Gå til innhold

Enda en test som viser at hjelmer tåler alderdommen ganske greit


perbl

Anbefalte innlegg

Merkelig hvordan denne myten om at hjelmer må byttes så sabla ofte pga at de blir dårligere av seg selv henger så sterkt i at TT-rådgiveren i stor grad gjentar påstanden selv når testen de kommenterer viser noe helt annet.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bg9dzq/saa-ofte-boer-du-bytte-sykkelhjelm

Er det utstyr jeg har full kontroll på bruken av, og som jeg vet ikke har fått nevneverdig med juling, har jeg lite betenkning på å bruke en hjelm svært lenge. Søker jeg etter data som viser grunnlag for denne påstanden om 3-5 år, finner jeg null og niks bortsett fra synsing uten testdata fra importører og produsenter. Det man derimot finner er https://helmets.org/replace.htm som også viser til en test der meget gamle hjelmer viser seg å holde imponerende bra.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at mye av dette narrativet kommer fra USA, og jeg mener å huske at mye handler om temperatur og direkte sollys som hjelmer _kan_ bli utsatt for. Hjelm ofte blir liggende i solsteik i Texas(eller andre vaaaaarme steder) så forringes visstnok funksjonen raskere.

 Men vi ender egentlig opp med at det ikke er noen fasit...også fordi man ikke vet hvordan alle hjelmer har blitt oppbevart etc.

Eller?
 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener Helmets har sett på dette med UV-lys uten at jeg rekker å lete all verdens nå, og kommet fram til at ved normal bruk har du lite til ingen effekt av det. Ligger hjelmen fast i bilen eksponert for sola i glovarme forhold du ikke ville oppholdt deg sjøl i, er det nok plausibelt at man kan få effekter. Men det er et lite relevant poeng for de fleste av oss.

Og driver du utleievirksomhet i Åre eller lignende, er jo periodisk bytte av sikkerhetsutstyr god HMS da du har lite koll på totalmengde juling det får. Men en hjelm jeg kun bruker sjøl, og vet kun har vært på skallen og ligget på hatthylla har jeg lite betenkeligheter med å bruke svært lenge. Bytter enten den går i bakken, eller må byttes ut pga deletilgang som den siste jeg bytta pga defekt strammesystem.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, torbjornhb said:

Ble forundret over dette. Jeg tok 3 år for gitt. En Specialized S-Works hjem som aldri hadde vært i bakken gikk i søpla her. Det samme med Bontrager som toppmodell.

Jeg var til og med smart nok til å ta alle hjelmer i butikken jeg jobbet, og kastet de som var for gamle.

Det er jo ikke noe rart folk gjør det, for dette med hjelmmateriale som svekkes pga alder er jo noe som er svært innarbeida i hele bransjekjeden virker det som, helt fra importører til forbrukere.

Men jeg kan aldri huske å ha sett en god kontrollert test som bekrefter dette, de beste poengene i mine øyne er de som snakker om at du med tid og stunder ved typisk bruk vil påføre en hjelm noe småjuling ved småfall, støt og lignende. 

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordrer den enkelte til å lese seg opp på plastene som brukes i hjelmer av ymse slag. Det som er felles for samtlige er at de tåler småslag bra og at de beholder egenskapene over så lang tid at de fleste har funnet seg en annen hobby føre hjelmen er ødelagt pga alder. Så er det selvfølgelig en del ting man bør gjør og ikke skal gjøre med en hjelm....
UV stråler, dvs sollys, kan være skadelig og det er ikke noe lurt å la hjelmen ligge ute året rundt. For de som bruker hjelm hele dagen hver dag så kan dette være ett tema.

Så ble jeg ikke særlig imponert over testen til tek.no den artikkelen ble i overkant enkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Gubben said:

Oppfordrer den enkelte til å lese seg opp på plastene som brukes i hjelmer av ymse slag. Det som er felles for samtlige er at de tåler småslag bra og at de beholder egenskapene over så lang tid at de fleste har funnet seg en annen hobby føre hjelmen er ødelagt pga alder. Så er det selvfølgelig en del ting man bør gjør og ikke skal gjøre med en hjelm....
UV stråler, dvs sollys, kan være skadelig og det er ikke noe lurt å la hjelmen ligge ute året rundt. For de som bruker hjelm hele dagen hver dag så kan dette være ett tema.

Så ble jeg ikke særlig imponert over testen til tek.no den artikkelen ble i overkant enkel

UV kan være et reelt fenomen for enkelte materialer, men jeg var nå av den oppfatning av at de fleste hjelmer har rimelig bra filtre og beskyttelse ytterst som gjør det til en ganske teoretisk problemstilling.

Jeg kan hvertfall aldri huske å ha sett konkrete forsøk som hinter om at dette er en relevant greie innenfor 3-5 år som ca «alle» i sykkelindustri og sykkelsynseforum synes å mene.

Jeg har ingen problem med at folk kjøper seg nye hjelmer ofte pga føre-var-tanker pga smådunk, bedre funksjoner, finere farger etc. Men når det er så mange som tror at den gamle er ubrukelig mtp støtsikkerhet simpelthen pga alder og snill bruk, synes jeg det er litt poeng i å se om dette faktisk er noe vi har belegg for å hevde.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...