Gå til innhold

Anbefalinger til SL-ski


Anbefalte innlegg

Gjør som overskriften sier 😁

Har et par Rossi Hero Elite Short Turn 167/13m som er morsomme, men utslitte. Vil erstatte disse med en ny SL-ski (ikke rene race/FIS-ski). Har OK teknikk og drive, liker korte svinger og rene skjær. 

Har testa Stöckli SL/SX/SC, Völkl SL Master. Planlegger å teste Blossom SL og Rossi Master ST, i alle fall. Ser for meg å ha en SL og en GS-ski i stallen i tillegg til pudderski og brett.

Hvis du har erfaringer å dele med moderne SL-ski hadde jeg satt pris på det. 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Völkl SL 165 WC som tidligere var i stallen til ung racingutøver. Tenkte at de kanskje var litt for stive og uhåndterlig, men er utrolig morsomme ski hvor du virkelig kan danse fra kant til kant. Slike ski dukker opp med ujevne mellomrom på Finn og andre markedsplasser for racingutøvere. Anbefales!

På GS-fronten finner du ikke helt tilsvarende ski ettersom FIS har satt radius til 30 m og da må du ha bakken klink alene for at det skal være noe gøy.

Jeg kjører på et par Atomic racing juniorski med 20 m radius og lengde 173. Også veldig morsomt utstyr. Her kan jeg nok gå opp til r 24 og l 180 for en mer fartsstabil ski. Har lyst til å teste Atomic GS Master, men ikke blitt noe av det ennå.

Testet Völkl sine Master GS for to år tilbake. Ekstremt rolige og behagelige ski, som ga fin respons og var lettkjørte. Men de er vanskelig å finne (lett) brukt og er dyre ut av butikk.

Andre ski som står på testlista er Stereo sine racingski (særlig SL) og deres nye Race Carve, som Aamodt pusher i some. Ikke helt gratis disse heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg veldig glad i "multi-turn" ski, dvs 14-16 m svingradius.  Har ett par GS racing (eldre, 27 m), som jeg sjelden bruker(ikke brukt enda i vinter). De er liksom for første den timen tid i Høgegga (Trysilfjellet) før det kommer litt folk, etter det får jeg ikke brukt de slik jeg vil. Mens ski med 15 radius funker over hele fjellet (hvor det er preparert underlag) og ikke minst morsomme i slakere bakker. Hadde tidligere noen SL racing ski også men solgt de da jeg kjøpte noen med 15 m, før jeg nå har noen med 16 m. Men må innrømme jeg har kikket etter noen nedtunet/butikk SL ski ala Atomic Redster S9. Rene racingski funker også, men er en del tyngre og mer ensformig/mindre leken. Aldri mer sliten i alpinanlegg en med SL racingski par timer non stop hard kjøring. Butikkski, selv toppmodeller er "snillere" med låra. På en annen side kan en som Rune sier finne brukte men fortsatt bra stand racingski på FInn til mye bedre priser en butikkski. 

Kjøpte nettopp Rossignol Hero Elite carbon Multi  167 (74 midje) til min samboer for halv pris på XXL (8000=4000 kr) Er litt lengre svingradius en de som Simenf har. De har jeg skikkelig trua på så kommer til å teste de litt selv også, noe ser jeg frem til, selv om jeg nok hadde gått for hakket lenger ski hvis jeg hadde kjøpt de til meg selv. 

Men de finnes sykt mye bra og strengt tatt veldig lite som ikke er bra i dette segmentet. Forrige  sesong testet jeg masse bakkeski på skitesthelgen i Trysilfjellet (da det var det som var føret den gang). I vinter var det kommer en del nysnø så da ble det testing av allround frikjøringski i 100-110 mm midjesegmentet. Konklusjonen er jo at alt er bra. Noen stikker seg ut ekstra kanskje, men vanskelig å kjøpe noe som ikke dårligere en bra av moderne ski mener jeg. Stereo lager forresten veldig bra frikjøringski også. Var flere av oss som testet de. Men kokainpriser på Stereo da. Lykke til med kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Dynastar Omeglass SL som jeg synes er morsomme, selv om de begynner å bli gamle. Ikke rene SL-ski, men testa Atomic X9 RS revo i vinter og synes de var veldig morsomme. Skulle jeg kjøpt nye bakkeski, ville de vært høyt oppe på lista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (40 minutter siden):

Har et par Dynastar Omeglass SL som jeg synes er morsomme, selv om de begynner å bli gamle. Ikke rene SL-ski, men testa Atomic X9 RS revo i vinter og synes de var veldig morsomme. Skulle jeg kjøpt nye bakkeski, ville de vært høyt oppe på lista. 

