Slit1 Posted August 27, 2023 Share Posted August 27, 2023 Jeg har begynt å merke at det stadig oftere blir kast i hjulene på syklene til ungene og tenkte å lære meg å fikse det selv. Hva trenger jeg av utstyr for dette? Jeg er klar over at jeg kan klare meg med en strips, men tror jeg vil kjøpe meg Park Tool TS-8. Trenger vel eikenøkler, men trenger jeg spenningsmåler også for å rette kast? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tron Posted August 27, 2023 Share Posted August 27, 2023 Jeg har bygd og rettet hjul selv i alle år. Det går rimelig greit uten spenningsmåler, men for egen del fikk hjulbyggingen en ny dimensjon etter anskaffelsen av Park Tool TM-1. Sammen med Wheel Tension App gjør TM-1 meg i stand til å bygge med veldig, veldig jevnt eikespenn, noe som gir hjul som varer og varer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted August 27, 2023 Share Posted August 27, 2023 (edited) Ja, eikespenningsmåler er nødvendig. Om du kjøper Partool sin TM-1 er det nyttig å bruke deres app som gir deg en slik fremstilling. Om du kjøper andre målere har de ofte andre skalaer som kompliserer bruk av appen . Edited August 27, 2023 by san 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted August 27, 2023 Share Posted August 27, 2023 Det er ikke nødvendig, men det er kjekt å ha. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted August 29, 2023 Share Posted August 29, 2023 arne_and skrev (På 27.8.2023 den 19.44): Det er ikke nødvendig, men det er kjekt å ha. Riktig. Ønsker du jevnt eikespenn, kan man klimpre på eikene for å få "stemme" hjulet. Funker det også. Eikespennmåler er kjekt for å få en følelse av hvor man ligger mtp ideelt eikespenn. Det er vrient å få riktig område på eikespenn hvis man ikke har noen referanse. TM-1 er ikke det mest nøyaktige måleinstrumentet, men det er tålelig repeterbart, noe som er bra. Ideelt sett burde man hatt en testjigg for eikespennmålerkalibrering, så man er sikker på at man har riktig avlesning på den eiken man bruker. Dette er avansert, men ikke helt feil heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts