner på hvem som har ledig kapasitet og hvor raskt, men om du ikke alt har gjort det, gå inn på kommunens hjemmesider for å finne deres liste over fysio med kommunal avtale. Det burde gi noen flere navn på blokka.

Nå har ikke jeg vært plaget med samme muskel, men derimot en god del typiske effekter av for mye trening på sykling og for lite spesifik styrke. Det kan være verdt å reflektere litt rundt hvor mye trening og motstand de andre musklene i lårene får.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (18 timer siden):

Måtte lufte hodet på hjul i dag. Lettspinn liten time rundt på flata. Ikke vondt underveis, dvs jeg kjente det jo, men mer spent på eftakvelden. Første fysio kontakta, 2mnd venting gitt

2mnd var lenge. Ser han/de jeg bruker har sporadiske timer ledige i løpet av en uke. Uten driftsavtale, ca. kr 1000 for undersøkelse, ca. kr 600 for behandling.

andersar skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke lært denne enda 🙂 Egentlig har jeg på mange måter lært mer av å følge ymse youtuberes råd om vondte-forebygging og hvordan ting henger sammen enn jeg klarte å skvise ut av fysioen jeg en gang brukte 😄 Men han var (på tross av at han var forum-anbefaling) full kræsj personlighetsmessig med meg, så det ble ikke mange sesjonene jeg orket.

Det jeg likte veldig godt med de to jeg har vært hos er at de var direkte, men hyggelige. Sa noe var alder, noen irritasjoner(skulder/kne) fant de ikke og sa noe måtte undersøkes veldig nøye om en ville ha svar, men løsningen var (styrke)trening uansett hva svarene ga.

Utfordringen med youtube-råd er at mange fysio råd er generelt kjedelig. Har en dårlig holdning og vond rygg, kan youtube presentere et sammensurium av øvelser og tøyinger, som få klarer å få inn i hverdagen. For meg løste 60kg knebøyd i garasjen ganske solide kontorrygg-vondter, siden det aktivere erector spinae og masse annet. Likt med mye treningsråd. Det er begrenset hvor mange ganger de kan si generisk styrkeøvelse er bra. Og for å få clicks og merinntekt fra nett begynner de med klovneøvelser, ala dette:

 

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk omsider surra meg til fysio og første behandling etter at smerter på oversiden av kneet har kommet og gått i 6 mnd. Dvs. har hatt treningshvile siden det slo inn, men har kjent smerte på rolige skiturer og opp trapper. 

Behandlingstid med trening 3-6md, kanskje ned til 2-3md med trykkbølgebehandling, så da er det håp om å få med seg "vårspretten". Fikk beskjed om å sykle rolig på rulle og ellers unngå belastning som gir smerte over 3 på en 1-10 skala. 

Positiv opplevelse på Klinikk for Alle på Majorstuen! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petterthebetter skrev (56 minutter siden):

Fikk omsider surra meg til fysio og første behandling etter at smerter på oversiden av kneet har kommet og gått i 6 mnd. Dvs. har hatt treningshvile siden det slo inn, men har kjent smerte på rolige skiturer og opp trapper. 

Behandlingstid med trening 3-6md, kanskje ned til 2-3md med trykkbølgebehandling, så da er det håp om å få med seg "vårspretten". Fikk beskjed om å sykle rolig på rulle og ellers unngå belastning som gir smerte over 3 på en 1-10 skala. 

Positiv opplevelse på Klinikk for Alle på Majorstuen! 

Er ca der, uten fysio. Ble litt lang hundeluft i dag, men fikk praia en buss for retur, datter hadde seff ikke tid å hente… kjørt timesøkter på rulla uten å gå til noe særlig, så vil nok fortsette med det. Tre trilleturer ute, lettest mulig gir opp og bqr frisk luft.

