Gå til innhold

Praktiske og raske sykler med beltedrift


Anbefalte innlegg

Går med tanker om noe "vedlikeholdsfritt" som ikke trenger å smøres og justeres noe særlig. Gates belte og Alfine 8 eller 11 navgir høres ut som en god miks.

Hvor finner jeg slike sykler?

Er glad i at ting skal være praktisk, men synes også det er gøy at det går fort. Stiv gaffel. Gjerne stiv ramme og tynne landeveishjul. Kan muligens også gå med på litt bredere dekk..


Bukkehorn, flatt styre eller bakoversvøpt styre kan alle gå, men heller litt mot comfort

Må kunne utstyres med skjermer som dekker MYE. Blir vel fort aftermarket, men er det noe spesielt man bør se etter mtp festepunkter når man velger sykkel?

Bør kunne utstyres med kurv/lasteplan foran og bagasjebrett bak.

Litt fortapt. Synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal lete etter noe sånne typer sykler. Og så må det jo fås tak i, gjerne i en norsk storby. Kjøp på nett kan også funke, men fortrinnsvis norn da med norsk nettbutikk for å gjøre ting enklere. 

Ideer og forslag mottas med takk. Budsjett, ja hva koster det? Ganske åpent. Så at Cube hadde to kule kandidater (dog kanskje ikke de raskeste)
 

image.jpeg.2674c83840569d1a46a10a810299d2c8.jpeg

Cube Travel pro 

 

image.jpeg.3be0ff24bc4bb371f7972a7a43a057ae.jpeg
Cube Editor

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • York endret tittelen til Praktiske og raske sykler med beltedrift

Cube editor prøvde jeg for noen år siden, kjennes rask og responsiv ut for meg. De har Cube hos flere forhandlere her i Stavanger, vet ikke hvor du bor men sikkert noen i nærheten. Hvis du ikke skal ha motor på ville jeg siktet mot noe som ikke veier mye over 10 kg uten skjermer og stæsj. 
 

Bukkestyre er veldig komfortabelt synes jeg, og da er det en haug med rimelige gravelsykler som er raske, relativt lette og med plass til gode dekk og skjermer. Dog få med belte og navgir.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (På 17.8.2023 den 20.46):

Har sett på det selv, det jeg fant da (i tillegg til Cube) var

Kalkhoff Endeavour 8: Litt tung på 18 kg? Umulig å få tak i for tiden i Norge?
Trek District: Bør være lettere, kan bestilles inn hos Spinn

Her er et søk hos 99spokes, men Norge er et u-land på sykler så veldig få som er tilgjengelig her

District var oppgitt til nordsiden av 15 kg, må kanskje være der for å få med belte og dynamo? Virket som ok pris da når alt av skjermer og dill er inkludert. Plass til 50mm dekk også så mulig å sette på gode piggdekk om vinteren.

Endret av Dingo
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (8 timer siden):

Den har en lås på 720 gram, kan man ta av den?

Er jo helt waste mtp at forsikringen bare dekker sykkeltyveri om sykkelen er låst fast til noe (ihvertfall Gjensidige)

Må jo legge til lås som veier noe, men de fleste sykler leveres uten så litt misvisende hvis den kan demonteres 🙂

Hvis den er montert så er det sikkert grei skuring å demontere den. Var vel bare i gamle dager de ble loddet fast i rammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på kjøpe seg ut av vedlikehold ved å kjøpe eksklusive sykler med belter og tannhjulskasse holder seg ikke økonomisk. En dyr sykkel som blir utsatt for vanskjøtsel faller i verdi. 

Hvis man er spesielt interessert i teknikken, eller kun vil ha det beste er det greit å kjøpe.

Norsk klima krevet vedlikehold.

Bremser og lagre blir utsatt for vann og skitt. Salt tar bremser og lagre.

Hvis man vil minimere tiden til vedlikehold, dvs kun utføre enkel vask og smøring, kjøper man en rimelig sykkel hos den lokale forhandleren. Så lar man forhandleren stå for service et par ganger i året. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er å slippe oljing av kjede, skittent kjede og tannhjul som glipper når det var på tide å bytte kjede for en stund siden.

