Gå til innhold

Forsikring


Anbefalte innlegg

3732,- i året for SL7 i Storebrand med fagforeningsavtale. 

Tegnet den i forbindelse med et kortere boligopphold utenlands. Vurderer å avslutte fordi innbo og reise dekker sykkel i hhv. hjemkommune og resten av landet. Sykkelens verdi overstiger dekningen her da, men tyveri er det ingen fare for og hvis jeg velter så tror jeg ikke absolutt alt av deler og ramme ryker. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebrand har en rar definisjon av å tryne på sykkel, så med mindre du kræsjer i noen eller kjører ‘langt’ utfor veien teller det ikke. Gjør forsikringen mer eller mindre verdiløs for meg siden mesteparten av veien min er kjempebrei sykkelvei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (10 minutter siden):

Storebrand har en rar definisjon av å tryne på sykkel, så med mindre du kræsjer i noen eller kjører ‘langt’ utfor veien teller det ikke. Gjør forsikringen mer eller mindre verdiløs for meg siden mesteparten av veien min er kjempebrei sykkelvei. 

Verdisakforsikringen deres stiller ikke slike krav skulle jeg mene. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gravd veldig mye i dette, men for et par uker siden (da det var mye innbrudd i nabolaget i anledning start på ferien) sjekket vi litt vilkår i egne dekninger OG hva som evt fantes andre steder.

Jeg tror forsatt min påstand "forsikring lønner seg ikke" står godt etter den runden. De jeg sjekket lå i området opp til 30K (for ALLE syklene som evt stjeles!) og egenandel på noen tusenlapper. Det er jo helt latterlig lavt for den gjennomsnittlige sykkelinteresserte familie. Derfor er min modell å sikre syklene maksimalt, inne i egen bolig. Bod med hengelås er bare å glemme, da ryker alt sammen.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg sjekket litt opp i hva som dekkes på sykkelfronten av innbo-, reise- og verdisaksforsikring hos Storebrand.

Sitat

Innboforsikring: Innboforsikringen dekker tyveri av låst sykkel hvor som helst i Norden, inntil 40 000 kroner pr. skadehendelse. Det er ingen sumbegrensning hvis sykkelen blir stjålet når du oppbevarer den inne i boligen din. Det er heller ingen sumbegrensning hvis sykkelen din går tapt som følge av brann i boligen din. Innboforsikring super dekker i tillegg skader på sykkelen når den er i bruk, for eksempel om du skader sykkelen ved et velt. Du får erstattet inntil 40 000 kroner pr. hendelse.

Reiseforsikring: Reiseforsikringen dekker tyveri av sykkel opp til 40 000 kroner, men kun tyveri oppstått utenfor den kommunen du bor, studerer eller arbeider i. Reiseforsikringen dekker ikke skader eller uhell på sykkelen. Altså dekker både innbo og reise noe, men ikke alt.

Verdisaksforsikring: Dekker tyveri, og alle plutselige skader ved tyveri og hærverk, kollisjon og utforkjøring – i hele verden. Ved dekningsmessig skade eller tap, erstattes sykkelen inntil oppgitt forsikringssum, men ikke høyere enn gjenanskaffelsesprisen. Forsikringssum er ikke det samme som markedsverdi. Sykkelen må være registrert i et FG-godkjent sykkelregister.

Det vil si at dersom man lagrer syklene i bolig så dekkes tyveri over den faste sumbegrensningen på 40k.

Det jeg lurer på er hvorvidt utendørs bod med lås regnes som "inne i boligen" eller ikke. Jeg tenkte å følge opp med dette spørsmålet - er det noe annet jeg bør spørre om?

Jeg brukte faktisk verdisakforsikringen tidligere i år da jeg mistet en Varia 515 på tur. Det gikk rimelig greit å få dekket den (med 1000,- i egenandel).

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 time siden):

Det jeg lurer på er hvorvidt utendørs bod med lås regnes som "inne i boligen" eller ikke. Jeg tenkte å følge opp med dette spørsmålet - er det noe annet jeg bør spørre om?

Måtte sjekke egen Superinnbo hos If.  Der står det - Forsikringen gjelder på det sted som er nevnt i forsikringsbeviset, forsikringsstedet.
Forsikringspapirene oppgir forsikringsstedet med gateadresse og inget leilighetsnummer. I et forsikringsoppgjør ville det kanskje ditt oppfølgingsspørsmål bli et tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...