Kjedelig da gitt… 

edit: kjennes på oversiden, men i tillegg utsiden av legg. Burde vel strengt tatt kontakte fysio

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siden sist har jeg vært et par ganger hos fysio, ingen maskinell behandlng (dårlig deal når man står på plavix sa’n.. post-op—>livslangt).

Men, fått øvelser. Går på strekk og belastning av vond plass, utfall, ei strikkøvelse m.m.

Bedre? Ja, om jeg tar det rolig mellom hver gang,  noe som innimellom er vanskelig. Har det ikke travelt, så om helningsprosessen trekker ut i tid så får det stå sin prøve.

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skikkelig vondt i begge knær etter rotasjoner på slalomski forrige sesong. Vondt etter sykkelturer og var skikkelig bekymra. Måtte slutte med saltrening pga at jeg til slutt ikke kunne løpe. Vondt å stå opp, vondt å reise seg. Så tok jeg (til slutt) rådene fra min fysio seriøst og startet å trene målrettet styrke 2-3 ganger i uka. Nå er mine smerter helt borte etter bare 1 måned. Om jeg hopper over treninga kjenner jeg at det starter å murre i knærne ganske raskt.

  • Like 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Simenf skrev (2 timer siden):

Jeg hadde skikkelig vondt i begge knær etter rotasjoner på slalomski forrige sesong. Vondt etter sykkelturer og var skikkelig bekymra. Måtte slutte med saltrening pga at jeg til slutt ikke kunne løpe. Vondt å stå opp, vondt å reise seg. Så tok jeg (til slutt) rådene fra min fysio seriøst og startet å trene målrettet styrke 2-3 ganger i uka. Nå er mine smerter helt borte etter bare 1 måned. Om jeg hopper over treninga kjenner jeg at det starter å murre i knærne ganske raskt.

Samme frekvens. I dag varma jeg opp litt lengre, dvs 30min, ikke 15. Så fulle sett øvelser, et par av de kjennes godt, så noe må det virke for, tenker jeg 🙂

Var ute på hjul i går, times tid lugnt og flatt. Kjenner det når tråkker på litt. +1 på bekymra ja, tenker jo amputasjon og at dette garantert ALDRI går over. Det gjør jo det, og jeg kjenner en viss bedring men er forsiktig optimist. De lærer tydeligvis noe på den utdanninga, disse fysioene…

edit: erindrer at min mor begynte nevne knær i ca samme alder som jeg er nå. Det var kneppelyd når hu bøyde seg osv. Utslitt sa hu. 
Slitne mine også, arv og miljø. Hardt underlag i yrkeslivet, mye unødig tøysebelastning, feit. Ski i ungdommen, hadde vel bakkerekord alle de stedene der det ikke var bakke men lande på flata…

Trooor utløsende faktor nå var zwiftinga før jul med festive500 som avslutning, det ble litt timer, veldig statisk som kjent. 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Status:


Jeg tar øvelser foreskrevet av fysio, tre ganger pr uke (skal gå 2-3dg mellom). Pdf består av 5 øvelser + oppvarming og tar ca en time om jeg strekker oppvarminga litt. Zwift her

Så øvelser, 2-3 sett 10-15 reps avhengig av øvelse. Noen kjennes mer enn andre, på knesjiten.

Trøndelag har jo også vært velsigna med meget godt vær i mars, og jeg lider av til tider sterk fomo. Jeg MÅ ut. Gårsdagen ble en totimer på sykkel, og jeg går ofte en time i terreng andre dager.

Så, åssen er kneet? Vel, det er ikke bra, men, tross elendig hukommelse, det må være hakket bedre. Selvsagt kjente jeg det mot slutten i går, og det henger i litt nå også. Innimellom kjennes det litt varmt ut, på en måte.

Hadde kanskje gått fortere med mer ro, men det får stå sin prøve. Det er liksom ikke vondt nok til at jeg ikke greier…

edit: å ha fot i én stilling en stund er ikke behagelig, så flytter på fot

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...