Jump to content

Specialissima 2024


Recommended Posts

Jeg er dårlig på geo. Tror dere Bianchi-en vil oppleves som mye mer aggressiv enn min nåværende Tarmac SL 6? Specs:

image.png.80f5b66d7cf80886d7982fa340246545.png

 

Sitter helt utmerket på Tarmac-en med to spacere under stemet. Men befinner meg i slutten av 40-åra med få utsikter til økt mobilitet.

Også øvrige synspunkt på Specialissima-en mottas stor takk! Jeg har en ting for Bianchi og synes den ser kul ut, tross overrøret. Ander modeller som vurderes, er Supersix Evo 3 og Giant TCR Adv. 1.

 

Edited by MOB
Link to comment
Share on other sites

Det er et ganske åpent spørsmål om en så aggressiv sykkel vil være prestasjonshemmende og ikke -fremmende. Du vil nok oppnå omtrent samme sittestilling med 2 cm ekstra med spacere under stem på Bianchien, men 4 cm med spacere totalt er hverken stilig eller optimalt for prestasjon/stivhet/aerodynamikk osv. 
Hvis du er komfortabel med å sitte lenge i bukken på Specialized-sykkelen, så er det kanskje fint for deg med lav front, men det kan også hende du vil føle deg bedre med noe høyere front og heller bøye albuene noe mer, eller bruke bukken flittigere. 
Kanskje er du en spesielt fleksibel 40-åring, har noe over gjennomsnittet lange armer og har stort behov for spesielt lav front, hvis ikke ville jeg vurdert en annen sykkel enn Bianchien. 
Cannondale SS Evo er av de litt mindre aggressive toppsyklene i så fall. 
Stack/reach-forhold på under 1,4 er ikke somewhat aggressive - det er faktisk helt ytterst på skalaen hva gjelder lang og lav front i størrelse 56/57: 



 

Screenshot 2024-04-19 at 10.09.16.png

Screenshot 2024-04-19 at 10.11.40.png

  • Like 1
  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Link to comment
Share on other sites

SykkelØyvind skrev (1 minutt siden):

Det er et ganske åpent spørsmål om en så aggressiv sykkel vil være prestasjonshemmende og ikke -fremmende. Du vil nok oppnå omtrent samme sittestilling med 2 cm ekstra med spacere under stem på Bianchien, men 4 cm med spacere totalt er hverken stilig eller optimalt for prestasjon/stivhet/aerodynamikk osv. 
Hvis du er komfortabel med å sitte lenge i bukken på Specialized-sykkelen, så er det kanskje fint for deg med lav front, men det kan også hende du vil føle deg bedre med noe høyere front og heller bøye albuene noe mer, eller bruke bukken flittigere. 
Kanskje er du en spesielt fleksibel 40-åring, har noe over gjennomsnittet lange armer og har stort behov for spesielt lav front, hvis ikke ville jeg vurdert en annen sykkel enn Bianchien. 
Cannondale SS Evo er av de litt mindre aggressive toppsyklene i så fall. 
Stack/reach-forhold på under 1,4 er ikke somewhat aggressive - det er faktisk helt ytterst på skalaen hva gjelder lang og lav front i størrelse 56/57: 



 

Screenshot 2024-04-19 at 10.09.16.png

Screenshot 2024-04-19 at 10.11.40.png

Veldig bra! Tusen takk. Da tror jeg vi kan avskrive den. Alt annet enn fleksibel for alderen. Da lukter det C’dale igjen, ev. Giant (sliter litt med manglende it-faktor bare)

Link to comment
Share on other sites

Fleksibiliteten er kurant å trene og har mange fordeler for helsen og i livet generelt. Jeg personlig ville ikke avskrevet Bianchien pga det, men spørs selvsagt hva du ønsker. Er det en søndagstur i nye og ne eller mer aktiv hyppig sykling? Tror mye av svaret ligget der, hvilken type rytter du er og hvordan du liker å sykle.

Link to comment
Share on other sites

johs78 skrev (2 timer siden):

Fleksibiliteten er kurant å trene og har mange fordeler for helsen og i livet generelt. Jeg personlig ville ikke avskrevet Bianchien pga det, men spørs selvsagt hva du ønsker. Er det en søndagstur i nye og ne eller mer aktiv hyppig sykling? Tror mye av svaret ligget der, hvilken type rytter du er og hvordan du liker å sykle.

Jeg bruker sykkelen til (strukturt)  trening, og sykler sjelden mer enn tre timer - hovedtyngden ligger vel rundt to. Et og annet ritt for å skape litt spenning i de nedre kvartiler. Volummessig forsøker jeg å ligge på fem timer i uka, ikke all verden med andre ord. 

Link to comment
Share on other sites

Vemod Zachariassen skrev (49 minutter siden):

Sykkelen i seg sjølv kan vera så stilig han vil. Det er alltid ustilig med folk som har så aggressiv sykkel at dei ikkje er i stand til å sitja i bukken.

Haha, mange døme på det langs vegen! 🙈

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter Specialissima 57 og Tarmac 56 som prikk like. Framspringet på Specialissimaen bygger omtrent 7 mm mer enn det et vanlig framspring gjør, og da tar det også ned reach, selvfølgelig. Poenget mitt er at en Specialissima 2024 i praksis har samme geometri som min Specialissima 2018 og Tarmac og Supersix. Dersom jeg ikke var Celesteidiot ville jeg hatt en Tarmac. Elsker den lynraske styrefølelsen til Spesh.

  • Like 1

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Valentino skrev (40 minutter siden):

Jeg oppfatter Specialissima 57 og Tarmac 56 som prikk like. Framspringet på Specialissimaen bygger omtrent 7 mm mer enn det et vanlig framspring gjør, og da tar det også ned reach, selvfølgelig. Poenget mitt er at en Specialissima 2024 i praksis har samme geometri som min Specialissima 2018 og Tarmac og Supersix. Dersom jeg ikke var Celesteidiot ville jeg hatt en Tarmac. Elsker den lynraske styrefølelsen til Spesh.

Hørhør, her snakker fagfolk! Så … same same but celeste? 

Edited by MOB
Link to comment
Share on other sites

Tarmac har litt kvikkere styring enn Specialissima. Noen ville sagt at den er mer nervøs, jeg digger det. 
Begge er dønn stabile i 100 km/t. Det er viktig synes jeg. 😎
Det jeg har merket meg er at Bianchi spesifiserer relativt lange framspring på ferdigsyklene sine, eksempelvis 2 cm lenger enn Cannondale gjør i din rammestørrelse. Sørg for at du får byttet om nødvendig. Det er ikke noe som er moro å drive med selv på disse moderne integrerte syklene. 

Edited by Valentino

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...