Gå til innhold

Gang og sykkelveier over Sollihøgda?


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk. Jeg vurderer å bruke den kommende lørdagen til å sykle Tyrifjorden rundt, men er i tenkeboksen på om jeg skal sykle over Sollihøgda på returen, eller om jeg skal følge Ringeriksveien langs fjorden og sykle hjem via Tranby og Asker. 

Spørsmålet mitt er hvordan det ser ut med gang/sykkelveier over Sollihøgda? Jeg er ikke så lysten på å sykle i bilveien over der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funka ganske bra vil jeg si. Sykla opp Solli og ned tyrifjord-sida. Var vel en eller to kortere strekker ute på veien på slutten, men vil si at det var godt tilrettelagt.

På toppen og ned mot fjorden var det en heeelt nydelig strekke med bred og fin sykkelvei før man måtte ut i veien, men som sagt motsatt vei for deg. Jeg er ganske sikker på at solli opp og tyrifjorden ned er den beste retningen hvis du har muligheten til det.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Byråkratsiggen skrev (13 minutter siden):

......Ringeriksveien langs fjorden og sykle hjem via Tranby og Asker. 

Det er i allefall en veldig fin vei.

Tror man må ut i veien litt på vei opp til Sollihøgda, men så vidt jeg husker er det bred veiskulder der, så inget problem. Ned mot Skui er det jo nedover, så der går det helt fint å ligge i veien til man tar av ut på gamleveien.

 

Evt. er det jo MYE finere over Krokskogen, men der er det kanskje litt klinete fortsatt?

Endret av JoeT
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det har vært en kjip opplevelse å sykle der. Skal man unngå hissige bilister oppover må man sykle på masse små sideveier og skifte side regelmessig. Noen av de veiene er grus. Noen er blindveier og man burde unngått, innser man først når det er for sent. Noen av dem er ramponert av byggearbeidet. Etter Sollihøgda forsvant plutselig gangveien en plass og man måtte ut på hva som føles som en motorvei et stykke nedover. Der er det nå bygging i stedet nå, så gangveien slutter enda tidligere. Og til tider geleides biltrafikken nå på det som var en sidevei man som syklist kunne velge nedover til fjorden.

Altså, det går helt greit, men det er ikke en behagelig opplevelse om man er litt uheldig med mengden trafikk det tidspunktet man sykler der.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byråkratsiggen skrev (1 time siden):

Heisann godtfolk. Jeg vurderer å bruke den kommende lørdagen til å sykle Tyrifjorden rundt, men er i tenkeboksen på om jeg skal sykle over Sollihøgda på returen, eller om jeg skal følge Ringeriksveien langs fjorden og sykle hjem via Tranby og Asker. 

Spørsmålet mitt er hvordan det ser ut med gang/sykkelveier over Sollihøgda? Jeg er ikke så lysten på å sykle i bilveien over der.

 

Jeg hadde syklet via Tranby og Asker. Uten tvil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for fine svar👍 Mange år siden jeg syklet den runden nå, 2017 var siste gang i følge Strava (tiden flyr så fort). Basert på svarene deres høres det ut som det mest fornuftige i midt hode er å sykle vi Tranby og Asker.

Enig i at å sykle over Krokskogen er å foretrekke, men det får vente til det tørker opp i marka, det burde gå fort nå med dette været. 

Endret av Byråkratsiggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, syklet Nydalen, Bekkestua, Lommedalen, Krokkleiva  - Sundvollen lørdag midt på dagen. Tørt og fint gjennom Gamleveien over til Krokkleiva. Noe nedbør natt til søndag, men tenker skogsbilveier der holder nå seg tørre og fine nå fremover.  I dag valgte vi gamle E16 langs Tyrifjorden og så opp over Sollihøgda hjem. Fin tur, lite trafikk søndag tidlig formiddag.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...