2Fat2Ride Posted March 31 Share Posted March 31 Hei folkens Jeg sliter med at den gjennomgående akslingen på bakhjulet ikke «tar tak» når jeg skal feste den på kassett-siden. Sykkelen er splitter ny så det kan ikke være noe slitasje på gjenger/aksling. Tips for å få den til å ta tak…??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutspeed Posted March 31 Share Posted March 31 Er det Shimano gir? Jeg sliter med det samme på en sykkel, og trikset der er å dra giret unna, slik at det blir slakk. Om kjedet er på kassetten er det såpass "spenn" at hjulet blir dratt ut av posisjon. Noen mm er nok til at det ikke går. Spesielt plagsomt når jeg skal ha sykkelen på rulla (direktemontert). På de andre syklene mine har jeg SRAM bakgir som kan låses i "slakk" posisjon. Dobbeltsjekk at akslingen går lett inn hvis du monterer den uten hjulet først, så du er sikker på at det ikke er noe mygel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Fat2Ride Posted March 31 Author Share Posted March 31 Jepp. Shimano 105 elektrisk, nye gruppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Fat2Ride Posted March 31 Author Share Posted March 31 Akselen går heller ikke inn uten hjulet heller. Blir vel å reklamere til Unaas da på en splitter ny sykkel 🙄🙄🙄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panda Posted April 1 Share Posted April 1 Er det Orbea? Prøv å sjekk om «mutter» som sitter i rammen der hvor aksling enda med gjenger skal festes er løs. Skjedde med min Orbea siste år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Fat2Ride Posted April 1 Author Share Posted April 1 Dessverre, det er en Wilier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted April 1 Share Posted April 1 (edited) Wiliers landeveissykler er gjerne designet for Mavic Speed Release-akslinger, og i de øvre prisklassene følger slik aksling med originalt. Uten at jeg vet om løsningen på din utfordring ligger der. Verdt å sjekke 👍 Ja, vi elsker reklame fra forrige tiår. I sekunder. Edited April 1 by Sepeda 3 1 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
hrukin Posted April 1 Share Posted April 1 Hey, Sepeda is back 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Fat2Ride Posted April 1 Author Share Posted April 1 Er helt standard aksel på en Wilier Garda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Fat2Ride Posted April 8 Author Share Posted April 8 Problem løst! På Wilier så "synker" girøret noen få millimeter når man tar ut den gjennomgående akselen. Løsningen er å dytte opp en liten del på bakskifteren før man trer inn akslingen - og vips så fungerer den som normalt. Iflg mekaniker, så var dette helt vanlig på Wilier-sykler og han hadde ikke tall på hvor mange som hadde kommet inn butikken med samme problem... Kanskje salgsavdelingen der burde informere kundene sine om dette ved kjøp av sykkel 🙂 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted April 9 Share Posted April 9 Jeg har hatt samme problem (dog ikke hver gang) på min gt grade carbon elite, har vært et par ganger det har føltes skikkelig jævlig å trikse/mikse inn akselen, og jeg har vært redd for at noe går til helvette. Har begynt å få dreisen på det, men det er fan så irriterende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts