Gå til innhold

Hvilket 12s kjede?


Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte sykkelen min brukt kom den med et Sram eagle kjede på. Den har SLX-gruppe, og jeg har tenkt å bytte kjede.

Hvilket kjede skal jeg gå for? Er det lurt å holde seg til Shimano-kjede på Shimano drivlinje, og er XTR verdt prisen over deore? Eller burde jeg gå for et uoriginalt kjede?

Har lest at noen mener XTR er veldig mye mer holdbart enn Deore/SLX. Ser at deore kan jeg få fra bikeshop til litt under 300kr, og XTR fra bikable koster ca 550.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt et Shimano kjede på 12s Shimano uten tvil.

Dyrere kjede varer lengre så lenge du behandler det bra - holder det rent og smurt

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (2 timer siden):

Men mister man da ikke f.eks hyperglide når man ikke bruker Shimano kjede på Shinano drivlinje?  Eller er hyperglide bare en gimmick og ikke så viktig?

Du som nå har en sykkel med shiram-setup må vel vite det? 😄

Med mindre det eksisterende kjedet er heeeeeeeeeelt utslitt så får du vel raskt en følelse av om du savner noe eller ei. Tester viste vel at XX1 holdt betydelig lengre enn XTR hvis jeg husker riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ndreas said:

Tester viste vel at XX1 holdt betydelig lengre enn XTR hvis jeg husker riktig

Det stemmer nok, men det er nok testet med medfølgende kassett og drev. I tillegg er det viktig å tenke på funksjon. Hyperglide-greiene på 12-delt har sykt gode skussmål på giring ved last. Der er man avhengig av systemet med kjede og kassett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...