Gå til innhold

Nytt hus med plass til rulle!


Anbefalte innlegg

I anledning huskjøp har vi endelig plass til at jeg kan lage meg sykkelverksted/rullerom. Har fått innvilget fritt spillerom over 12 kvm i ett av kjellerrommene som nå er ubrukt areal, og er i gang med planlegging og tenking rundt hvordan det skal bli seende ut. Med full jobb, kommende oppussing og en 1,5-åring i hus, blir det ikke så mye tid til overs på kveldene til sykling utendørs da fruen gjerne kan finne på å jobbe kvelder – og da skulle jeg veldig gjerne hatt muligheten til å sykle innendørs med babycallen i nærheten.

Det som er ukjent for meg oppi alt dette, er sykkelrulla og alt det potensielt drar med seg. Det ser ut som en jungel av ulike varianter med kassetter, rulledekk, motstander, vifter, zwifter, skjermer og sensorer til høyre og venstre.

Målet med innkjøp av rulle er i hovedsak å kunne trene innendørs når hverdagen ikke tillater annet. Jeg sykler ikke med wattmåler til vanlig, men er nysgjerrig på det og hvordan det kan gi meg mer struktur og målbarhet på syklingen. Til nå har jeg kun brukt pulsbelte og Garmin-computer, men har ikke noe treningsopplegg rundt det. Jeg sykler mest fordi det er gøy og tilfører litt mental avlastning i en hektisk hverdag – men kjenner mer og mer at kroppen også kunne hatt bruk for treningseffekten en rulle kan gi.

Jeg trenger rett og slett litt veiledning fra de av dere som ruller 🙂

 

- Hva slags rulle høres det ut som at jeg trenger? (vil gjerne havne under 10k med alt jeg trenger)

- Balanserulle ser ikke ut som noe jeg vil trives med 😛 

- Hva ANNET enn rulla er det jeg trenger til rullebasert sykkeltrening?

- Jeg har ikke prøvd Zwift – er det noe jeg trenger eller kunne dratt nytte av?

- Nytt eller brukt?

Tar gjerne i mot tips og triks til et brukervennlig oppsett som kan funke i til trening i hverdagen.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direktemontert rulle - feks Kickr Core
Svettebeskyttelse for gulvet
Vifte
Zwift eller konkurrerede app + dings til å kjøre dette på. PC, AppleTV, iPad .......
TV
En vifte til

Endret av AtleR
  • Like 3

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for direktemontert rulle. Hvis du bare vil teste så er det mange friksjonsruller til salgs for lite eller ingenting på finn, men direktemontert er mye mer stabilt og støyer mye mindre. Tenk diesel-lok vs. nissan leaf på forskjellen i støy. Vær obs på begrenset med tilkoblingsmuligheter på gamle ruller, ikke alle fungerer mot pc/ipad o.l. Eller egentlig, gå rett på direktemontert. Hvis du ikke liker det får du solgt den videre.

Jeg har en kickr av noe salg, usikker på modell. Ingen problemer med denne unntatt en gang så var appen litt vrang ift. spindown. Jeg bruker wahoo systm/tidl. sufferfest app, aldri prøvd swift. Fungerer fint til mitt bruk, men fort gjort å teste det noen uker før du bestemmer hvilk(e)n du vil bruke. Nå når wahoo støtter ritt så har jeg prøvd det et par ganger uten at det fenget noe voldsomt.

+2 for vifte. Viktig med vifte og gode luftemuligheter, kroppen min produserer noe helt vilt med fuktighet ihvertfall 😉

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med huskjøp. Som @Skoje i denne tråden hadde jeg også vurdert Core om jeg var deg. Selv har jeg Wahoo Kickr V5, men hadde kjøpt Core om jeg skulle gjort det igjen. Du bør også kjøpe matte, vifte og kanskje noe å sette forhjulet, men det er ikke obligatorisk. Zwift er bra og brukes nok av flertallet som kjører på direktemonterte ruller. Alt dette får du til under 10k nytt, særlig om du jakter tilbud.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wahoo Kickr Core altså – ser den ble lansert i 2018. Er det samme rulla i dag som ved lansering, eller har den blitt oppdatert underveis? Har satt prisvarsling på den, så da slår jeg til hvis den dupper ned mot 5k igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Wahoo Kickr Core nå i 4-5 år og har i grunn vært veldig fornøyd; modellene over har kanskje noe nyere funksjoner hva gjelder sideveis bevegelse og slik, men jeg har ikke merket noe særlig behov for det selv. 

Som andre skriver, det du trenger er rulle, helst en matte som du setter den på da du vil svette mye, vifte(r), noe å kjøre zwift fra og noe og vise zwift på. Selv har en jeg laptop som ikke lenger var i bruk og en 35" curved skjerm som jeg skaffet gunstig på finn. Skjermen er også 1440p, det gjør det mye enklere og ha Zwift og en nettleser oppe samtidig, spesielt behagelig når du "bare sykler" og ikke følger intenst med på intervalltidene på zwift. Et bord eller noe å ha alt dette på er også smart. 

Legger med et bilde av hvordan det så ut som meg for noen vintre siden, men det er i utgangspunktet veldig likt i dag (annen skjerm avbildet). 

"Vis oss din paincave 2023" er kanskje en tråd vi trenger, @baroudeur? 🙂

furtebu1.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

seda skrev (4 minutter siden):

Wahoo Kickr Core altså – ser den ble lansert i 2018. Er det samme rulla i dag som ved lansering, eller har den blitt oppdatert underveis? Har satt prisvarsling på den, så da slår jeg til hvis den dupper ned mot 5k igjen.

Jeg tror Core er den samme som ved lansering.

