Gå til innhold

Felles parkering i blokk: En eller to etasjers sykkelstativ?


Anbefalte innlegg

Vi har en felles sykkelbod som skal innredes med sykkelstativ. Ville dere gått for en eller to etasjer hvis dere kunne velge? To etasjer vil gi bedre kapasitet, men blir det plagsomt knotete å bruke?

Alternativet er å ha vanlige stativ på bakken, og heller få folk som ikke bruker syklene så mye til å langtidslagre i egne boder (hvis det blir dårlig kapasitet)

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To etasjer. Når den nederste er full, og det blir den, så er det ekstra knotet med å løfte sykkelen opp plutselig ikke så ille. 

Vi har to her og uten den ekstra kapasiteten så hadde det nok vært mer kaos enn det er. Hvert år festes det en strips på alle sykler og om den ikke fjernes blir sykkelen fjernet. Likevel er det god trøkk der nede. 

En annet tips er å sette av noe plass til lastesykler og barnevogner fordi folk kommer til å sette dem der uansett så da er det bedre om de ikke er i veien, evnt ikke er SÅ mye i veien.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Fantastisk svar og gode tips. Rot blir det uansett, så det handler vel om å "håndtere det" 🙂Da kommer jeg til å argumentere for stativ med to etasjer 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo kommune har en veileder: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13210505-1674027418/Tjenester og tilbud/Gate%2C transport og parkering/Sykkel/Sykkelstrategier og dokumenter/Veiledere/Sykkelvennlige bygg - veileder for sykkelvennlige bygg.pdf

I hovedsak mtp næringsbygg, men den har også litt tall for hvor mange plasser man bør ha per BRA leiligheter, hvor mye som skal tilrettelegges for lastesykkel osv.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de som har sykler stående ganske lenge over vinteren, mye fordi jeg har dem på balkongen resten av året og boden allerede er full (ironisk nok av sykler). Nå har jeg gått fra 5 til 3 sykler i løpet av sommeren og jeg får plass til 2 av de i boden så jeg har litt bedre samvittighet før vinteren i år enn i fjor.

Og så tenker jeg at i en knipe får sikkert den sparkesykkel-naboen plass et annet sted.

unnamed.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...