Gå til innhold

Aerobar bracket Riser kit


saktetur

Anbefalte innlegg

Legger spørsmålet her i håp om å fange opp både Gravel og Landeveisfolket.

Har skaffet meg Profile Design Legacy II som jeg skal teste ut for å finne ut om tempobøyle blir med på kommende Bikepackingturer. Hadde første tur i går og det var stort sett en positiv opplevelse, men skulle gjerne hatt den høyere. Designet på bøylen gjør den lav og hindrer grepet mitt lengre inn på styret. Skal derfor skaffe en brakket, men er litt usikker på høyden og ønsker ikke bruke 500 +++ før jeg finner rett høyde. 

Så derfor henvendelse til folket: Har noen er Riser kit liggende å slenge? Vet de originale leveres opp til 7cm, men jeg ønsker helst å prøve så lavt som mulig. Ideelt løft av bøylen kan være ca 3 eller 4cm som kanskje er nok til at jeg får utnyttet styret under puten. 

Kjempeglad vist noen har noen i ønsket høyde, superglad vist de også har 4 medfølgende skruer i rett størrelse. Og jeg betaler selvfølgelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det for at Legacy-modellen ikke er kompatibel med Profile Design sitt riserkit. Styreklemma er jo splitta diagonalt, ikke horisontalt (sett fra siden).
Setter du på risere da vi du bygge like mye framover som oppover, og det er sikkert ikke ønskelig.

Kjøp heller Sonic eller Neosonic-modellen, evt. Deda sin modell der forskjellige risere er inkludert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sett at Legacy ikke står oppført som kompatibel med Riser kit, men tenkte likevel og teste. Jeg kan jo selvfølgelig bruke den slik den er, men den er egentlig litt for lav.

Tanken med tempobøylen er ikke primært at jeg skal ligge i bøylen, selv om det var litt digg i motvinden, men også og løse plassproblemer. Med styreveske og 2 muleposer (til vannflasker) har jeg ikke plass til lys, ringeklokke etc. så tanken var altså at tempobøylen kunne løse dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er snakk om et par cm kan du prøve å shimse opp putene, selve bøyla kurver jo oppover. Det vil imidlertid ikke løse problemet med at brakettene blokkerer for bruk av deler av styret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @saktetur

Jeg har et sett i 20 mm som du i utgangspunktet gjerne kan få låne frem til juni for å teste, men dessverre ikke overta. Holder til i Oslo.

Men:

Som du skriver, er settet ifølge Profile Design ikke kompatibelt med Legacy II. Ser at noen har fått det til, men neppe ideelt. Og vil helst ikke at mitt sett skal bli røft behandlet 🙂

Og viktigere:

Du skriver at tanken er primært ikke å ligge i bøylen, men å ha plass til lys, ringeklokke osv. Da er det enklere, lettere og rimeligere løsninger tilgjengelig.  I ditt sted ville jeg absolutt ha sett på alternativer som disse styrebrakettene fra XLC hos Bikeshop eller Problem Solver eller elegante Velo Orange. Finnes flere alternative styrebraketter, og kanskje merkespesifikk brakett til lykten du måtte bruke.

Tempobøyle for å feste utstyr høres for meg ut som en dårlig løsning. En bøyle er heller en utfordring enn en løsning for å pakke sykkelen. Setter bl.a. begrensninger på styreveske. Tenker at du bør være ærlig med deg selv om du har behov for tempobøyle, eller bare styrebrakett, og handle deretter 🙂

  • Like 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill @Sepeda og du kom med gode forslag til løsning. Takker også for generøst tilbud om lån for test, men tror nok 20mm blir for lite, men ellers takk for det.

Skal testpakke sykkelen en av de nærmeste dagene med tempobøylen montert uten å ta hensyn til dårlig plass til hendene. Skal vurdere for og i mot etter det.

Blir det som ønsket, med eller uten bøyle, fortsettelse følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fortsatt ikke prøvepakket med tanke på om tempobøyle løser noe som helst,  jeg har heller brukt finværet på sykkelen.

Til uka skal saksa fram og teltsveisen sikres så det nærmer seg. Planleggingen er i boks og jeg må ta et valg, ja eller nei til tempobøyle. 

Jeg sa i utgangspunktet at bøylen primært var tenkt å løse plassproblemer, men hva har jeg erfart fra siste post til nå ?    Jo at jeg ligger mer i bøylen enn jeg hadde trodd.

F. eks.: Dagens tur gikk nordover og såvidt innom Sør-Odal før jeg satte kursen hjem igjen. (Bildet er fra starten av dagens tur)

1D55D5E9-6B14-4CE3-91AB-8B8A53759738.jpeg.384f91d012be553c8af295b21cfae2ef.jpeg

Hjemover hadde jeg motvind hele veien og ukvalifisert gjetting er at jeg lå i bøylen ca 40% av hjemturen. Betyr dette at bøylen bør være med? Det er kanskje ikke bare et spørsmål om å løse plassproblemer? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...