Gå til innhold

Den siste sykkelen!


Anbefalte innlegg

Den siste sykkelen! 

Man kan jo unne seg en utopisk drøm i 2023. Det er lite tid til sykling og mange behov som skal ivaretas. Jeg er ELENDIG til å ta vare på tingene mine. Har solgt unna en f29, spectral 27.5 og en endurace de siste årene og trenger noe nytt. Lysten på en moderne halvdemper i stål eller titan har meldt seg. Moderne geo, 29er hjul og 120-130 mm gaffel. 

 

Jeg vet hva jeg kommer til å bruke den til:

Timeslange turer på 50/50 grus/sti i nærområdet

Dra barnevogn på korte, og mulig noen halvkorte utflukter

En sjelden vestlandsk topptur

Noen rene motbakkeøkter på setreveiene

 

Jeg vet hva jeg drømmer om å gjøre men ikke kommer til å gjøre:

Sette på stiv gaffel og sykle tour divide

Ukeslange alpeturer fra a til b med flytstier

Kjøpe hytte på Øyerfjellet og sykle sykt sakte opp og ned hitfjell hver helg

 

Jeg vet hva jeg ikke drømmer om å gjøre:

Ta merket i birken

 

Jeg vet hva jeg vil ha:

Den nye cotic Solaris. Kommer i november (?) og jeg kan vente på det. Jeg kan sikkert leve godt med «silver» bygget med revelation og slx gruppe, kommer inn på ca 37. Gold med gx axs og sid ultimate blir ca 50k. Det virker fristende å gå for Gold, men jeg kan jo drømme om å bruke mellomlegget på Ukeslange alpeturer fra a til b med flytstier.

 

Mason Raw ser lekker ut, men er en del dyrere.

 

On-one scandal er jo latterlig priset og kan ikke utelukkes som er alternativ. Oppgraderer du gx alternativet med Pike Select og dropper er du fremdeles under 20k inkludert toll. På 185cm over havet står jeg mellom størrelser, men xl med reach 480mm virker mest fornuftig. Seterør på 485 er vel ikke så høyt? Budsjettet gir jo rom for å oppgradere til noen raffe hjul på sikt.

 

Så spørsmålet er:

Er det noen som har kjørt den siste scandalen og trives på den? Er det vits å tenke på en sykkel i et 10 års perspektiv? Er de nevnte syklene uendelig dorske på grus (med allsidige dekk)?

 

Det er vel bare å kjøpe en brukt scott spark.

Endret av Kopp
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter resonnement og drømmer her, utvilsomt riktig tenkt, dvs helt til siste setning, det er jo en regelrett skandale.

Forrige uke var jeg på en tirsdagstur i nabolaget, og fikk havari på bakgiret. Dvs, det er jo sånn nymotes som gikk tom for batteri. Kunne ikke huske sist jeg lada, så det gir vel mening at det var tomt antar jeg. Dumme meg har jo levd i lykkelig uvitenhet om alt som kan slutte å virke etter 4+ sesonger på hardtail som knapt nok har trengt annet ettersyn enn litt kjedeolje og en spyl med slangen etter hver tur 🙂

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siste generasjon SolarisMAX, satt opp som relativt grov stisykkel med 140 mm Pike i front. Med 120 mm gaffel mener jeg den har samme geo som nye Solaris.

Uansett, jeg digger den sykkelen. Sånn som min er satt opp takler stort sett alt av bratt og grov sti som nordvestlandet kan by på. Om jeg bare kunne hatt en sykkel (*grøss*), hadde det fort blitt denne. Tror en Solaris med 120 mm vil være midt i blinken.gq81bjz9.png.633270eb9f95e7ac1c52d8ae8423d21f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btm skrev (På 28.8.2023 den 16.09):

Jeg har siste generasjon SolarisMAX, satt opp som relativt grov stisykkel med 140 mm Pike i front. Med 120 mm gaffel mener jeg den har samme geo som nye Solaris.

Uansett, jeg digger den sykkelen. Sånn som min er satt opp takler stort sett alt av bratt og grov sti som nordvestlandet kan by på. Om jeg bare kunne hatt en sykkel (*grøss*), hadde det fort blitt denne. Tror en Solaris med 120 mm vil være midt i blinken.gq81bjz9.png.633270eb9f95e7ac1c52d8ae8423d21f.png

Jeg kan skrive under på at du egentlig ikke bør ha noe "mer". Sykler altfor fort og altfor bratt med den hardtailen! 🥷

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...