Gå til innhold

Apple-Tv for dummies


Anbefalte innlegg

Har aldri hatt, eller for den saks skyld hatt behov for Apple-Tv. Men har tror jeg tiden har kommet. Ser for meg at dette forumet har mye kunnskap om emnet. Kjøpt (for oss) ny campingvogn, med fin tv og greier. Men for å nyte feks Giroen eller TdF på tv'n trenger vi Apple-tv. Ny versjon (4K-64 GB) koster 1800ish, og er passe dyrt til den bruken vi trenger. Men på Finn finner en god del fra 300 og opp. Billigst er selvsagt tidligere generasjoner, som gen-1 til gen-3, mens noen 4K kan en få så vidt under 1000 kr. Men til min/vår bruk, T-We app og kanskje tv2/NRK app, er de "ikke" 4K modellene ok nok ? Hvor mye bedre i fungering er de nyere generasjonene ? Må bare finne ut hvor mye jeg ønsker å legge i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp i hvertfall ikke gen3 eller eldre. Det er veldig lite som fortsatt er støttet på disse, og du kan ikke installere apper på dem. TV2 funker for eksempel ikke, og heller ikke T-We/Altibox etc. Det finnes vel en Apple TV 4 (uten 4K-støtte) som er den eldste som fortsatt er brukendes.

(for å forvirre litt så heter den nyeste modellen Apple TV 4K 3rd gen, som ikke er det samme som en Apple TV 3rd gen)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (7 timer siden):

Bare for å spørre - hvorfor funker ikke Chromecast til den bruken?

Funker vel ikke uten Wifi ? Bruker chromecast hjemme på treningsrommet, men ganske sikker jeg ikke kan bruke den på 4G  ? Det jeg har blitt fortalt iallfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
ventle skrev (6 timer siden):

Kjøp i hvertfall ikke gen3 eller eldre. Det er veldig lite som fortsatt er støttet på disse, og du kan ikke installere apper på dem. TV2 funker for eksempel ikke, og heller ikke T-We/Altibox etc. Det finnes vel en Apple TV 4 (uten 4K-støtte) som er den eldste som fortsatt er brukendes.

(for å forvirre litt så heter den nyeste modellen Apple TV 4K 3rd gen, som ikke er det samme som en Apple TV 3rd gen)

Takk, er det du skriver jeg lurte på. Da blir det 4k variant, Ja ser de bruker gen.begrepet på både de gamle og nye (4k) og forstå akkurat det slik du skriver det. 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
21 minutes ago, Oddefa said:

Funker vel ikke uten Wifi ? Bruker chromecast hjemme på treningsrommet, men ganske sikker jeg ikke kan bruke den på 4G  ? Det jeg har blitt fortalt iallfall. 

Jeg bruker en (gammel) Chromecast med delt internett fra mobilen (Android) i campingvogna. Det er bare litt tungvint å sette opp.

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker en (gammel) Chromecast med delt internett fra mobilen (Android) i campingvogna. Det er bare litt tungvint å sette opp.

Ok, takk for info, det var jeg ikke klar over da jeg trodde det var no-go. Jeg er litt dårlig på å sette opp tungvinte ting he he. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Chomecast og Apple Tv er avhengig av wifi enten delt fra telefon med 4/5G eller en eller annen dings.

Forskjellen såvidt jeg har skjønt det er at den nye Chromecasten funker som en frittstående enhet med fjernkkontrol dvs. akkurat som Apple tv bare at den er android istendefor IOS. 

Den gamle var jo kun er tilgangsport for å få "skjermbildet" fra telefon inn på tven uten kabel og er krevende å bruke om du skal dele wifi fra telefon og kjøre app som vises på sammen enhet.

På hytta og i 2. etg har jeg en MI BOX som er en android tv boks ala Apple TV. Den fikser alt som Apple Tv gjør bortsett fra Zwift og koster rundt 5-600kr ny. Ulempen med denne er at kvaliteten er helt middels, så jeg vurderer enn ny Chromcast der.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er jo via iPhone og te-we ap jeg skal bruke og da for oftest på 4G. Bruker jo chromecast og iPhone på treningsrom hjemme og den er linket via hjemmeWi-fi. Men sier du/dere at chromecast funker på iPhone og wi-fi der eller må jeg ha apple tv når iPhone og ikke hjemmenettverk ? Er jo billigere med chromecast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casting funksjonen på android TV bokser som min MI Box eller Chromecast krever vel at telefon og enhet er på samme wifi og det er enklest å få til med et wifi nett som er separat fra den telefonen du evt skal caste fra.

 

Poenget med den nye Chromcasten er at den kan installere apper på samme måte som Apple TV kan og dermed så trenger du ikke "caste" som du kanskje gjør i dag. 

Du deler wifi fra telefonen, kopler Chromcast yil det wifi nettet og åpner den appen du ønsker å bruke på Chromecast eller Apple TV og kjører alt derfra.

Dersom den eneste bruken du tenker for Apple TV er å flytte bildet fra telefon til tv skjerm så er det en unødvendig dyr løsning mine øyne, men har du IOS/Apple telefon og Apple TV så er det veldig sømløst og enkelt, men dyrt. 

