androa Posted August 11, 2023 Share Posted August 11, 2023 Jeg prøver å justere riktig SAG på en Fox Float RLC 140mm gaffel. Gravd dypt i arkivene til Fox og anbefalingen er 21-35mm sag. Ett uttrekk fra vekttabellen for anbefalt trykk: 125 - 135 lbs = 50 PSI 155 - 170 lbs = 85 PSI 215 - 230 lbs = 105 PSI Jeg er rett under 100kg så jeg burde ligge ett sted rundt 100 PSI. Men tester jeg sag med 100 PSI får jeg rundt 15mm SAG. Jeg må helt ned på 56-60 PSI for å komme i underkant av 35mm sag. Er det normalt? Er det noe galt med gaffelen? Den har nylig fått byttet pakninger og olje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polkadot Posted August 11, 2023 Share Posted August 11, 2023 Har du jevnet trykket mellom kammerene for hver 20 psi eller noe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
androa Posted August 11, 2023 Author Share Posted August 11, 2023 (edited) Ja, tømte den helt ned nå og begynte på nytt. Den gir konsekvent ca 33-35mm sag i underkant av 60 PSI. Jeg klarer heller ikke å komprimere den helt ned. På en så hard nosey som jeg klarer uten å gå over så er det fortsatt gode 40mm igjen av slaglengden, men det skal kanskje hardere slag til for å ta ut siste rest? Edited August 11, 2023 by androa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
espenta Posted August 12, 2023 Share Posted August 12, 2023 Hvordan står du når du måler sag på gaffelen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulf martin Posted August 13, 2023 Share Posted August 13, 2023 Å følge anbefalt trykk funker dårlig. Spesielt på en eldre Fox, veldig progressive gafler det der. Jeg har en eldre 140 34 FIT og er nede på rundt 65 psi. Da er den smud og fin. Jeg veier ca 90 kg. I veldig bratt lende ville jeg nok valgt å kjøre med høyere trykk evt skru C på max. Gaffeltrykk blir alltid et kompromiss på smudness vs dykking. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted August 13, 2023 Share Posted August 13, 2023 Sag på gaffel er ikke vits, da det er for mange variabler å kontrollere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted August 13, 2023 Share Posted August 13, 2023 ulf martin skrev (4 timer siden): Gaffeltrykk blir alltid et kompromiss på smudness vs dykking. Ikke hvis man har nok demping. Med god nok demping, vil lavt trykk fortsatt holde seg oppe. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polkadot Posted August 14, 2023 Share Posted August 14, 2023 baronKanon skrev (20 timer siden): Ikke hvis man har nok demping. Med god nok demping, vil lavt trykk fortsatt holde seg oppe. Og det vet man Fox ikke klarer/gidder å bry seg om. Skal man ha god demping på Fox så må man modifisere fra originalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulf martin Posted August 14, 2023 Share Posted August 14, 2023 baronKanon skrev (22 timer siden): Ikke hvis man har nok demping. Med god nok demping, vil lavt trykk fortsatt holde seg oppe. Jadda, vi vet at racingtuning gjør ting bedre. Ikke alle som gidder å gå ned i det kaninhullet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted August 14, 2023 Share Posted August 14, 2023 ulf martin skrev (3 timer siden): Jadda, vi vet at racingtuning gjør ting bedre. Ikke alle som gidder å gå ned i det kaninhullet. Man trenger ikke gå ned et kaninhull for det. Finnes gafler med gode dempere ut av boksen. F.eks. Manitou Mezzer og Mattoc har gode dempere og luftfjærer. RLC er dessverre fra tiden der mange famlet i mørket for å finne den svarte katten som ikke var der på både dempere og luftfjær. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.