Gå til innhold

HC "Sti"sykling fra Røros til Oslo


John

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sykler en Azub FatIMG_9199.jpeg.e88afcea6fc5e9ee64fa4bb29bd6a383.jpegmed vogn. Planen er å sykle skogsveier/brede stier fra Røros til Oslo. Grunnet sykdom, har jeg planlagt å bruke god tid og overnatte i telt underveis.Er det noen som har anbefalinger av rutevalg på dette strekket. Ønsker å sykle så lite som mulig langs trafikkert bilvei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra konsept og høres ut som flott prosjekt. Tenker du mest mulig straka veien eller litt hit og dit og søke opp stier foran flotte grusveier ? hva slags stier er ikke greit, blir sykkel for bred for singeltrack eller ok der ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er jo en brei sykkel, så det legger litt føring for vei/stivalg. Men det er gode og breie dekk, så framkommelighet er god. Som nevnt har jeg satt av god tid, så jeg kan gjerne ta en flott opplevelse foran det å sykle fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fet sykkel !

Jeg har ikke peil på området dessverre, men hvis man er over snittet eventyrlysten, turvant og i tillegg klar for å gjøre justeringer på veien er nok mye av Pilegrimsleden gjennom Østerdalen mulig å gjøre på sykkelen din.  Pilegrimsleden gjennom Gudbrandsdalen og over Hjerkinn vil jeg tro er syklbar hele veien. Her får du også høydedragene gjennom Hadeland og Nordmarka som bonus (etter at du har slitt deg opp Totenåsen og en del andre veldig seige stigninger) når du nærmer deg slutten. 

Uansett rute du lander på så blir det litt av et bikepacker-eventyr. 

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint prosjekt!

Fra Røros ville jeg tatt Seterveien som går på grus og litt sti til Alvdal. Se https://www.seterveien.no.

Jeg ville vurdert å hoppe av Seterveien ved Savalen og tatt vestover mot Einunndalen og ned til Dalholen.

Derfra grus til Folldalen og så asfalt et stykke før du tar av inn til Grimsdalen og ned til Dovre.

Her tar du vei opp til Skogbygda og grus til Høvringen  og Smuksjøseter, før du tar sti til Peer Gynt-hytta og videre til Mysuseter. Noen knotepartier her, men det skal gå.

Videre tar du fin grusvei til Rondablikk før du suser ned til Kvam (eventuelt tar Peer Gynt-seterveg rundt Kvamsfjellet) og videre til Vinstra.

Herfra tar du Mjølkevegen til Beitostølen på flott grusvei og videre over Slettfjell, ned til Ryfoss og så opp igjen til Vaset. 
https://www.valdres.no/opplevelser/aktiviteter/sykling/mjolkevegen

Fra Golsfjellet ville jeg enten tatt ned til Gol og tog til Oslo eller tatt turen videre til Bagn, Dokka og Brandbu på noe grus og baksideveier. 

Siste partiet tar du gjennom Nordmarka via Mylla, Gjerdingen og Kikut.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt mer østlig alternativ: Røros til Synnervika og MS Fæmund til Elgå. Femundstunet -fv217 til Elvbrua, fv2176 til Engerneset. Fra Trysil følges Nasjonal sykkelrute 9, Villmarksruta til Skotterud. Vist en nå vil mot Oslo tar man av NS9 ved Børrud og drar seg vestover mot Havsjøen-Viksjøen-Mangen og til Aurskog. Derfra følges UHB (Urskog-Hølandsbanen) til Sørumsand. Herfra tog, eller fortsett til Fetsund hvor det er GS helt inn til Oslo.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
runermm skrev (På 3.3.2024 den 7.35):

Fra Golsfjellet ville jeg enten tatt ned til Gol og tog til Oslo eller tatt turen videre til Bagn, Dokka og Brandbu på noe grus og baksideveier.

Det er jo også fint å sykle Gol-Nesbyen på grus og øde landevei.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (21 timer siden):

Det er jo også fint å sykle Gol-Nesbyen på grus og øde landevei.

Det er ikke mange km mellom Gol og Nesbyen. Grusveien går på vestsiden av elva og slutter ca halvveis på Svenkerud. Etter det er det noen km på RV7 for så å trille inn på sidevegen fra Smedsgården. Evt krysse elva på Svenkerud og ta promilleveien/gamleveien ned til Nesbyen stasjon. 

Et bedre alternativ hvis man gjør som Rune beskriver, vil da være å ikke krysse demningen over Tisleia, men heller følge elva ned til Vadsetdansen og klatre derfra og noen hundre hm opp på Nystølfjellet, krysse veien til Bagn og sette kursen mot og igjennom Vassfaret. Er man keen på marka til byen etter dette så blir det noen mil på asfalt ned og forbi Hønefoss, men det kan gjøres på sideveier og sykkelveier uten trafikk. Strømsodd til Sokna er sikkert fin. Sokna til Ringkollen er ren transport. Tung klatring fra Hfs til Ringkollen. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (2 timer siden):

Det er ikke mange km mellom Gol og Nesbyen. Grusveien går på vestsiden av elva og slutter ca halvveis på Svenkerud. Etter det er det noen km på RV7 for så å trille inn på sidevegen fra Smedsgården. Evt krysse elva på Svenkerud og ta promilleveien/gamleveien ned til Nesbyen stasjon.

Ja, jeg ville bare nevne at det er verdt å sykle til Nesbyen hvis man uansett skal ta toget. Grusen på vestsiden og nevnte promillevei (?) er begge fine.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...