Zwift har for øvrig lansert egen rulle, Zwift Hub. Den har fått rimelig gode skussmål flere steder. Jeg vet ikke om du får bestilt den til Norge, men det kan være verdt å sjekke ut. Veil. pris er €499.

Jeg har brukt toppmodellene til både Direto og Wahoo og er ikke kjempeimponert over noen av dem. Tenker at Zwift Hub sannsynligvis er like god, eller bedre ettersom den er nyere.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte fra Wahoo Support: 

«Markus Ratgeber says:»

Hello, the hardware has not been updated since the Core was launched. If you are on latest firmware then this is still a great product. We are not going to release a new one this year. I would go with a V5 or Core depending on your budget. The V5 is top, but the Core is the best value for the money.

Så da vet jeg det – uten at det er så farlig. Hvis Kickr Core fortsatt holder mål med nyeste firmware installert, så er det vel ikke allverdens forskjell fra 2018 til 2023.

Endret av seda
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (49 minutter siden):

Ja, det er en av trådene jeg gleder meg mest til at skal bli startet 🙃 Er på flyttefot så har p.t. ingen paincave selv - hadde jeg hatt det hadde tråden flydd allerede. 

Vi er på jakt etter ny bolig selv og det er klart, egen bod/rom for å oppbevare sykkel og rulle er høyt oppe på prioritetslisten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direktemontert rulle + Zwift er ett sikkert valg. Zwift kjører fint på eldre pc`er eller iPad feks, trenger ikke det dyreste skjermkortet her. Har du mulighet til 2 skjermer(eventuelt en brei en) så er det å gull vert. Da har du en til Zwift og en til eventuelt underholdnig feks. Vær litt nøye med å plassere skjermene i samme høyde som du bruker å se fremover på vegen når du sykkler ute. En egen hylle\bord i høyde så du når den sittende på sykkelen er også veldig pratisk for mobil\fjernkontroller\babycall og lignende. Du sier du skal pusse opp, så det blir sikkert no plank til overs, bare å snekkere seg hylle\bord. Hvordan er ventilasjonen i rommet? Vifte er å anbefale, jo flere jo bedre. Er det ikke vindu som kan åpnes, ville jeg ha satt inn en ventil. Mange som selger rulle på finn, gjerne kjøp brukt. Matte under sykkel\rulla er også greit og ha. Men her kan du fint bruke noen gamle tepper eller lignende som kan kastes når det blir for ille. På kroppen trenger igrunn bare sykkelsko og bukse, ett håndkle i nærheten er å greit å ha.

Lykke til, kjenner godt til livet på rulla med små barn i hus, boden blir ditt andre hjemm.

 

"Vis oss din paincave 2023"  må vi ha oppe og gå til høsten 😃

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleF skrev (11 timer siden):

Direktemontert rulle + Zwift er ett sikkert valg. Zwift kjører fint på eldre pc`er eller iPad feks, trenger ikke det dyreste skjermkortet her. Har du mulighet til 2 skjermer(eventuelt en brei en) så er det å gull vert. Da har du en til Zwift og en til eventuelt underholdnig feks. Vær litt nøye med å plassere skjermene i samme høyde som du bruker å se fremover på vegen når du sykkler ute. En egen hylle\bord i høyde så du når den sittende på sykkelen er også veldig pratisk for mobil\fjernkontroller\babycall og lignende. Du sier du skal pusse opp, så det blir sikkert no plank til overs, bare å snekkere seg hylle\bord. Hvordan er ventilasjonen i rommet? Vifte er å anbefale, jo flere jo bedre. Er det ikke vindu som kan åpnes, ville jeg ha satt inn en ventil. Mange som selger rulle på finn, gjerne kjøp brukt. Matte under sykkel\rulla er også greit og ha. Men her kan du fint bruke noen gamle tepper eller lignende som kan kastes når det blir for ille. På kroppen trenger igrunn bare sykkelsko og bukse, ett håndkle i nærheten er å greit å ha.

Lykke til, kjenner godt til livet på rulla med små barn i hus, boden blir ditt andre hjemm.

 

"Vis oss din paincave 2023"  må vi ha oppe og gå til høsten 😃

Det blir total renovering av akkurat det rommet i kjelleren. Huset er fra '78 og har et nydelig gulbrunt nålefilt-teppe og noen litt ekle trepapp-plater på veggene.🤢 Alt skal strippes ned til betongen, dreneres på utsida, primes på innsida og lektes ut med ny fuktsperre og isolasjon. Så blir det nok kryssfiner-plater på veggene og enten gummifliser eller epoxy på gulvet – det skal jo være et bruksrom. Ventilasjonen er god nok – det er to smale vinduer (kortside og langside), samt en avtrekksvifte.

Takk for tips rundt oppsett – jeg får en 34" ultrawide-skjerm til overs når vi flytter, så den kan brukes.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

seda skrev (19 timer siden):

Direkte fra Wahoo Support: 

«Markus Ratgeber says:»

Hello, the hardware has not been updated since the Core was launched. If you are on latest firmware then this is still a great product. We are not going to release a new one this year. I would go with a V5 or Core depending on your budget. The V5 is top, but the Core is the best value for the money.

Så da vet jeg det – uten at det er så farlig. Hvis Kickr Core fortsatt holder mål med nyeste firmware installert, så er det vel ikke allverdens forskjell fra 2018 til 2023.

Forfriskende rett frem svar fra produsent. Deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du allikevel totalrenovert rommet å får dette dedikert til treningsrom kan du jo leke litt med lys å farger så det kan bli ett stilig rom. Har sett flere som har malt en vegg i den Orange Zwift fargen feks. Speil på veggen. LED lys som kan bytte farge osv. Bilder av rommet før og etter ønskes.

Endret av OleF
.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...