Gå til innhold

Hallingspranget - den megalange flytstien på Nesbyen!


Zoidberg

Anbefalte innlegg

Yes, kan vel anmelde en turistattraksjon også eller?

Raskt oppsummert så er Hallingspranget en godt kommunisert maskinbygd sti på Nesbyen som på ingen måte er godt nok kommunisert. Der mange markedsfører mer enn de kan love, så er jeg villig til å mene at Nesbyen er for forsiktige her. 

Hallingspranget ga oss ca 17 km fra start til mål. Vi bestilte shuttle opp som gikk fra torget i Nesbyen (smoooth) og stien tok oss hele veien ned dit igjen.

Om stien:
For et mesterverk av naturbruk den stien er! Fra fjell og utsikt, gjennom all slags skog og natur, før vi rullet ut av skogen helt nede i sentrum. Den har blå farge, dvs alle kan sykle den. Og alle bør gjør det. Det er rett og slett en naturopplevelse av en sti, men fine pauseplasser og nytelse for sinnet. 

Vår familietur tok ca 3 timer, det var cirka halvannen time sykling og halvannet time bilder/pauser/skravling, og hadde mange "wohooo"-øyeblikk. 

Vær forberedt på at det går litt opp i starten, før man skal cashe inn over 1000 høydemeter ned igjen - hele veien til dalbunnen. 

Men altså: hatten (eller hjelmen!) av for stibyggerne i Trailhead Nesbyen og resten som har lagd dette underverket gjennom slik natur og slikt terreng. Det er imponerende å tenke på når man står nede i dalen og ser opp de bratte, skogkledde sidene. Fantastisk levert, Nesbyen! 

Hvem er den for: 
Alle. Enkelt og greit. Erfarne og nye. Unge og gamle. Dette er en "must do". 

Tips: 
Sett av tid til pauser på de fine pauseplassene. Det er mindre sjanse for uhell med litt hvile og turen blir triveligere. 

Terningkast: 
6

Vi bestilte shuttle her: Hallingspranget




 

Endret av Zoidberg
  • Like 8
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoidberg skrev (På 31.7.2023 den 15.58):


Hvem er den for: 
Alle. Enkelt og greit. Erfarne og nye. Unge og gamle. Dette er en "must do". 



 

Lite forbehold her. Det er noen som tar "For alle" litt vel bokstavelig.
Den er såpass lang at den egner seg ikke så godt for de under 7-8 år om de ikke er veldig erfarne små syklister. Det samme gjelder den eldste garden. 
Man bør være forberedt på å være i aktivitet i 3-4 timer.
Det er myyyye nedoverbakke, og maaaange doserte svinger med av og til noe løs grus. Det egner seg ikke med damesykkel med kurv og pedalbrems, eller pendlersykkelen med barnesete.
Man bør ha terrengsykkel, men alle typer terrengsykkel er egnet. Også moderne gravel sykler egner seg om man er av den typen.
Men stier er definitivt for et bredt lag av samfunnet, om en ikke for alle kanskje.

Hilsen stibygger Knut i Trailhead Nesbyen

  • Like 8
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der. Da jeg syklet den var det en far med en kid på kanskje 5-6 som skulle til å starte fra parkeringsplassen og kidden var allerede rasende. Hadde jeg visst hvor lang den var hadde jeg kanskje spurt om han var helt sikker på hva han var i ferd med å begi seg ut på. Det tok meg ca 45 minutter med kontinuerlig sykling. Det er lenge å stå i pedalene, det er tungt i armene og det er slitsomt i henda. Selv med pauser kan det bli mye om man ikke er helt klar over hva man går til, ikke har med vann/mat og lignende.

På Geilo har jeg sett mye rart i Flow Motion og jeg vil si Hallingspranget er en ganske lik sti. Men Flow Motion er 4 km. Ta med unga dit først og se hvordan de klarer seg. Der kommer du unna med det om det blir krisestemning på vei ned.

 

Endret av Ivar Nilsen
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ivar Nilsen skrev (På 2.8.2023 den 20.14):

Enig der. Da jeg syklet den var det en far med en kid på kanskje 5-6 som skulle til å starte fra parkeringsplassen og kidden var allerede rasende. Hadde jeg visst hvor lang den var hadde jeg kanskje spurt om han var helt sikker på hva han var i ferd med å begi seg ut på. Det tok meg ca 45 minutter med kontinuerlig sykling. Det er lenge å stå i pedalene, det er tungt i armene og det er slitsomt i henda. Selv med pauser kan det bli mye om man ikke er helt klar over hva man går til, ikke har med vann/mat og lignende.

