Gå til innhold

Vanskelig å feste gjennomgående aksling


Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Jeg sliter med at den gjennomgående akslingen på bakhjulet ikke «tar tak» når jeg skal feste den på kassett-siden. 

Sykkelen er splitter ny så det kan ikke være noe slitasje på gjenger/aksling. 
 

Tips for å få den til å ta tak…???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Shimano gir? Jeg sliter med det samme på en sykkel, og trikset der er å dra giret unna, slik at det blir slakk. Om kjedet er på kassetten er det såpass "spenn" at hjulet blir dratt ut av posisjon. Noen mm er nok til at det ikke går. Spesielt plagsomt når jeg skal ha sykkelen på rulla (direktemontert). På de andre syklene mine har jeg SRAM bakgir som kan låses i "slakk" posisjon.

Dobbeltsjekk at akslingen går lett inn hvis du monterer den uten hjulet først, så du er sikker på at det ikke er noe mygel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiliers landeveissykler er gjerne designet for Mavic Speed Release-akslinger, og i de øvre prisklassene følger slik aksling med originalt. Uten at jeg vet om løsningen på din utfordring ligger der. Verdt å sjekke 👍

Ja, vi elsker reklame fra forrige tiår. I sekunder.

Endret av Sepeda
  • Like 3
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem løst!

 

På Wilier så "synker" girøret noen få millimeter når man tar ut den gjennomgående akselen. Løsningen er å dytte opp en liten del på bakskifteren før man trer inn akslingen - og vips så fungerer den som normalt.

Iflg mekaniker, så var dette helt vanlig på Wilier-sykler og han hadde ikke tall på hvor mange som hadde kommet inn butikken med samme problem... Kanskje salgsavdelingen der burde informere kundene sine om dette ved kjøp av sykkel 🙂

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problem (dog ikke hver gang) på min gt grade carbon elite, har vært et par ganger det har føltes skikkelig jævlig å trikse/mikse inn akselen, og jeg har vært redd for at noe går til helvette. Har begynt å få dreisen på det, men det er fan så irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...