Soeder Posted June 27 Posted June 27 Byttet akkurat kjede og ser at bakgir ikke treffer 100% lenger og forgir sliter med å komme opp på storeskiva. Blir det litt annerledes spenning når man går fra >0,75 til <0,5? Var rimelig sikkert på at jeg både målte og telte ledd riktig, men blir fort usikker når ting ikke er 100% etterpå 😅 Er Tiagra 10s med 50-34 og 11-36. 114 ledd (fjerna 2 fra 116): Quote
Furu Posted June 27 Posted June 27 Hvis det var mer slitt enn 0,75% er det en fare for at du også bør bytte kassett. I værste fall også kjederingene foran. De slites sammen med kjedet og det kan by på problemer med nytt kjede. På ti-giret system har jeg praktisert å bytte i det slitasjen passerer 0,5%. Da har kassettene holdt veldig lenge for meg. Kjederinger foran har jeg aldri byttet på grunn av slitasje. Det er blitt ny sykkel før det har vært aktuelt. 2 Quote /Stig
krrm Posted June 27 Posted June 27 Ikke sikkert at det har noe å si i dette tilfellet, men ble nylig klar over at også kjeder skal installeres i en bestemt retning. Grunnen skal være at at skiftingen blir (litt) bedre om det er installert riktig vei. https://bettershifting.com/installation-guide/installing-a-new-chain-length-and-direction/ Quote
Soeder Posted June 27 Author Posted June 27 Jeg monterte med skrift ut ja. Er litt redd for at skifte er tynt litt lenge og at andre deler er slitt som du er inne på @Furu, men prøver meg med å legge på litt spenning først. Alltid hatt angst for å gjøre vondt verre med girjustering, men tvi tvi 🤞 Quote
afixy Posted June 28 Posted June 28 (Mener ikke å stjele tråden din, moderator slett dette innlegget dersom det ikke høre hjemme her!) Skjønner det er flere svar, hvor lang er et tau, mange veier til rom .. etc. Men sånn omtrentlig hvor ofte skal kjede byttes? Hvordan merker man når dette begynner bli klart til bytte? Om hvordan fungerer dette kjedemåler-verktøyet? Quote
Soeder Posted June 29 Author Posted June 29 Tror ikke du nødvendigvis merker så mye. Min sykling tilsier skifte en gang i året. Skal nok måle litt ofte etter >0,5 nå eller bare bytta da. Bytte kjede er grei skuring og kjekt å kunne. Verktøyet fungere sånn at når 0,5 avstand (predefinert) ikke passer så er det <0,5 og ikke noe å foreta seg. Hvis det passer mellom leddene sjekker man med 0,75 og bytter ihvertfall hvis den sklir mellom. 2 Quote
afixy Posted June 30 Posted June 30 Soeder skrev (På 29.6.2024 den 17.31): Tror ikke du nødvendigvis merker så mye. Min sykling tilsier skifte en gang i året. Skal nok måle litt ofte etter >0,5 nå eller bare bytta da. Bytte kjede er grei skuring og kjekt å kunne. Verktøyet fungere sånn at når 0,5 avstand (predefinert) ikke passer så er det <0,5 og ikke noe å foreta seg. Hvis det passer mellom leddene sjekker man med 0,75 og bytter ihvertfall hvis den sklir mellom. Sjekket ut video av dette verktøyet, utrolig lett og praktisk i bruk, slikt må skaffes før neste sykkelsesong ASAP! https://bikeshop.no/park-tool/pt100242/park-tool-cc-32-kjedemåler-kontrollerer-slitasje-på-kjedet (Det morsomme av dette var at jeg hadde engang i tiden en Diamant XC der jeg kjørte FLERE år med samme kjede - tilslutt var tannhjula på bakgiret oppspist. Denne sykkelen var godt brukt med maaange km på, hadde decore-gir-system.) Quote
baronKanon Posted June 30 Posted June 30 3 hours ago, afixy said: Sjekket ut video av dette verktøyet, utrolig lett og praktisk i bruk, slikt må skaffes før neste sykkelsesong ASAP! https://bikeshop.no/park-tool/pt100242/park-tool-cc-32-kjedemåler-kontrollerer-slitasje-på-kjedet Gå heller for denne https://bikeshop.no/park-tool/ptcc4/park-tool-cc-4-kjedemåler-kontrollerer-slitasje-på-kjedet Det er mer nøyaktig og gir riktigere indikasjon på slitasje. 2 Quote
afixy Posted July 4 Posted July 4 baronKanon skrev (På 30.6.2024 den 21.32): Gå heller for denne https://bikeshop.no/park-tool/ptcc4/park-tool-cc-4-kjedemåler-kontrollerer-slitasje-på-kjedet Det er mer nøyaktig og gir riktigere indikasjon på slitasje. Arg, pakken min fra bikeshop er mottatt, angrer skikkelig jeg ikke bestilte kjedemåler! For vel legge inn en snarlig ordre med kjede, klosser og div snart.... 🙂 Quote
Soeder Posted July 25 Author Posted July 25 Ble brått mye bedre etter at jeg fikk kutta kjede og tredd det riktig 😆 Flaut at jeg har prøvd å finjustere dette uten å se det åpenbare: Veit ikke om det påvirket frontskifter. Problem der gjenspeilet seg ikke ved reel bruk. Tror det bare var fra de største drevene bak at den slet, og det er ikke så aktuelt å skifte slik. Fant forøvrig en side med kjedelengdekalkulator 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.