Jump to content

DT Swiss 350-nav fra Shimano til SRAM


Recommended Posts

Skal konvertere et Roval hjulsett med DT 350-nav fra Shimano til SRAM 12-delt.
Da er det denne jeg må ha?

https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/landeveissykkel/hjul/body-boss/dt-swiss-ratchet-xdr-12-boss-sett
https://bikeshop.no/dt-swiss/45658/dt-swiss-ratchet-xdr-12-boss-til-12x142mm-sram-xdr-boss-plus-endcap

Hva er forskjellen på de over og denne bortsett fra at det ikke blir levert med en cap (og ikke er på lager) ?

https://bikeshop.no/dt-swiss/hwrabl00s3505s/dt-swiss-xdr-sxdr-ratchet-boss-for-sram-xdr-350-nav

 

Og finnes det andre alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Krysser fingrene for det for jeg har kjøpt den du lenker til først fra Bikeshop for tilsvarende formål.

Slik jeg forstår det trenger du endecap for å skifte mellom produsent, men kunne klart deg med den andre om du skulle skifte slitt/ødelagt Sram boss til samme.

Virker veldig greit å skifte boss med Ratchet 🤞

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig enkelt, men du må ha rett deler.

Ta av kasset

Trekk av endcap - kan være helt løs eller sitte litt - bruk en tang og legg noe mellom tanga og endcapen så du ikke skader den.

Trekk av bosset med fingrene og bytt boss. 

Pass på og få delene sammen i rett rekkefølge/retning og gjør rent inni når du først har det åpent.

Bør bytte fett om du ikke har gjort det før - DT har eget rødt fett til dette som blir olje aktig når ting beveger seg og blir litt varmt og stivner igjen når ting er kaldt og statisk

Endcapen på shimano har større diameter inn mot bosset fordi bosset har større diameter da det er 11t minste på Shimano og 10t på XDR.  

  • Thanks 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Link to comment
Share on other sites

Gullars skrev (2 timer siden):

Det er veldig enkelt, men du må ha rett deler.

Ja, byttet i seg selv er enkelt, men jeg var ute etter en bekreftelse på at det det var rett del jeg linket til slik at jeg slapp bomkjøp 😉 

En sånn tube med DT Swiss Special Grease for ratchet har jeg liggende👍

Link to comment
Share on other sites

Men pass på å dra til _skikkelig_ Såvidt jeg husker er det 40nm som skal til der. Jeg har gjort det selv og på ene bakhjulet løsna skiva helt (centerlock-6bolt adapter), og på grussykkelen måtte jeg etterstramme forbremsa som begynte å subbe etter en stund.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gullars skrev (12 timer siden):

...Bør bytte fett om du ikke har gjort det før - DT har eget rødt fett til dette som blir olje aktig når ting beveger seg og blir litt varmt og stivner igjen når ting er kaldt og staktisk...

Bruker man fett selv om man drar av nytt boss fra nytt hjulsett og setter på nytt boss?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel litt an på hvordan det ser ut inni der.

Det blir svart etterhvert og da ville jeg bytta det.

Det er svært lite vedlikehold som trengs på et DT nav men rengjøring og nytt fett er et punkt som er enkelt å utføre.

  • Thanks 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Link to comment
Share on other sites

Var ihvertfall riktig kjøp av boss og cap om det skulle være noen tvil.

Synes det er merkverdig stille sammenlignet monteringvideo på YouTube, men ser jo at andre også opplever det litt stillegående:

RoyE skrev (På 18.4.2024 den 15.49):

Midt på treet lydmessig syns jeg er generøst beskrevet. Det er ikke rare lyden i mine sammenliknet med Zippene på den andre sykkelen min. Det skal dog sies at det virker som lyden fra navene er noe tiltagende etter litt bruk. Hvor lenge det fortsetter vet jeg ikke ennå. 

Link to comment
Share on other sites

Soeder skrev (8 timer siden):

Var ihvertfall riktig kjøp av boss og cap om det skulle være noen tvil.

Synes det er merkverdig stille sammenlignet monteringvideo på YouTube, men ser jo at andre også opplever det litt stillegående:

Jeg har fått brukt sykkelen med dette Nextie-settet en del siden innkjøpet, og det har definitivt blitt mer lyd i det fra det var nytt. Nå er vi der at det kan brukes som «ringeklokke» på gang- og sykkelvei. Folk hører at jeg kommer.  

Link to comment
Share on other sites

Ja samme her, hadde nylig fått i9-hydra på mtb'en og kontrasten med Nextie ble veldig stor, men det var nok bare litt mye fett på "feil" plasser. Etter et par hundre km ble det mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Gullars skrev (På 28.5.2024 den 8.39):

Det kommer vel litt an på hvordan det ser ut inni der.

Det blir svart etterhvert og da ville jeg bytta det.

Det er svært lite vedlikehold som trengs på et DT nav men rengjøring og nytt fett er et punkt som er enkelt å utføre.

Kom over en video hvor de bare popper hub med kassett og cap av:

https://youtu.be/PXJ2ao-Iq14?si=TilitlZOn8ilrCg2

Er det et annet system eller feil fremgangsmåte? Frister litt hvis det bør gjøres ofte 

Link to comment
Share on other sites

Det er så enkelt. Kassetten/bosset er presset på navet, ingen annen festemekanisme, holdes sammen av trykket fra akslingen når det er montert på sykkelen. Er man litt uforsiktig ved demontering av bakhjulet kan det faktisk skje at kassetten og bosset faller av.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...