Er det de grønne ? Har også vurdert de, men ikke prøvd. De var på salg sent på sesongen i fjor. Angret litt jeg ikke slo til men var litt stiv pris selv om det var salg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått til å like Atomic. Har eid flere par, både freeride og bakkeski, samt testa både G9 og S9, men det blir for lite respons. Veldig kapable, men de gir meg ingen glede. Mulig jeg bare har opplevd feil match med meg. Åpenbart at de kan lage ski. 
 

Dynastar SL er vel det samme som Rossi SL? De liker jeg godt. 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (19 minutter siden):

Har aldri fått til å like Atomic.

Enig, litt Boring Kalle Løken. Men de kan ski. Kjørte Bent 100 en myk-dag i Åre i vinterferien, og det var nesten hur bra som hälst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 2.3.2024 den 20.44):

Er det de grønne ? Har også vurdert de, men ikke prøvd. De var på salg sent på sesongen i fjor. Angret litt jeg ikke slo til men var litt stiv pris selv om det var salg. 

Disse har jeg sikta meg ut... Men ja, de må på halv pris av villedende før de blir aktuelle.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det med ski. Når det gjelder frikjøringsski har jeg nesten siden midten av 90-tallet landet på K2, med unntak av en periode på Vølkl. Har på en måte blitt merket jeg har søkt, testet, valgt. Ganske likt som jeg har med sykkel og Cannondale. Det bare ble merket. Bakkeski derimot har jeg mindre følsesmessig forhold til. Alltid vært svak for Støckl, mange år før Odermatt ble deres posterboy og fikk de frem i rampelyset. Før Odermatt var de jo et high end merke med godt rykte, men lite WC kred, dog store i skicross miljøet. Har alltid likt å teste skiene deres, men er jo alt for dyre og nesten aldri på tilbud. Der kommer Atomic inn. Mer tilgjengelig i butikker, eller på Finn, ofte til ok priser selv om Redster 9 serien også har blitt drøye. Men kan anbefale de Redster skiene XXL har dumpet til 3500 kr siste ukene. Egentlig pris 7000. Har de selv og det er ekstremt mye ski for pengene, og er ganske lik forrige generasjon 9 serie, med radius midt i mellom G og S skiene de har. Helt klart de ski jeg har kjøpt som er mest bang for bucks. Vet ikke om XXL har mange igjen av de, men ønsker noen en billig inngangsport til ski for bedre bakkeski så start her. 

Snakk om K2 og bakkeski, så har de jo også en god del som får masse skryt. Men aldri gitt de en sjans. K2 er lissom frikjøring det for meg. Vet ikke hvorfor jeg ikke har helt truen på de i bakke. Så har tenkt å gi de en sjans kanskje neste gang. Ofte gode priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde etter to dagers kjøring at Rossignol Hero Master ST med R22 racing-plate og SPX12 bindinger i 165 er en veldig morsom og rå ski. (det må det jo være med et sånt navn, asså "Hero Master").

Førsteinntrykket er at det er ett hakk opp fra Rossi Hero Elite Ti (SPX 12 Kontect-bindinger), både i stivhet, kontroll og grep. De burde de være med mer metall og tyngre trekjerne, i tillegg til racing-platene. Skiene kjennes veldig smoothe ut, mye popp/respons selv i moderat hastighet, i tillegg har de mer kontrollert respons når de presses i svinger (mindre voldsom radie-reduksjon og grepsendring) og er mer stabile i fart. Jeg opplever at de også er veldig artige i medium-svinger når farta går opp. Skiene er mine go-to-ski og vil bli brukt mye sammen med familien. Har som sagt planer om en GS-type ski i stallen ved siden av frikjøringsski og snøbrett, men dette er skien som vil bli brukt mest. Tror at disse også stiller litt større krav til teknikken enn mine gamle ski for å få ut maks, noe som er flott, men uten å gjøre den mer tungkjørte til hverdags.

Ang racingplater: http://www.realskiers.smfnew.com/index.php?topic=2056.0

image.jpeg.a430c4bc5a3615d9dd7bc22c4ff67f08.jpegimage.jpeg.262707f2a5372dc67d33230bea5e6368.jpeg

  • Like 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...