Gå til innhold

MIDI Pad- gave til tiåring


Anbefalte innlegg

Hola

Vurderer å kjøpe en MIDI Pad til en tiåring. Ser på denne fra SubZero.

Andre, enkle pad-er jeg kan se på? Er det noe ekstrasaker som MÅ kjøpes inn?

Er det noen enkel programvare som ikke er Abelton men som kan være kjekke å laste ned?

Kanskje alt er litt overkill, men ønske er at ungen skal sitte og fikle litt med en pc i stedet for enda mer padhelvete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (2 minutter siden):

Disse har vel ingen egne lyder, og må kobles til en PC eller en egnet APP for å gi noe output?

Er ikke disse bare hurtigknapper for diverse musikkprogram? Litt som et midi orgel?

Det mener jeg bestemt du har rett i, @Knirkekne.
Men i og med at @Jomar Henriksen nevner fikling med PC, er kanskje tanken å koble disse sammen.
Og hvorfor ikke Ableton? Det er jo et veldig bra program syns jeg, men mulig terskelen for å komme i gang er litt høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, bare et jålete orgel som man må kople en pc til. Barna nåtildags kan ingenting om pc-er pga skjermhelvete, og jeg ønsker å jobbe med dette litt.

Alternativt kunne vi ha øvd med et kamera og så sett på det på pc-en. Kanskje noe enkelt billedbehandlingsprogram.

Det er pc-fiklinga som er målet. Pluss noe kreativt. 

abelton er vel fordi det trolig er litt for proff-retta og lite egna for en unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nå også endel kule kontrollere som har både pads og tangenter da, hvis du vil kombinere fikling med PC og musikkinstrument.

Usikker hvor moro en sånn pad er om man ikke har litt trening i å spille eller produsere musikk ellers. Husker hvertfall jeg hadde det ganske morsomt med en Amiga 500 og et MIDI-keyboard da jeg var rundt den alderen der.

Hvis det er det å vekke lyst til fikling, finne ut hvordan ting funker generelt, hva med å se litt på ting som Arduino, rpi og lignende? Moderne PCer og operativsystem abstraherer jo bort mye av kompleksiteten uansett, så jeg er litt usikker på om det er så mye verre å fikle på en *Pad.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (38 minutter siden):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=342207711

 

Både pads og tangenter. 

 

Da kan man snike inn litt notelære også, samt at det blir litt lettere å komponere egen EDM musikk. Åpne for sin indre Matoma. Enten musikalsk, (eller følelsesmessig når det butter i mot. )

Kjøpte den der, gitt. Takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...