Jump to content

Takstativ på sugekopper


Ivar Elverum

Recommended Posts

Sønnen har en mopedbil, hvor det kunne vært aktuelt å prøve takstativ. Det må evt bli noe på sugekopp, da rails, bakdører, krok (selvsagt) er helt fraværende.

  Treefrog har et hvor thulestæsj passer med T-sporet. Bredden på bilen er større enn totallengden på 120cm. Ser det dessverre er thulepriser…

Kan det funke, tro?

Edited by Ivar Elverum
Link to comment
Share on other sites

Ivar Elverum skrev (17 timer siden):

Usikker…

edit: ikke oppgitt,  er tekst i vognkort. 
Er det 75kg eller….?

Jeg lurer på om ikke oppgitt betyr 0kg. Det er vel 5 år siden jeg sjekka med min bil, men da spurte jeg vegvesenet eller biltilsynet eller hvem det nå var og fikk bekreftet at min bil hadde 0kg. Tipper jeg sjekka fordi det sto "ikke oppgitt" og det var litt tvetydig.

 

Link to comment
Share on other sites

Ndreas skrev (41 minutter siden):

Jeg lurer på om ikke oppgitt betyr 0kg. Det er vel 5 år siden jeg sjekka med min bil, men da spurte jeg vegvesenet eller biltilsynet eller hvem det nå var og fikk bekreftet at min bil hadde 0kg. Tipper jeg sjekka fordi det sto "ikke oppgitt" og det var litt tvetydig.

 

Haff

er vel enklest å si ikke tillatt for dem muligens.

Vel, da gikk den idéen fløyten

Link to comment
Share on other sites

Jo, og jeg tror uansett at det vil stikke seg såpass ut i bybildet at det nok er lett å bli tatt, i tillegg til at det ikke er lurt 🙂

Kan være det er mulig med noe som henger på bakluka dog. Blir alltid litt gniss av sånt har jeg hørt, men mulig bør det være

Link to comment
Share on other sites

Ndreas skrev (7 minutter siden):

Jo, og jeg tror uansett at det vil stikke seg såpass ut i bybildet at det nok er lett å bli tatt, i tillegg til at det ikke er lurt 🙂

Kan være det er mulig med noe som henger på bakluka dog. Blir alltid litt gniss av sånt har jeg hørt, men mulig bør det være

Oppmerksomhet ja, det hadde det blitt. (modifiserte selv et thulestativ, og da hadde eu-verkstedet kontakta thule for å sjekke..)

den bakluka er tynn plast, trokke jeg stoler på den, gitt. Synd, da jr var smågira på tanken om at han og jeg kunne stikke på no lokale turer uten kjedelig asfalttransport

Link to comment
Share on other sites

Gjelder dette mopeder og mopedbiler? Er disse underlagt like streng regulering knyttet til taklast som en bil? Å ha en hjelmboks på en moped er f.eks helt uproblematisk. 

Så lenge det er forsvarlig mtp tillatt totalvekt, lastesikring og vektfordeling så ville jeg i utgangspunktet hatt lite betenkligheter. 

 

Link to comment
Share on other sites

Mannen Faller Ikke skrev (2 timer siden):

Ser det står en artikkel at dersom det står "ikke oppgitt" så må en kikke i instruksjonsboken til bilen for å finne ut om det er tillatt med taklast. Så sikkert lurt å ta en titt der.

40 prosent har ikke oppgitt taklast – kan gi kjøreforbud (motor.no)

Ikke oppgitt.jpg

Instruksjonsboka nevner ikke taklast i det hele tatt. Kan selvsagt ta kontakt med produsent/importør/forhandler.

er en casalini m20 det er snakk om, stålrør og plast i kaross

Link to comment
Share on other sites

Supermann skrev (52 minutter siden):

Gjelder dette mopeder og mopedbiler? Er disse underlagt like streng regulering knyttet til taklast som en bil? Å ha en hjelmboks på en moped er f.eks helt uproblematisk. 

Så lenge det er forsvarlig mtp tillatt totalvekt, lastesikring og vektfordeling så ville jeg i utgangspunktet hatt lite betenkligheter. 

 

Skulle jeg kjørt doningen hadde jeg nok prøvd meg med stativ. Men ser for meg overivrige nyutdanna betjenter skal briefe når sønnen kommer kjørende…

Fant en kommentar på at det ikke er lov på mopedbil.norge på face. Kan laste en del, men tydeligvis ikke på tak… 

Edited by Ivar Elverum
Link to comment
Share on other sites

Det som er komisk for min del var at hybrid-versjonen av min bil (som ser _helt_ lik ut) har tillatt taklast, så da var alternativet mitt å bruke 13k på å få montert hengerfeste og så kjøpe stativ. Men hengerfeste er vel et langt skudd for en mopedbil 😄

Link to comment
Share on other sites

Ndreas skrev (18 minutter siden):

Det som er komisk for min del var at hybrid-versjonen av min bil (som ser _helt_ lik ut) har tillatt taklast, så da var alternativet mitt å bruke 13k på å få montert hengerfeste og så kjøpe stativ. Men hengerfeste er vel et langt skudd for en mopedbil 😄

Tror nok hengerfeste er longshot, ja. 🙂

Løsningen blir som den er pr i dag tenker jeg. Koster en snickers _om_ jeg fårn med opp i lokalmarka, det ække så lang transport. 
jeg irriterer meg bittelitt til over enda en regel som er lagd for å stoppe meg, så legger jeg hele idéen innerst i garasjen og satser på at han fortsatt triller litt tohjuling når bil-lapp er tatt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ivar Elverum skrev (1 time siden):

Instruksjonsboka nevner ikke taklast i det hele tatt. Kan selvsagt ta kontakt med produsent/importør/forhandler.

er en casalini m20 det er snakk om, stålrør og plast i kaross

Ser ut til at det er en Casalini Alpina med takbøyler, men det hjelper gjerne ikke særlig 🙃 hvis det ikke går an å ettermontere...

Takbøyler.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mannen Faller Ikke skrev (15 minutter siden):

Ser ut til at det er en Casalini Alpina med takbøyler, men det hjelper gjerne ikke særlig 🙃 hvis det ikke går an å ettermontere...

Takbøyler.jpg

Tipper det er dønn samme bil men med nyere typegodkjenning… var tøff den gitt 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...