Gå til innhold

Triks for å få løst dekk som har satt seg noe #$#"!# på felgen?


perbl

Anbefalte innlegg

4 hours ago, DeepFu said:

Det var noe liknende jeg endte opp med i "Hjelp, jeg får ikke av dekkene 😳" Klemte dekket fast i skrustikke så nært felgen jeg kom, og når det endelig begynte å slippe, så var det rå tommelstyrke (ja, særlig..) som gjaldt. Ble ikke klok på hvorfor det satt så inn gampen heller. 

Det snodige hos meg var at når jeg først hadde fått løst et lite parti, løsna det som ingenting rundt hele dekket. På siden jeg fikk løs da jeg byttet slange for noen uker siden var det også rå makt med tomler som gjaldt, før det kom et lite popp, og så løsna hele dekket som ingenting. Samme skjedde nå og, etter litt hnngh-ing med treplanketeknikken smalt det, og deretter var det lite makt som skulle til for å løsne resten og dytte det inn mot midten av felgen.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekket sitter nok dønn fast fordi er fordi dekket er ment å sprette opp på "hylla" inntil felgkanten. Noen felger har også en liten forhøyning på den hylla som dekket må tvinges over. Er dekket trangt og skikkelig poppet på plass  sitter det god der. Under er Enves illustrasjon av min klønete forklaring:

image.png.0a0b1759db243db6f74f1d77df79272c.png

Får man dytte bare en liten bit ned i senterkanalen er det ikke noe som holder igjen resten av dekket og det kan lett fjernes. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel strengt tatt klar over at det har med felgprofil og at man får fjerna spenningen i det tilstramma dekket, på samme vis som at et umulig dekk gjerne kan settes på plass med lett fingermakt bare man har gått over og pressa det godt inn mot fordypningen av felgen, så jeg har kanskje blitt prega av snedig/snodig-forvirringen blant alle nord-trønderne jeg jobber med 😄 

Men var mest ment som en kommentar til foregående innlegg som måtte følge opp med å presse hardt med tomler, det har jeg ikke vært borti.

Men var hvertfall en lærerik prosess som ga meg en ny teknikk utover tommel-hnnngh for å få løs de virkelig fastsittende dekkene uten å måtte ty til skrustikker eller spesialverktøy, selv om det sikkert ville tilfredsstilt stæsj-samleren i meg å kjøpe en dedikert tang til dette.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...