Gubben Posted June 1 Posted June 1 Nå har jeg begynt å svømme ute og opplever at klokka sliter med å registrere GPS signaler, estimert lengde beregnes tydeligvis på svømmetak og er definitivt urealistiske. Er det noen spesielle innstillinger jeg må gjøre for at klokka skal regsirere rett rute og svømt distanse? Quote
altitude Posted June 1 Posted June 1 Har en eldre 735xt med tri-pulsbelte. Har samme problem, og ikke funnet en løsning. Men mener min måler lengde basert på GPS-en. Quote
eriksvatn Posted June 2 Posted June 2 Det er fint mulig å få dette til å fungere, ingen større problemer her. Du bruker riktig aktivitetsprofil (open water)? Garmin har noen tips her: https://support.garmin.com/en-US/?faq=AnrKqtOX8FAzmF9yXaIXe6 Kort oppsummert: oppdatert epo-fil, få skikkelig god gps-fix før start, bruk alle tilgjengelige gps-nettverk, ha klokka (nok) over vann. Generelt blir kvaliteten noe dårlige enn på land, men det er jo ikke så rart siden klokka er en del under vann. Jo mere klokka er over vann jo bedre, greit å tenke på når man evnt pauser/venter i vannet. Quote
Gubben Posted June 2 Author Posted June 2 Jeg bruker "open water" og starter klokka før jeg hopper ut i vannet. ut fra garmin linken som det henvises til kan feilen på loggingen skyldes at jeg veksler mellom å svømme bryst og crawl, får se det an utover sommeren når crawlingen har blitt bedre Quote
eriksvatn Posted June 2 Posted June 2 Ja, tror det blir vanskelig med brystsvømming da klokka er kontinuerlig under vann og dermed uten gps-signal. Eneste løsning da er nok som det nevnes å ha klokka i svømmehetta eller i bøya (om du bruker det). Quote
Gubben Posted June 2 Author Posted June 2 eriksvatn skrev (8 timer siden): Ja, tror det blir vanskelig med brystsvømming da klokka er kontinuerlig under vann og dermed uten gps-signal. Eneste løsning da er nok som det nevnes å ha klokka i svømmehetta eller i bøya (om du bruker det). Litt skeptisk til badehetteknepet, har tenkt litt på å legge bilnøkkel der tidligere men er redd for at badehetta skal revne Quote
torbjornhb Posted June 3 Posted June 3 Eneste mulighet for å få riktig målinger er å crawle konsekvent. Ingen klokke klarer å registrere GPS under vann. FR965 gjør en god jobb med å måle distanse dersom du kun crawler. Quote https://pulssonen.no
eriksvatn Posted June 3 Posted June 3 Ja, ser den, kjedelig om den detter av eller revner. Om du ikke bruker det kan en såkalt open water bøye anbefales, der kan du oppbevare både klokke og mobil etc. Hovedfunksjonen er i utgangspunktet sikkerhet (synlighet mtp båter etc og ekstra oppdrift hvis man trenger en pause). Quote
Gubben Posted June 3 Author Posted June 3 eriksvatn skrev (3 timer siden): Ja, ser den, kjedelig om den detter av eller revner. Om du ikke bruker det kan en såkalt open water bøye anbefales, der kan du oppbevare både klokke og mobil etc. Hovedfunksjonen er i utgangspunktet sikkerhet (synlighet mtp båter etc og ekstra oppdrift hvis man trenger en pause). open water bøye er bestilt, takk for tipset ! 1 Quote
Recommended Posts