Jump to content

Sikkerhet i sykkelhotellet


Recommended Posts

Etter nok en artikkel i dt.no om stjålne sykler fra sykkelhotellet på Drammen stasjon er det på tide å be om en plan fra eieren Banenor for hvordan de skal øke sikkerheten på sykkelhotellet. Det stjeles ukentlig sykler derfra, og Banenor tar seg betalt for en sikkerhetstjeneste som de ikke klarer å levere. Det oppleves ikke noe sikrere å parkere på sykkelhotellet enn på gaten, selv om et er både låste dører (appstyrt) og kameraovervåking (som kun politiet har tilgang til).

Det er diskutert bedre belysning, besøk av vekter hver time, tyveriforsikring fra Banenors side for alle brukere og henvendelse til politiet for å få dem til å prioritere tyverier fra sykkelhotellet.

Vi som brukere ønsker at Banenor skal komme med en plan for å øke sikkerheten. Ideen er å samtidig gi dem noen innspill. Hvilke tiltak mener du er mest effektive?

Simen

  • Like 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Link to comment
Share on other sites

Kollega fikk stjålet elsykkelen sin derfra i vår. Traff tilfeldigvis en annen person i boden som henta sykkelen sin, og han kommenterte at "der du parkerte er i blindsonen til kameraet". Ikke merket på noen måte at det var noen blindsone, og banenor var lite lydhør for at det var noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Noe for lokallaget i Drammen i Syklistforeningen? Hjelper ofte med litt pondus og en organisasjon i ryggen når man møter gamle og trege aktører. Så kunne sendt en mail til dem og hørt om de vil ta det videre. (Jeg har bare erfaring med SLF i Oslo, men de er lydhøre i det minste)

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Link to comment
Share on other sites

Sykkelmafiaen skrev (2 timer siden):

Noe for lokallaget i Drammen i Syklistforeningen? Hjelper ofte med litt pondus og en organisasjon i ryggen når man møter gamle og trege aktører. Så kunne sendt en mail til dem og hørt om de vil ta det videre. (Jeg har bare erfaring med SLF i Oslo, men de er lydhøre i det minste)

Godt tips - har kontaktet lokallaget.

Joe T: To sluser med plass til person + sykkel på vei inn og ut hadde vært et godt tiltak.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Link to comment
Share on other sites

Betaler for sykkelhotell selv, men på moss stasjon, og er det samme problemet der. Sykkelen, og vogna får stå under tak, er den eneste fordelen. 

 

Har snakket med folk som har fått sykler stjålet, og det blir bare henlagt av politiet.

 

Løsningen? Har ingen gode forslag bortsett fra individuelle bokser, finnes vel ingen hjemmel for å ha tilhørende individuelle låser med alarm inkl låsing av inngangsdøra når de blir brutt opp 😅

 

Det oppleves uansett marginalt bedre enn å parkere ute, da man kanskje utelukker enkelte grupper av tyver.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ndreas skrev (På 8.8.2023 den 9.11):

Kollega fikk stjålet elsykkelen sin derfra i vår. Traff tilfeldigvis en annen person i boden som henta sykkelen sin, og han kommenterte at "der du parkerte er i blindsonen til kameraet". Ikke merket på noen måte at det var noen blindsone, og banenor var lite lydhør for at det var noe stort problem.

Utrolig

Her betaler man for en tjeneste, som tydeligvis gir falsk trygghet. Skulle tro de ville vært lydhør, for det er jo veldig dårlig reklame for BaneNOR at sykkelparkeringen virker mot sin hensikt. En godtepose for tyver, hvor de kan finne påkostede sykler fra de som har tatt seg råd til parkering under tak, gjerne tørt når de henter det.

Trist. Hvorfor er det "ingen" som får stjelt bilen, men "alle" har fått stjelt en sykkel eller fire. Eller.. Vet det er mange grunner (blant annet størrelse og lett svart omsettelighet), men burde ikke være sånn

 

ErlendMG skrev (På 8.8.2023 den 15.55):

Har snakket med folk som har fått sykler stjålet, og det blir bare henlagt av politiet.

Også utrolig

Ndreas skrev (På 8.8.2023 den 11.54):

Også har man et problem med folk som går inn samtidig som andre, litt usikker på hvor løsbart det er i praksis

Dette har stort potensiale for å skje på sykkelparkeringen til en del arbeidsplasser også.. Kanskje jeg bør begynne å låse sykkelen min inne på jobben. Knotete 🙄 

Her ruller vi rundt på det antagelig mest klimavennlige fremkomstmiddelet som både gir mindre CO2, støy og kø. Forebygging av sykkeltyveri burde vært prioritert mer.

  • Like 4

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...