Gå til innhold

Lufte bremser


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er rimelig grønn på mekking, men ønsker å lære meg😊

jeg har en emtb, kjøpt brukt(men sykkelen er ny). Bremsehendelen på frem-brems kan klemmes helt inn til holken, før den tar litt….

Betyr det at bremsen må luftes, eller kan hendelen justeres på annen måte?

 

Om det må luftes:

Sykkelen er utstyrt med shimano BR-MT420. Har kikket litt etter luftesett.

Har jeg det jeg trenger i dette settet(utenom mineralolje)?

https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/el-sykkel-deler/bremser/luftesett-og-tilbehor/bleedkit-shimano-premium-road-luftesett

 

Endret av Rumpeldunk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold, vil jeg si ja. Den har nok godt av en lufting.

Kittet du linker til vil fungere og er veldig bra. Jeg har veldig god erfaring med lufting av Shimano bremser. Enkle å få skikkelig bra, så dette fikser du! 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting av bremser krever at du er nøye med å følge instruksjonene, det er lett å pumpe luft inn i systemet igjen. Siden du er sylfersk som sykkelmekaniker, se gjennom instruksjonvideoen flere ganger så du er sikker på at du får med deg alt. Park Tools har flere fine instruksjonssvideoer.

Bruk penetrerende olje på alle skruer som skal løsnes, dvs 5min før du skal skru dem løs. Bruk kvalitets verktøy og vær nøe med å bruke riktig dimensjon.
Når du er ferdig oljer du gjengene på alle skruene du har skrudd ut

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal kjøpe luftesett, hadde jeg brukt et par hundrelapper ekstra og kjøpt et av dem med TPX-sprøyte. Disse er ganske mye mer solide enn standard-sprøytene, og drar heller ikke inn luft ved vakuum. Som sprøyten til venstre her: https://www.sykkelkomponenter.no/verktoy-og-vedlikehold/verktoy/luftesett-og-tilbehor/bleedkit-shimano-gold-workshop-luftesett

Bleedkit har forøvrig gode youtube-videoer med steg-for-steg i tekst i videobeskrivelsen. Søk opp selv eller bruk QR-koden på eksen som luftesettet kommer i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumpeldunk skrev (19 minutter siden):

Hadde håpet å slippe unna med kun å lufte hendelen, det ser overkommelig ut, men mulig det trengs å lufte hele systemet?

https://bikable.no/guides-og-artikler/guides/bremser/hvordan-du-utlufter-hydrauliske-bremser

hvis du er heldig er det kun luft øverst ved bremsepumpa og du kan da bare skru av lokket og pumpe forsiktig med hendelen. dersom det holder hadde jeg umiddelbart spilt på Lotto med store summer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at det er mange andre problemer som kan bidra til dårlig bremsing. Jeg tror nok luft er årsaken her, men for min del så luftet jeg en del ganger mine egne bremser, mens problemet var sticky piston fant jeg ut til slutt. Slitte og forurensede klosser (evt. rotor) gjør også bremsing dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...