Gå til innhold

Shimano XT-bremser hyler


Anbefalte innlegg

Vet det er flere tråder ang dette, og at det som regel er et problem med lekkasje fra kalipper på Shimano, men har et par spørsmål før jeg kjøper nye bremser. Bremsene hyler, og veldig dårlig bremsekraft, både foran og bak.

Problemet oppstår som regel etter sykkelen har stått et par dager, og blir kvitt det iløpet av turen etter en del harde nedbremsinger. Det er syns er litt rart at om jeg spruter vann på skivene så forsvinner problemet midlertidig, og får bra bremsekraft en liten periode. Er det normalt?

I går renset jeg skivene, men hadde ikke bremserens så brukte aceton. Noen som har erfaring med aceton på skivene? Pusset også både skiver og klosser med sandpapir, men ingen forbedring. Prøvde da å kjøre inn bremsene (til nabolagets forferdelse), men får det ikke bra denne gangen.

Høres det ut som det lekker såpass mye at klossene blir forurenset med en gang? Hadde litt problemer tidligere også, men ble mye verre etter jeg byttet klosser i fjor høst. Kanskje jeg var for uforsiktig med å presse tilbake stemplene, men prøvde å være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vore i denne situasjonen sjølv. Både nye klossar og rensa skive har ikkje hjelpt, det einaste som fungerte var ny kalipper.

Og akkurat no har eg ein annan Shimano-kalipper som eg trur eg må byte ut. Eg kan lufte den, men på neste tur er det dårleg igjen. Eg kan ikkje sjå noko bremsevæskelekkasje, men eg mistenker at det er luftlekkasje rundt stempla.

Så mitt einaste tips er dessverre ny kalipper, men eg er spent på om det er andre som har gode tips.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bør vel komme med en oppdatering her. Prøvde to ganger til å rense skiva, og rense og pusse ned klossene, og det fikk det ganske bra et par dager. Men etter en stund ble det like ille igjen.

Men jeg hadde de gamle bremseklossene liggende, som jeg byttet fra i fjor høst, og med dem har jeg fått det helt bra nå. Har vart en uke nå, så virker lovende. Så da kan det virke som klossene har blitt såpass forurenset at jeg ikke har fått det bra ved å pusse ned glasseringen. Regner med det da bare er å kaste disse, og kjøpe et nytt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
espenta skrev (15 timer siden):

Men jeg hadde de gamle bremseklossene liggende, som jeg byttet fra i fjor høst, og med dem har jeg fått det helt bra nå. Har vart en uke nå, så virker lovende. Så da kan det virke som klossene har blitt såpass forurenset at jeg ikke har fått det bra ved å pusse ned glasseringen. Regner med det da bare er å kaste disse, og kjøpe et nytt sett.

Noen ganger er det mulig å redde forurensede klosser, men jeg har ingen tro på å bare pusse dem. Pussing kan fikse glasering, men ikke forurensning. Visstnok hjelper det å først vaske dem grundig, deretter brenne dem med gassbrenner e.l., og tilslutt pusse dem ned, men det enkleste er å kaste dem og starte på nytt med rene skiver og nye klosser. Det spørs hvor høyt man verdsetter tiden sin kontra potensielt sparte penger og miljø.

Endret av arne_and
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (5 timer siden):

Hvis det er bra  og dritt etter kort tid er det på tide å kaste kaliper og kjøpe ny, alternativt bytte til nye stempler fra Aliexpress eller Ebay i titan/alu, hvis du får det til.

 

Ja, det var sånn det var etter jeg byttet klosser i fjor høst. Ganske sikker på at problemet startet da. Jeg smurte stemplene med mineralolje, og tipper jeg var slurvete med tørkingen etterpå, slik at de ble forurenset.

Med de "orginale" klossene har det nå vært helt fint en god stund, så tror ikke problemet er kaliper allikevel. Skal kjøre noen uker på disse klossene, siden de uansett ikke var helt utslitt. Hvis problemet kommer tilbake blir det nye kalipere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...