Gå til innhold

Et dekk til både asfalt og grus. Eller 2 hjulsett?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en orbea orca omr med dekkklaring på 35 mm. Har ambisjoner om å bruke den både på asfalt og på fine grusveier i oslomarka (ca 50-50%). Hvis jeg eventuelt skal ha et dekk som ikke vil være et for stort kompromiss i forhold til rullemotstand på asfalt, men også fungerer fint i marka hvem burde jeg da se på og i hvilken tykkelse? Eller vil opplevlelsen i marka være mye bedre med et graveldekk med knaster slik at det er best og kjøpe et ekstra hjulsett  for å ha 2 mer spesialiserte alternativer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest Continental Terra Speed er digge å sykle med både på asfalt og grus. Det er eigentleg berre om du har store rittambisjonar at du treng meir dedikerte asfaltdekk.

Om du skulle hatt to hjulsett så ville eg satt pris på å ha større klaring enn 35 mm. Men du treng absolutt ikkje det på fine grusvegar.

Endret av torhovland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine blandeveissykler kjører jeg 28 mm landeveisdekk (touring type) på både asfalt og grus, dagsturer og bikepacking. Syns det fungerer helt topp.
Har også en CX med to hjulsett. Ett med 28 mm landevei og ett med 33 mm Schwalbe x-one. Fungerer bra det.
Ikke så lenge siden vi syklet grus med 23 mm, går fremdeles fint det og 🙂
Jeg liker bakker og klatringer og ønsker flyt-følelsen, personlig liker jeg dermed ikke for brede dekk. 
 

Endret av johs78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at du "bare" har plass til 35mm så hadde jeg kjøpt 32-35mm slicks. Jeg liker det veldig godt til blanding av asfalt og grus. I vinter har jeg brukt Maxxis Refuse (måler 34mm på mine hjul) og de er supersolide og har ok kjørekvalitet. Du får jo også gp5000 i 32mm men da må du nok velge linjer litt mer med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (22 minutter siden):

Iom at du "bare" har plass til 35mm så hadde jeg kjøpt 32-35mm slicks. Jeg liker det veldig godt til blanding av asfalt og grus. I vinter har jeg brukt Maxxis Refuse (måler 34mm på mine hjul) og de er supersolide og har ok kjørekvalitet. Du får jo også gp5000 i 32mm men da må du nok velge linjer litt mer med omhu.

Ok. Da bør kanskje gp5000 allseason være et godt alternativ i enten 32 eller 35?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 mm er vel blitt standard landevei

35 mm er standard i Nordmarka. Mer trenger man virkelig ikke. 

Som kompromiss er da 30 mm fint. Enkelte grusstrekk vil da kjennes litt røft ut, og fine veier vil kjennes dødt ut. 

At noen vil seg selv så vondt som å sykle på Refuse i 35 mm på asfalt, kan jeg virkelig ikke forstå. Noe av det minst ettergivende dekk man kan finne på markedet. 

Endret av YOLO
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (49 minutter siden):

Refuse i 35 mm på asfalt, kan jeg virkelig ikke forstå.

Utrolig deilig å gønne på strøgrus og spanske ryttere uten å punge da. Orker ikke punging om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overivrig mosjonist skrev (7 timer siden):

Ok. Da bør kanskje gp5000 allseason være et godt alternativ i enten 32 eller 35?

Det er sikkert bra. Mulig jeg var litt hard mot GP5000, da jeg har dette i 30mm på racer som går mye grus. Punger aldri😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (På 10.4.2024 den 22.04):

At noen vil seg selv så vondt som å sykle på Refuse i 35 mm på asfalt, kan jeg virkelig ikke forstå. Noe av det minst ettergivende dekk man kan finne på markedet. 

ENIG! Jeg trekker tilbake min anbefaling. Har syklet med dette i vinter for å slippe å punktere og har egentlig vært fornøyd, men nå har raceren med 30mm GP5000 kommet på veien og da husket jeg hvordan det skulle være 😉 Det er ikke gærent altså, bare mange dekk er mye smudere.

Re-fuse, aluhjul og skjermer blir nå skiftet til sommermodus med S-works pathfinder 45mm, karbonhjul og skjermløst. Blir deilig. 

 

Endret av JoeT
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...