Gå til innhold

Billig Bafang eller dyr Bosch?


Anbefalte innlegg

Hei!

Min kone skal ha elsykkel som kan trekke sykkelvogn opp kjempebratte bakker der vi bor. 
 

Har fått anbefalt Elride Prime Urban Gold som har en 80nm Bafangmotor til 21.000kr. 
 

Alternativt er trek eller specialized med 85nm Bosch-motor til rundt 34.000kr, f.eks https://bruun.no/scott-sub-cross-eride-20-eq-dame-hvit

 

Er det verdt prisforskjellen med Bosch-motor?

Sykkelen skal kunne trekke barnevogn noen kilometer, ellers holde til pendling på ca 3 mil t/r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bratt er bratt egentlig og hvor tung blir totalpakken med vogn?

Har selv en Cannondale Tesoro Neo X 2 med Bosch Performance Line motoren som har 75Nm. Den har tatt meg fint opp bratte kneiker i Oslo, med totalvekt på 105kg, uten nevneverdige problemer.  Skrev litt om det i Rekkevidde-tråden. Er det veldig bratt kan jeg gire ned, om det trengs, noe det sjeldent gjør. Sykkelen har 625Wh batteri, og selv på Turbo føler jeg rekkevidden er god. Scott sykkelen har 85Nm og skal da være litt kraftigere på papiret. Det er vel noe av det beste som eksisterer på markedet nå. Den har 500Wh batteri som burde holde fint til 3mil og mer, selv med bakker. Dog, bratte bakker spiser batteri og jeg er ikke kompetent nok til å si noe om hvordan rekkevidden blir om vinteren eller over tid, hvis det er tema. Bakker, ride mode og kulde påvirker rekkevidden. Scott-sykkelen kommer med 2A lader, noe som kan være litt treg lading. Selv gikk jeg opp til 625Wh hovedsakelig for å være sikker på at det holdt til mine behov, og det er ganske fint å bare kunne kjøre i Turbo-mode i hverdagen, uten å kjenne på rekkeviddeangst.

Alternativ kan være Tesoro Neo X 2 Low StepThru (Kun S igjen, størrelsesguide hos Cannondale) hos Anton Sport til kr 31 999. Må bestilles, men servicen kan holdes hos lokal Anton Sport. Større batteri enn Scott, raskere lader, litt lavere Nm(75 vs 85, dobbeltsjekk med Anton at det er 75Nm utgaven). Sørensen Sykler har 25% rabattkode på hele butikken fredag/lørdag, og såvidt jeg forstår også elsyklene. Dog. med elsykkel er det fint med lokal service. xxl.no:Cube Nuride Hybrid Performance 625 Allroad virker fin selv om en må kjøpe baggasjebrett.

Nå kan jeg ingenting om Bafang-motor, så skal ikke mene noen ting. Fordelen med Bosch er 5 års garanti og Scott-sykkelen vil jeg anta har en bedre gjensalgsverdi da det er et merke mange kjenner til. Smart systemet til Bosch, som Cannondale og Cube, har noen fine ekstrafunksjoner.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at en sånn sykkel skal være i bruk lenger enn garantitiden. Da ville jeg sjekket mulighetene for å reparere motor etter at den er utløpt. På Bafang er dette alltid mulig, på andre motorer kan det være vanskelig. Jeg ville helt klart kjøpt den med Bafang om butikken har et godt renommé. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere så hadde ikke Bafang systemene tråkksensor som målte kraften i tråkket. De hadde kun kadens sensor. Det var ubehagelig å sykle på. Ser at den Elride sykkelen har tråkksensor og antar den da fungerer likt som på Bosch/Shimano/Yamaha etc. Et godt poeng er reparasjon etter garantislutt. Etter det jeg vet så er det vel bare Bafang motorene som kan repareres, alle de «kjente» er lukkede systemer som «ikke trenger vedlikehold»…… Jeg vil tro den Elride sykkelen er et bra alternativ. 
 

Når det gjelder kraft og oppoverbakke så er dette etter mitt syn et ikke eksisterende problem på syklene med over 70Nm kraft. Vi har flere sykler med både Shimano og Bosch. Alle har vel 70-75Nm og trekker sykkelvogn med 2 barn i uten problemer opp gode bakker. Totalvekt i dag på sykkel, syklist, vogn og 2 barn er på ca 140-150kg og det går problemfritt, må ned i 1-2 gir i de bratteste kneikene med 80% motorkraft.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...