Fordelen med belte er ifølge lokale butikken at man kan sykle 10 000 km før bytte, men de sier noen har syklet 30 000 km uten problem. Sammenlign med nytt kjede hver 1000 km og ny kassett hver 3000 km, så er det jo betraktelig mindre vedlikeholdsbehov.

Pluss man slipper smøringen av kjede innimellom, bare spyl bort eventuell sand fra beltet med hageslangen.

Navgir vil imidlertid trenge jevlig sørvis med bytte av olje (alfine 11) eller bytte av smørefett (alfine 8, selv om jeg har hørt at 8-eren er «mer robust» og kanskje ikke trenger så mye vedlikehold?). Tror de sa bytte av olje etter 1000 km og deretter hver 5000 km, men mulig jeg husker feil.

Ulempene med reim/belte (fra Gates) er for det første at det krever spesiell ramme med åpning i kjedestag eller setestag for å smette inn reima ved montering (med mindre man bruker reimsystemet til Veer da, som kan deles og sette sammen på samme måte som et kjede). Det kan også være mulig å montere Gates-belte på noen rammer som er uten setestag eller har veldig hevet kjedestag (beltet slipper å «tres gjennom»).

Andre ulempe er høy pris på belte som sett over levetiden kanskje tilsvarer eller er dyrere enn kjede.

Tredje ulempe er kanskje litt teoretisk for noen, men navgir har litt lavere effisiens enn avhoppsgir (deraileur), men navgir har også mange andre fordeler som gjør de attraktive på nyttesykler (kan for eksempel gire stillestående i et kryss).

Sett alt i alt skjønner jeg at navgir og belte ikke brukes i toppidrett (pga. lavere effisiens), men skjønner ikke at det ikke er mer brukt på sykler ellers, ihvertfall til pendling (og kanskje til noe hobbysport), og tror at det er fremtiden 🙂

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldo472 skrev (15 timer siden):

Tanken på kjøpe seg ut av vedlikehold ved å kjøpe eksklusive sykler med belter og tannhjulskasse holder seg ikke økonomisk. En dyr sykkel som blir utsatt for vanskjøtsel faller i verdi. 

Hvis man er spesielt interessert i teknikken, eller kun vil ha det beste er det greit å kjøpe.

Norsk klima krevet vedlikehold.

Bremser og lagre blir utsatt for vann og skitt. Salt tar bremser og lagre.

Hvis man vil minimere tiden til vedlikehold, dvs kun utføre enkel vask og smøring, kjøper man en rimelig sykkel hos den lokale forhandleren. Så lar man forhandleren stå for service et par ganger i året. 

 

Det er vel slik at jo dyrere sykkelen er, jo mindre fornuftig er den rent økonomisk uansett. Men, kan man redusere vedlikeholdet gjennom vinteren til å spyle regelmessig har det en stor verdi for meg personlig. 

For min del har jeg en singlespeed elektrisk sykkel med bakhjulsmotor og beltedrift som den jeg primært sykler til og fra jobb med. Dessverre har den ganske smale hjul (32 mm) samt at manglende gir gjør den litt i overkant tungsyklet på snø og is, så jeg bruker den kun når det er barmark gjennom vinteren, men salt er ingen hindring. Det blir derfor litt variabelt hvor mye den blir brukt ila. en vinter. Har varmt rom i begge ender, samt spylemulighet på jobb, og etter fire år har det vært null & niks vedlikehold nødvendig på den sykkelen utover å spyle den regelmessig og bytte bremseklosser pga. slitasje. 

Den andre sykkelen som er fallback med snø og is, og som da har piggdekk har tradisjonelt kjede og bakgir. Tiden jeg har brukt til å vedlikeholde drivverket slipper jeg gjerne. Det er ikke en stor jobb for all del, men det må gjøres regelmessig. Ved vintersesong-slutt kasserte jeg kjedet og satt på nytt, kassett og klinge er helt fine. 

Er på aktiv utkikk etter neste pendlersykkel og den skal få belte og navgir. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...