Gå til innhold

Specialissima 2024


Anbefalte innlegg

Jeg er dårlig på geo. Tror dere Bianchi-en vil oppleves som mye mer aggressiv enn min nåværende Tarmac SL 6? Specs:

image.png.80f5b66d7cf80886d7982fa340246545.png

 

Sitter helt utmerket på Tarmac-en med to spacere under stemet. Men befinner meg i slutten av 40-åra med få utsikter til økt mobilitet.

Også øvrige synspunkt på Specialissima-en mottas stor takk! Jeg har en ting for Bianchi og synes den ser kul ut, tross overrøret. Ander modeller som vurderes, er Supersix Evo 3 og Giant TCR Adv. 1.

 

Endret av MOB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ganske åpent spørsmål om en så aggressiv sykkel vil være prestasjonshemmende og ikke -fremmende. Du vil nok oppnå omtrent samme sittestilling med 2 cm ekstra med spacere under stem på Bianchien, men 4 cm med spacere totalt er hverken stilig eller optimalt for prestasjon/stivhet/aerodynamikk osv. 
Hvis du er komfortabel med å sitte lenge i bukken på Specialized-sykkelen, så er det kanskje fint for deg med lav front, men det kan også hende du vil føle deg bedre med noe høyere front og heller bøye albuene noe mer, eller bruke bukken flittigere. 
Kanskje er du en spesielt fleksibel 40-åring, har noe over gjennomsnittet lange armer og har stort behov for spesielt lav front, hvis ikke ville jeg vurdert en annen sykkel enn Bianchien. 
Cannondale SS Evo er av de litt mindre aggressive toppsyklene i så fall. 
Stack/reach-forhold på under 1,4 er ikke somewhat aggressive - det er faktisk helt ytterst på skalaen hva gjelder lang og lav front i størrelse 56/57: 



 

Screenshot 2024-04-19 at 10.09.16.png

Screenshot 2024-04-19 at 10.11.40.png

  • Like 1
  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (1 minutt siden):

Det er et ganske åpent spørsmål om en så aggressiv sykkel vil være prestasjonshemmende og ikke -fremmende. Du vil nok oppnå omtrent samme sittestilling med 2 cm ekstra med spacere under stem på Bianchien, men 4 cm med spacere totalt er hverken stilig eller optimalt for prestasjon/stivhet/aerodynamikk osv. 
Hvis du er komfortabel med å sitte lenge i bukken på Specialized-sykkelen, så er det kanskje fint for deg med lav front, men det kan også hende du vil føle deg bedre med noe høyere front og heller bøye albuene noe mer, eller bruke bukken flittigere. 
Kanskje er du en spesielt fleksibel 40-åring, har noe over gjennomsnittet lange armer og har stort behov for spesielt lav front, hvis ikke ville jeg vurdert en annen sykkel enn Bianchien. 
Cannondale SS Evo er av de litt mindre aggressive toppsyklene i så fall. 
Stack/reach-forhold på under 1,4 er ikke somewhat aggressive - det er faktisk helt ytterst på skalaen hva gjelder lang og lav front i størrelse 56/57: 



 

Screenshot 2024-04-19 at 10.09.16.png

Screenshot 2024-04-19 at 10.11.40.png

Veldig bra! Tusen takk. Da tror jeg vi kan avskrive den. Alt annet enn fleksibel for alderen. Da lukter det C’dale igjen, ev. Giant (sliter litt med manglende it-faktor bare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleksibiliteten er kurant å trene og har mange fordeler for helsen og i livet generelt. Jeg personlig ville ikke avskrevet Bianchien pga det, men spørs selvsagt hva du ønsker. Er det en søndagstur i nye og ne eller mer aktiv hyppig sykling? Tror mye av svaret ligget der, hvilken type rytter du er og hvordan du liker å sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (2 timer siden):

Fleksibiliteten er kurant å trene og har mange fordeler for helsen og i livet generelt. Jeg personlig ville ikke avskrevet Bianchien pga det, men spørs selvsagt hva du ønsker. Er det en søndagstur i nye og ne eller mer aktiv hyppig sykling? Tror mye av svaret ligget der, hvilken type rytter du er og hvordan du liker å sykle.

Jeg bruker sykkelen til (strukturt)  trening, og sykler sjelden mer enn tre timer - hovedtyngden ligger vel rundt to. Et og annet ritt for å skape litt spenning i de nedre kvartiler. Volummessig forsøker jeg å ligge på fem timer i uka, ikke all verden med andre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vemod Zachariassen skrev (49 minutter siden):

Sykkelen i seg sjølv kan vera så stilig han vil. Det er alltid ustilig med folk som har så aggressiv sykkel at dei ikkje er i stand til å sitja i bukken.

Haha, mange døme på det langs vegen! 🙈

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter Specialissima 57 og Tarmac 56 som prikk like. Framspringet på Specialissimaen bygger omtrent 7 mm mer enn det et vanlig framspring gjør, og da tar det også ned reach, selvfølgelig. Poenget mitt er at en Specialissima 2024 i praksis har samme geometri som min Specialissima 2018 og Tarmac og Supersix. Dersom jeg ikke var Celesteidiot ville jeg hatt en Tarmac. Elsker den lynraske styrefølelsen til Spesh.

  • Like 1

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (40 minutter siden):

Jeg oppfatter Specialissima 57 og Tarmac 56 som prikk like. Framspringet på Specialissimaen bygger omtrent 7 mm mer enn det et vanlig framspring gjør, og da tar det også ned reach, selvfølgelig. Poenget mitt er at en Specialissima 2024 i praksis har samme geometri som min Specialissima 2018 og Tarmac og Supersix. Dersom jeg ikke var Celesteidiot ville jeg hatt en Tarmac. Elsker den lynraske styrefølelsen til Spesh.

Hørhør, her snakker fagfolk! Så … same same but celeste? 

Endret av MOB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarmac har litt kvikkere styring enn Specialissima. Noen ville sagt at den er mer nervøs, jeg digger det. 
Begge er dønn stabile i 100 km/t. Det er viktig synes jeg. 😎
Det jeg har merket meg er at Bianchi spesifiserer relativt lange framspring på ferdigsyklene sine, eksempelvis 2 cm lenger enn Cannondale gjør i din rammestørrelse. Sørg for at du får byttet om nødvendig. Det er ikke noe som er moro å drive med selv på disse moderne integrerte syklene. 

Endret av Valentino

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...