Jump to content

Recommended Posts

Posted

Byttet akkurat kjede og ser at bakgir ikke treffer 100% lenger og forgir sliter med å komme opp på storeskiva. Blir det litt annerledes spenning når man går fra >0,75 til <0,5?

Var rimelig sikkert på at jeg både målte og telte ledd riktig, men blir fort usikker når ting ikke er 100% etterpå 😅

Er Tiagra 10s med 50-34 og 11-36. 114 ledd (fjerna 2 fra 116):

20240627_1258222.jpg.a1419333d1dc70e8e15f74dd4e15d53b.jpg

Posted

Hvis det var mer slitt enn 0,75% er det en fare for at du også bør bytte kassett. I værste fall også kjederingene foran.
De slites sammen med kjedet og det kan by på problemer med nytt kjede.

På ti-giret system har jeg praktisert å bytte i det slitasjen passerer 0,5%. Da har kassettene holdt veldig lenge for meg.

Kjederinger foran har jeg aldri byttet på grunn av slitasje. Det er blitt ny sykkel før det har vært aktuelt.

  • Like 2

/Stig

Posted

Jeg monterte med skrift ut ja. Er litt redd for at skifte er tynt litt lenge og at andre deler er slitt som du er inne på @Furu, men prøver meg med å legge på litt spenning først.

Alltid hatt angst for å gjøre vondt verre med girjustering, men tvi tvi 🤞

 

Posted

(Mener ikke å stjele tråden din, moderator slett dette innlegget dersom det ikke høre hjemme her!)

Skjønner det er flere svar, hvor lang er et tau, mange veier til rom .. etc.

Men sånn omtrentlig hvor ofte skal kjede byttes? Hvordan merker man når dette begynner bli klart til bytte?
Om hvordan fungerer dette kjedemåler-verktøyet?

Posted

Tror ikke du nødvendigvis merker så mye. Min sykling tilsier skifte en gang i året. Skal nok måle litt ofte etter >0,5 nå eller bare bytta da. Bytte kjede er grei skuring og kjekt å kunne.

Verktøyet fungere sånn at når 0,5 avstand (predefinert) ikke passer så er det <0,5 og ikke noe å foreta seg. Hvis det passer mellom leddene sjekker man med 0,75 og bytter ihvertfall hvis den sklir mellom.

  • Like 2
Posted
Soeder skrev (På 29.6.2024 den 17.31):

Tror ikke du nødvendigvis merker så mye. Min sykling tilsier skifte en gang i året. Skal nok måle litt ofte etter >0,5 nå eller bare bytta da. Bytte kjede er grei skuring og kjekt å kunne.

Verktøyet fungere sånn at når 0,5 avstand (predefinert) ikke passer så er det <0,5 og ikke noe å foreta seg. Hvis det passer mellom leddene sjekker man med 0,75 og bytter ihvertfall hvis den sklir mellom.

Sjekket ut video av dette verktøyet, utrolig lett og praktisk i bruk, slikt må skaffes før neste sykkelsesong ASAP! https://bikeshop.no/park-tool/pt100242/park-tool-cc-32-kjedemåler-kontrollerer-slitasje-på-kjedet

 

(Det morsomme av dette var at jeg hadde engang i tiden en Diamant XC der jeg kjørte FLERE år med samme kjede - tilslutt var tannhjula på bakgiret oppspist. Denne sykkelen var godt brukt med maaange km på, hadde decore-gir-system.)

  • 3 weeks later...
Posted

Ble brått mye bedre etter at jeg fikk kutta kjede og tredd det riktig 😆 Flaut at jeg har prøvd å finjustere dette uten å se det åpenbare:

Screenshot_20240725_061930_Snapchat.jpg.321b4006c1236e19105ccbedf284ef6d.jpg

Veit ikke om det påvirket frontskifter. Problem der gjenspeilet seg ikke ved reel bruk. Tror det bare var fra de største drevene bak at den slet, og det er ikke så aktuelt å skifte slik.

Fant forøvrig en side med kjedelengdekalkulator

 

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...