Gå til innhold

Briller og POC hjelmer


Anbefalte innlegg

En av tingene som irriterer litt med et par POC-hjelmer jeg har hatt, er at med mindre jeg er påpasselig med at hjelmen sitter skikkelig fast på hodet, kan den dytte briller ned på nesen hvis den beveger seg litt. Det hender jeg sykler med hjelmen litt løst på hodet av komforthensyn der jeg neppe går på en smell, og så strammer jeg skikkelig når jeg skal kjøre litt uvørent. Sykler oftest med Radar eller Jawbreaker-briller, se selfien under for hvordan Jawbreaker sitter på.

Foruten å hindre stilmessige hensyn som briller utenpå hjelmstropper, virker det som at detaljene som er foran fremste hjelmstropp fort kan komme i kontakt med briller. Lurte på om det er noen som vet om POCs egne briller er like utsatt, eller om dette bare er et generelt problem med disse hjelmene. Både den tidligere Tectalen min, og denne helt nye Kortal Race MIPS-hjelmen har samme problem med designet når jeg bruker Oakleybriller.

IMG_2683.jpeg.700bd1a7597d8e65522ee9b563ea793c.jpeg

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • perbl endret tittelen til Briller og POC hjelmer
  • Svar 8
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har Poc Kortal og bruker Poc Devour briller. Opplever ikke noe kollisjon i området du beskriver ved fremre hjelmstropp. Ørebøylene er ganske minimalistiske på Poc-brillene så de går greit inn under det senkede partiet på hjelmen.

Men jeg er likevel ikke helt fornøyd med komboen. Brillene er veldig store, og hjelmen tror jeg generelt sitter ganske lavt i panna. Så det er litt kollisjon mellom hjelm og øvre kant på brillene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket det samme selv med mine gamle Oakley briller og POC hjelmer. Har jo selvsagt litt med hodeskallen å gjøre også selvsagt 🙂  Men du kan jo justere innfestningen bak på hjelmen, noe som hjalp for meg mtp brillene.

Gikk over til POC brille selv for noen år siden og brukt mye POC Crave. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (44 minutter siden):

Merket det samme selv med mine gamle Oakley briller og POC hjelmer. Har jo selvsagt litt med hodeskallen å gjøre også selvsagt 🙂  Men du kan jo justere innfestningen bak på hjelmen, noe som hjalp for meg mtp brillene.

Gikk over til POC brille selv for noen år siden og brukt mye POC Crave. 

 

 

Ja, det er den strammingen bak jeg ofte bruker å løsne litt på når jeg sykler i blanda terreng, da jeg synes det fort kan klemme litt om jeg strammer den skikkelig tight. Og da hender det brillene blir dytta litt ned om jeg forserer et parti med litt risting.
 

Men skal sjekke ut POCs egne briller hvis jeg behøver nye i denne hjelmens levetid.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (1 time siden):

Men jeg er likevel ikke helt fornøyd med komboen. Brillene er veldig store, og hjelmen tror jeg generelt sitter ganske lavt i panna. Så det er litt kollisjon mellom hjelm og øvre kant på brillene. 

Ja, det er også lett for at det blir kontakt mellom brillene og toppen, så er nok en kombinasjon. Det er ikke så plagsomt med litt godt plassert hjelm med god stramming bak, men jeg har bare hatt for vane å først stramme skikkelig til når jeg begynner å sykle nerrover, og synes dette funker mye dårligere med POC-hjelmene. 

Man kan jo selvsagt si man bør sykle med skikkelig tilstramma hjelm hele tida, men de fleste strammesystem og hjelmer finner da et punkt å være litt for stramme på storhodet mitt… Og bittelitt bevegelse anser jeg ikke for noen vesentlig risiko.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme briller som deg, men sweet protection bushwhacker ii. Opplever det samme, og det er ganske så irriterende. Selv når jeg har skrudd til MIPS skruen bak relativt stramt. Hjelm og briller kolliderer på brillene presses nedover på nesa. Selv om hjelmen er i grenseland liten for hodet.

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (På 18.8.2023 den 16.23):

Ja, det er den strammingen bak jeg ofte bruker å løsne litt på når jeg sykler i blanda terreng, da jeg synes det fort kan klemme litt om jeg strammer den skikkelig tight. Og da hender det brillene blir dytta litt ned om jeg forserer et parti med litt risting.
 

Men skal sjekke ut POCs egne briller hvis jeg behøver nye i denne hjelmens levetid.

 

Ikke selve strammehjulet jeg mener, men du kan justere innfestningen i hjelmen. Mener det er to eller tre posisjoner den kan sitte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (3 timer siden):

 

Ikke selve strammehjulet jeg mener, men du kan justere innfestningen i hjelmen. Mener det er to eller tre posisjoner den kan sitte i.

Ah. Ja, mener jeg at jeg har satt opp sånn jeg vil ha den.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...