På Geilo har jeg sett mye rart i Flow Motion og jeg vil si Hallingspranget er en ganske lik sti. Men Flow Motion er 4 km. Ta med unga dit først og se hvordan de klarer seg. Der kommer du unna med det om det blir krisestemning på vei ned.

 

Det var ikke 13 juli? 😅 

Jentungen  på 6 fullførte fint på 2t30min  totalt med stopp 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra Trailhead Nesbyen på Facebook nå:
https://www.facebook.com/trailheadnesbyen/posts/pfbid02sXR7BNGacrCtUaTCc1gigxqGUR19vnQw6mQZoBxMg43a1LXbgHnHMZ4WwQYkuGWpl

For de som ikke ønsker å ha en konto på Facebook:
 

Sitat

If you manage to get up Rukkedalen (road is proper damaged), most of the trail is good, but… the top and middle section there are lots of small damages from water. Further down the trail has a lot of damage. It will take a long time to get founding and repair the damages. Until that is done the trail is definitely not a family trail for everyone anymore. The shuttle service are closed for now until things are repaired.

 

Kan jo i samme slengen nevne at Flow Motion på Geilo ser ganske lik ut. Der er det usikkert om den åpner igjen i år, men de røde løypene (som er laget i jord) er beregnet å åpne 19. august etter det jeg har hørt. På Nesbyen skal det være kjørbart på østsiden, der det også er løyper i jord. Huckfest på Ål holdes neste helg. Det kan virke som det er grusløypene det har gått værst utover denne gangen.

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengt til en geolog kan gå god for at det er trygt å ferdes i dalsidene ja. Gjelder både til fots og pedals. Tipper det er venteliste på geolog akkurat nå, så det kan ta sin tid.

Ikke hørt noe om stenging på Høgevarde, og Battle Scar / Forkbeard er en morsomme stier på hver sin måte. Når de åpner Blueberry Jam begynner man å snakke rundt 2 mil med sti fra topp til bunn. Men den siste er ikke åpen enda og nå i helgen dropper de shuttle for å begrense trafikken litt selvom stiene er åpne (i følge insta story for 8 timer siden). Dersom det fortsatt ikke er fart på Geilo/Nesbyen og du kan komme deg til Høgevarde anbefales det.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ndreas skrev (3 timer siden):

Vet ikke helt hvor mye due diligence Spleis kjører, men syntes det var litt magert med info i Spleisen. Ikke at jeg tror det er svindel, men hadde vært fint med litt "til hvem går pengene" info.

Den er delt av Trailhead Nesbyen på Facebook (det var sånn jeg så den først). Personlig stoler jeg nok på de til at jeg vil si Spleisen er legit. Jeg sendte over et par hundrelapper. Selvom jeg nok ikke kommer til å sykle den flere ganger selv tror jeg den typen stier/løyper er bra for å vekke interessen hos flere og det mener jeg er bra for utvikling av både shuttle og heisbasert sykling. Pluss at det å få åpna den igjen sikkert også er bra for resten av næringslivet i Nesbyen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte opp til Geilo via Numedal tidligere i dag fordi E16 visst var stengt før Vik. Lurer på hvor lenge E134 ved Mjøndalen kommer til å holde åpent...

Tok ikke engang med sykkelen, hele Hallingdalen er en våt svamp akkurat nå. Siste jeg hørte fra Nesbyen var at Hallingdalselva har gått over breddene igjen. De som håpet på en fin høst her oppe kan nok begynne å legge andre planer snart.

Endret av Ivar Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (5 timer siden):

Kjørte opp til Geilo via Numedal tidligere i dag fordi E16 visst var stengt før Vik. Lurer på hvor lenge E134 ved Mjøndalen kommer til å holde åpent...

Tok ikke engang med sykkelen, hele Hallingdalen er en våt svamp akkurat nå. Siste jeg hørte fra Nesbyen var at Hallingdalselva har gått over breddene igjen. De som håpet på en fin høst her oppe kan nok begynne å legge andre planer snart.

134 er stengt, men man kan foreløpig kjøre om Steinberg.

Spørs hvor lenge det varer for det er spådd mye høyere vannstand i morgen og tirsdag enn under Hans.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...