Gå til innhold

Kosttilskudd - er det nødvendig for voksne mosjonister ?


Anbefalte innlegg

Ettersom jeg nå stiller i voksenklassen 60+ så må jeg hente marginale gevinster der jeg kan og kosthold er ett sted - tror jeg. For øyeblikket har jeg ett relarivt sunt kosthold, drikker proteindrikke etter trening og har med druesukker av ymse slag på litt lengre turer.

Leser mange steder at det blir stadig viktigere med proteiner når man blir eldre, men det er jo ett kjempemarked av andre ymse kosttilskudd som druesukker, kreatin, grønn te, kokt ask, BCCA, DOHC, proteinpulver, barer, geller, vitaminer og gud vet hva.
Hvor mye av dette er noe man trenger og hvor mye er det som bare er penger rett ut av vinduet ?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myseprotein (whey protein) gjør det litt lettere å nå de litt høyere proteininntaktene. Det er ganske bredt hva som er dagsbehov hos folk; avhenger av type trening, hvor mye aktivitet, alder etc. Og sikkert hvilke studier en vil forholde seg til. Selv liker jeg Whey Protein Isolate, fordi det er litt bedre for magen. Den relativt rimelige Star Nutriton Whey-100, med en eller annen sjokoladesmak. Blandes med melk, ikke vann. Man kan jo bare spise mer proteinrik mat, men det er dyrt, kjedelig og kanskje ikke så miljøvennlig. Da må en fort begynne å tenke på proteinkvaliteter etc.

For styrketrening er det endel studier som viser at kreatin fungerer for "muskelvekst". Det er visstnok endel økning, men ikke nok til at jeg tar det selv. Skal visst hjelpe litt på stølhet/DOMS også.

Det er vel de to jeg ser fagfolk anbefaler, som har god evidens.

Selv tar jeg Omega-3 tabletter, en litt høy dose, da jeg føler det hjelper mot vondter. Samme med magnesium.

Egentlig vil vel få leger anbefale så mye tilskudd, uten at en blodprøve viser at en faktisk har mangler. Mye forsvinner ut urinen. Det er kanskje bedre å ta en blodprøve, og et par møter med en ernæringsfysiolog. Evnt. bare lese seg opp på hva som er bra mat, og hva en trenger av macros. Vil en virkelig pirke på det så finnes det apper tom Cronometer. Har en fått dekket det grunnleggende næringsbehovet gjennom et variert kosthold, er mye gjort. De fleste stryker her, med god margin, og hopper rett på kosttilskudd.

what-are-macronutrients.jpg

Det er litt av hvert som skjer når menn blir eldre. Testosteronverdier faller bla. Det er flere ting en kan gjøre for å motvirke det. For øke det markant derimot, er det lite mat og lovlige tilskudd som hjelper. Ikke fall for fristelsen for postordretabletter som skal gjenopprette manndommen. Studier viser dårlig effekt på endel, samt bivirkninger. Eneste måten å løse det er tur til legen, og en (livs)lang forpliktelse. Hadde vært interessant å vite om de som har TRT gjennom legen, faktisk må deklarere det hvis de deltar på ritt.

Edit: Om noen er interessert:

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spiser sånn ganske sunt så tror jeg det er mest å hente i trening/ritt-situasjon. Ved å faktisk få i seg nok. Det er vel her en av de store skiftene har vært innen proffsykling også. Før så spiste man minst mulig for å bli tynn, nå dytter man innpå det man trenger for å ha best mulig restitusjon.

 

Selv har jeg brukt masse forskjellig. Det jeg fortsatt har nytte av er måltidserstatter og recovery drikker

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...