Gå til innhold

Åsnes Gamme 54 BC eller Fischer Transnordic 66 Easyskin XLITE


Anbefalte innlegg

Vurderer å overraske fadern med nye fjellski. Før i tiden var det kun utenfor løype som gjaldt, men nå er det i hovedaksak å gå i løype inn til ei hytte, og deretter ta noen turer i terrenget herfra.

Har selv den forrige versjonen av Fischer-skien nevnt i overskriften, og det godt fornøyd med den. Dog skal det mye til før jeg klager på ei ski ettersom det er mye lettere å skylde på det selv.

Men så er det Åsnes Gamme 54 som også ser meget pen ut. Prisen er relativt lik, og tenker å sette på BC Magnum binding ettersom den er noe kraftigere enn manuell-bindingen.

Er det noen som har erfaring med noen av disse to modellene? Åsnes Gamme 54 BC eller Fischer Transnordic 66 Easyskin XLIT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før januar 2024 ville jeg sagt Fischer kun basert på en del erfaring med dårlig kvalitet på Åsnes, men så knakk kompisen si Fischer ski midt oppi Sylan, så da rakna det dogmet litt. 

I god forum ånd vil jeg foreslå at du vurderer andre alternativ: Fischer smørefri med kortfell feste. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Venter bare på en anledning til å bytte ut samboeren sine Åsnes ski med kortfell til et par smørefrie Fischer. Det blir en gledens dag å gi bort den siste smurningen. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen synspunkter ang skiene.

torbjornhb skrev (41 minutter siden):

tenker å sette på BC Magnum binding ettersom den er noe kraftigere enn manuell-bindingen.

Er det BC Magnum, eller BC Manual du tenker på? BC Magnum og BC Manual er vel begge manuelle hvorav Magnum er både lengre og bredere enn Manual. Et alternativ kan jo være BC Auto vist en ønsker å enkel inn/ut uten å bøye seg og den har vel ca samme mål som BC Manual.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fjellforum.no/ er plassen for slike spørsmål, men jeg svarer her likevel. TN66 eller Åsnes Gamme og Ousland er fine fjellski for allsidig bruk. Madshus T55 eller T50 kan kanskje også være alternativer. Smørefritt kan også være fint, spesielt på vårsnø og rundt null.

Det er ingen vits med NNN-BC magnum på en slik ski; gå for den vanlige utgaven for det er bare bredden på platen under som er forskjellig. Xplore er også et godt alternativ, men spesielt bindingen er dyrere. Jeg har Xplore og kommer ikke til å gå tilbake til 75mm, men har ikke brukt NNN-BC.

Andre alternativer som er bedre å gå i spor med, men som også fungerer utenfor:
https://www.asnes.com/produkt/mountain-race-48-skin/ Flere i familien har denne, både i junior, smøre og felleutgave, og er godt fornøyde.
https://madshus.com/en-no/p/fjelltech-m44-skin-skis-2024
Fischer Transnordic 59 eller lignede. Fischer har hatt litt utfordringer med produksjonen etter krigen i Ukraina, så noen ski har kommet uten kortfellfeste i år. 

De smalere skiene kan godt brukes med en en stødig NNN-kombisko som Madshus Fjelltech, Fischer RC5/RC3 Combi el.l. Svogeren går med skøytesko på sine.

Endret av rokkitan
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Hjertelig takk alle mann.

Jeg må innrømme at jeg i det hele tatt var i tvil om jeg kom til å få svar her, så jeg postet i Fjellforum også, som du nevner @rokkitan. Men sykkel.org fortsetter å overraske positivt 🙂

Joda. Det stemmer at begge er manuelle @saktetur, men jeg ønsket i hovedsak Magnum. Det er litt kjipt ettersom de fleste pakker kommer med Manuell-bindingen, og de hadde blitt veldig prisgunstig nå som Fjellsport har salg på de.

Takk for tips @erikskon. Har aldri vurdert smørefrie fjellski som aktuelt ettersom jeg så for meg at kortfellene gjorde mye av den samme jobben, og at smørefritt gav dårlig gli nedover. Men kanskje jeg burde revurdere?

@rokkitan, Mountain Race 48 er veldig fin, men tenker jeg ønsker en fjellski med hel stålkant. Madshus har jeg alltid vurdert til å være litt spinkel, men det er kanskje helt feil? Solgte jo bøtter og spann av Madshus-ski da jeg jobbet i sport tidligere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnum er det som sagt ingen vits i på slike ski. Kortfeller er ingen erstatning for smørefritt eller smurning; de bremser betydelig mer, men har også betydelig mer feste. De er for labbing bortover eller oppover, eller trekking av pulk, ikke skigåing.

Fokus på ski i det siste har vært lettvekt, så jeg frykter at litt styrke har blitt ofret. Svogerens og ungenes MR48 har holdt noen år nå og de har ikke vært spesielt snille med skiene. Jeg har Ousland som jeg er fornøyd med, men hadde kanskje gått for MR48 nå når jeg skal bruke de på turer hvor jeg går litt i og litt utenfor spor. Ousland fungerer dog greit, så jeg kommer ikke til å bytte de ut med det første. Litt av motivasjonen med MR48 er å kunne bruke samme sko på de og langrenn-/skøyteski.

Jeg ser meg også om etter par brukte/billige smørefrie ski til turer på tidlig vinter og våren, spesielt når det er litt lite snø, men jeg ser også at mange er veldig fornøyde med smørefrie ski. På våt/vårsnø virker ulempen til smørefritt å være liten/fraværende: kanskje mønsteret gir litt samme virkning som struktur og minsker friksjonen mot våt snø?

Endret av rokkitan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil fraråde Åsnes Mountain Race. For brede for spor, så myke/lite spenn at de kollapser og har dårlig glid, for myke i framski for terreng slik at framski kollapser når det er løssnø.

Endret av Bård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fjellski har lite spenn, så hvis man sammenligner med langrennsski så blir de for myke. Det kan kompenseres med å gå opp i lengde, men det er ikke alltid like optimalt. MR48 er myk i endene, så den flyter og svinger i løs snø, men det går selvsagt på bekostning av bæreevne og smørelomme. Den er også bredere enn langrennsski, så den går ikke like godt i spor som de og spesielt i smale oppkjørte, men der vi har hytte (Røros) så ser de ut til å passe godt. Alle ski er et kompromiss, så det spørs hva man er ute etter. Hvis man vil ha en ski for å gå langt i løs snø, så vil man ha en stivere ski som er dårligere å svinge med og som flyter dårlig nedover, enn om man liker å kjøre nedover og svinge.

På turen i dag kunne jeg godt tenkt med MR48 siden føret var ganske hardt, snøen bar godt og turen var relativt flat. Sønnen gikk på MR48 Jr., men Ousland fungerte også fint for meg.

Nå er vel trådstarter ute etter med allsidige fjellski, så da er det Åsnes Ousland eller Gamme, Fischer Transnordic 66, Madshus T55 o.l. som er aktuelle. Hvis man derimot går bare/mest utenfor spor så er bredere ski fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...