Gå til innhold

Sykkel for rolig langtur over flere uker?


Anbefalte innlegg

Svaret er vel egentlig "hvilken sykkel som helst" men allikevel:

Inngangsverdier som følger:
Høsten 2025
Distanse ca 3300 km
Ca 13-15 mil pr dag
Antall dager på sykkel ca 30 inkl hviledager 
Alpene skal passeres, hvor er enda ikke planlagt men sannsynlig i Sveits.
Overnatting under tak hver natt
Styreveske
Rammeveske
"Seterakett" evt bagasjebærer med pakning men ikke sidevesker
Maks 10 kg pakning, forventet ryttervekt 105 kg
10 delt gruppe for lett tilgang til reservedeler
46/30 krank med 11/36 kassett da klatreegenskaper prioriteres fremfor maksfart.
Stål ramme, hjul med 32 eiker og 32-38mm dekk

Budsjettet er ikke ubegrenset og tankene mine går i retning av å finne en pent brukt  nyere Fuji Touring eller tilsvarende, strippe denne helt ned og montere den opp med ønskede komponenter fra eget "ekornlager". Andre gode forslag?


 

Endret av EspenE
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • EspenE endret tittelen til Sykkel for rolig langtur over flere uker?

Hva sykkelen er laget av betyr veldig lite. Det viktigste er at du finner best mulig sittestilling. Ikke regn med at hjulsett som følger med tåler dette, så kjøp sykkelen nå og bruk den masse sånn at du kan bytte bort komponenter som er for dårlige. Min anbefaling er å se etter en grussykkel med slakk geometri og sette på dekk som er gode på asfalt.

Angående hjul; et godt bygget hjulsett med 24 eiker kan godt holde bedre enn et billig med 36. Selv fikk jeg bygget et fint karbonhjulsett med 28 eiker bak og 24 foran i 2021. Jeg har ikke rørt en eike siden og det har vært gjennom alt, mye værre turer enn den du planlegger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kommer ann på hvilken sykkel du er vant med. En kamerat har syklet USA på langs/tvers med både Canyon Ultimate CF og Grail CF. Førstenevnte med et ganske enkelt oppsett med seteveske, sistnevnte med Tailfin og en styrebag. Vil innbille meg at den mer aggressive sittestillingen på Ultimate kan gi litt flere vondter over tid. Grailen har også en form for dempende setepinne, sammen med det litt spesielle dobbeldecker styret. Over en lengre tur vil det gi mindre totalbelastning. Om det har noe si? Nja. 150km hver dag i en måned er vanskelig å forberede seg på, så det vil bli noen vondter. Eneste en kan er vel å begrense de så godt det lar seg gjøre. Sittesår er ofte den store nemesis.

Ser endel sykkeltilpassere på youtube anbefaler sykler ala Endurace, over Ultimate, til de som ikke sykler ritt. Pga. den litt mer avslappede sittestillingen.

Canyon Grail CF med dobbeldecker styre er litt sært, en ser det veldig godt om en sammenligner Canyon Grail CF, Ultimate CF og Endurace CF. Dobbeltdeckerstyret er vel ikke i bruk lengre på generasjon 2 Grail.

Skjermbilde2024-02-29113038Kopi.jpg.84827ab6c985171df60e3cd8791fb8fe.jpg

Skjermbilde2024-02-29113126Kopi.jpg.c21c8d60575a3214a91630c3480b7cbb.jpg

Benyttet her geometrygeeks.bike til geometrisammenligning

Bare for å vise hvor rar dobbeldeckeren blir når en kun leser geometri. Vet ikke om 2024 utgaven her er gen2 eller om de bare måler litt anderledes:

Skjermbilde2024-02-29113853.jpg.e254ce480fe60f44dc828f9c2d04b571.jpg

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp bygget en sykkel til bikepacking,  og kommer fra en Canyon Endurace. Likte den veldig godt, men med litt kortere reach og høyere stack så en den nye enda bedre for lange turer. Det er nok som noen skriver at byggematerialet er ikke det viktigste,  men jeg går nok aldri tilbake til plastikk sykkel😎

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...