Gå til innhold

AXS - superfølsomt for bøyd girøre, eller hva?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har i noen sesonger hatt flere sykler med ulike varianter av SRAM AXS (ikke Transmission-utgave). I dette tilfellet gjelder det en Scott Addict Gravel 20 med Rival AXS.

Innimellom stopper man på tur og setter sykkelen opp mot et tre e.l., gjerne ifm. foto- eller tissestopp. Ved et par anledninger har blandeveissykkelen velta. Sånt skjer. Slike velt har jo ikke noe å si. Eller?

Etter et slikt i fjor begynte kjedet å hoppe og danse på kassetten. Jeg skjønte det ikke først, men greide etter hvert å sette det i sammenheng med at sykkelen hadde velta og kanskje bøyd girøret ørlitegrann. Jeg bytta girøret, og etterpå var det fryd og gammen igjen. Da jeg la nytt og gammelt girøre inntil hverandre, var det ingen synlig bøy noe sted, men jeg tenkte ikke noe mer over det.

I dag morges skjedde det samme, på vei til jobb. Ved et kort fotostopp velta sykkelen, denne gang på regnvåt, myk plen. Etterpå var det som om Rival AXS-giret var dårlig justert igjen.

Jeg har aldri lagt merke til det samme på noen terrengsykkel med AXS, men det har sikkert skjedd at en av dem også har velta, men uten at det har latt seg merke på giringa etterpå. Kanskje er selve giret - og dermed girøret - mer utsatt på en grævvelsykkel pga. smalere styrebredde, hva veit jeg.

Kan det virkelig være at AXS ikke tåler dette? 🤔

IMG_0912.JPG

Endret av Gaute R.
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av 12-delt har vel generelt svært små toleranser for at ting skal fungere helt knirkefritt. Jeg har samme erfaring som deg med Rival AXS, en ørliten skjevhet gjorde ting helt håpløst, og selv med snorrett girøre, b-skrue møysommelig justert etter Srams anbefalinger, så må jeg fortsatt leve med noe mer lyd enn jeg liker på et par kombinasjoner for at selve giringen skal flyte som det skal. Det er ikke noe problem å mikrojustere lyden bort, men da blir det kål annetsteds hen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig samme skjedde med min venns Di2-sykkel som jeg tror er 11-delt. Skulle stoppe å lufte tærne litt og mista sykkelen med drivsida ned, knatrete og kjipt gir hele veien hjem 😕

Ville kjøpt inn retteverktøy med en gang så man kan fikse det selv. Iaf hvis du mister den i tide og utide 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Litt dårlig att girgrupper bygget for gravel sykklet er så følsom for små skjevheter. Er shimano GRX like følsom som SRAM her?

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleF skrev (På 9.5.2024 den 10.04):

Litt dårlig att girgrupper bygget for gravel sykklet er så følsom for små skjevheter. Er shimano GRX like følsom som SRAM her?

Se Ndreas sitt svar - det kan kanskje virke sånn. Årsaken er et forbausende mykt og lettbøyd girøre, men det virker altså ikke som at det kun er et Scott-relatert problem…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget enda en ting axs heller ikke likte;  opplevde svært dårlig giring i morges, trodde det ville gå seg til siden det var et nyvokset kjedet.  Men jammen hadde jeg montert kjedet opp ned😎 ble et lynstopp og noen heseblesende minutter for å nå igjen folkene jeg syklet med.

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (56 minutter siden):

Jeg oppdaget enda en ting axs heller ikke likte;  opplevde svært dårlig giring i morges, trodde det ville gå seg til siden det var et nyvokset kjedet.  Men jammen hadde jeg montert kjedet opp ned😎 ble et lynstopp og noen heseblesende minutter for å nå igjen folkene jeg syklet med.

Oppned med flattop fungerer nok ikke spesielt godt, nei!

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...