Du betaler litt for integrasjonen.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke skal brukes veldig mye er jeg jo interessert i billigst mulig alternativ. Ser ny Chromcast 4k ligger på 800 kr, som er 1000 kr lavere en billigste Apple-tv som selges på Power/Elkjøp nå. Må sjekke ut hvordan jeg får hentet wifi fra egen tilf og hvordan bruke det sammen med Chromecast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nyere Chromecast og den fungerer med Apple TV+ over wifi, men det virker ikke å f.eks. kjøpe/leie filmer med den (forskjell på hva som er på Apple TV og Apple TV+). Det virker på utvalgte andre enheter ser det ut til, inkl. PS5 som jeg fikk det til på. Vet ikke om det er tilsvarende for TdF eller andre live programmer.

Så er vel ikke en PS5 hva du er ute etter her, da. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det jeg er interessert i er å bruke T-we appen på Iphone for å se vanlig tv i campingvogn uten ekstern wifi (dvs Iphone på 4G). Ikke leie film, og trenger strengt tatt ikke fjernkontroll heller men er jo med virker det som. 

TV er nok heller ikke veldig ny da vognen er fra 2015 og antar den har vært den ganskel lenge (ny vogn for oss nå).

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oddefa Usikker på hvorfor du tenker på Apple TV boks (eller app, som bare har filmer og serier) for å se Giroen og TDF i campingvogna? Etter det jeg forstår har du T-WE abo hvor du har tilgang til Eurosport N, også via app på telefon?
Du sier også at tv-en er fra 2015. Avhengig av tv-en, kan du kanskje caste direkte fra telefon uten noe mellomledd. Er tv-en for gammel eller av enklere modell er det enkleste Chromecast til 490,- for å få casting mulighet via HDMI på tv-en. 4K-versjonen er unødvendig, hvis da mot formodning tv-en fra 2014 støtter 4K. Uansett, Ikke 4K-versjonen er nok, for å få castet og sendingene er ikke i 4K.
T-WE har ikke app for Chromecast og må castes fra tlf.
https://www.telenor.no/kundeservice/tv/t-we-app/chromecast/

Uansett må du ha tilgang til internett, enten via telefon eller en frittstående 4G/5G-ruter. Sette opp WIFI må du gjøre uansett og er ikke vanskelig å dele ut fra tlf. som blir det billigste. Regner du har ubegrenset med data i abo? Er det på plass blir kostnaden din 490,-
Som jaknudsen nevner er kabel en mulighet, men der har jeg ingen erfaring om hvordan tv-en tolker signalet fra tlf. ved asting via HDMI-kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple-tv boks pga en kompis har det i vogna si og er veldig fornøyd med den, men skal sies han også bruker den på hytta og dermed bruker den flere døgn i året en det vi vil gjøre. Og ja det er for å se tv via T-we appen på Iphone (chromecast) slik som jeg gjør hjemme på treningsrommet (har den "vanlige" boksen i stua). Har ikke brukt tven enda da det blir tur nr 2 med vogna nå 17 mai/pinsen (og det hadde vært fett å sett litt giro m.m da) og jeg må evt skaffe meg noe i dag/morgen. Som sagt jeg antar bare tv er fra 2015 ish da vognen er fra da. TV har inngang for både HDMI og Scart + plugger. For min del hadde det vært mulig å plugge HDMI på iphone og så spille av uten å tenke trådsløst vært mer en god nok. 

Men bruke wifi på iphone og kjøpe en chromecast til langt billigere pris en Apple-tv er helt klart aktuelt hvis det funker. Må bare finne ut hvordan jeg bruker tlf sin egen wifi når jeg i utgangspunktet er på 4G. Men det finner jeg vel fort ut med å snakke med noen som kan dette, tipper jeg kjenner noen som kan dette godt. 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (1 time siden):

Er vel en rekke leverandører som har sperre for deling via kabel fra iphone.

Tenker du da feks Telenor/T-we ? Når jeg søker er det også skriverier at IOS 16 og 17 oppdateringer ikke støtter bruk av hdmi ? Er iOS 16.6 jeg har nå ser jeg, så må kanskje være trådløst lell da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (18 minutter siden):

Ser ut som både kabel og TV må støtte HDCP (kryptering), og kan se ut som Apples egen kabel er den eneste som gjør det. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=350157713

Denne har jeg faktisk sett på i dag, de har den på den lokale Clas Ohlson, 630 kr er passe dyrt men tror jeg går for den for da kan jeg teste det nå i pinsen. Jeg har en helt vanlig HDMI kabel, ser en også får 4K HDMI kabler. Stor forskjell tror dere evt hva dere har erfart ?

Endret av Oddefa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (5 timer siden):

Relativt sikker på at den du har fungerer, du kan jo prøve den hjemme først.

Kjøpt, prøvd og funket som fjell. Og så drar vi til fjells og tester ut denne langhelgen. Takk for gode og nyttige tips her inne ! 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...