Gå til innhold

Polere vekk riper


Anbefalte innlegg

Fikk noen solide riper etter Birken i går. Er ikke helt sikker, men jeg tror det kom fra da en av flaskene datt ut av flaskeholderen og havnet ned mellom skoen og ramma. Jeg klarte å holde den der ned resten av bakken til Håkonshall. Det hadde kanskje vært bedre om jeg bare hadde latt den falle på bakken, men det kunne blitt veldig kjipt for dem som kom rett bak meg. 

Noen tips til hvordan/om dette kan la seg polere bort? Har tatt på bike shine før bildet ble tatt.

IMG_4206.jpeg

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Vanskelig å si 100%, men hvis du heller vann over og skaden blir borte bør den la seg polere bort. Krever fort en maskin og da gjerne en med 30-70 mm bakeplate for å komme godt til. Typisk «mini»maskiner. Tror nok en medium pute/polish kombo vil ta det, da lakken på sykler ikke er den hardeste eller tjukkeste. Eventuelt en AIO variant ala. tacsystem refinish ultra. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du fjerner ikke ripene, du skjuler dem.

Bruk lakkfornyer og polish etterpå. I utgangspunktet bør det bli bra. Vær obs på at noen sykler har veldig tynt lakklag så du bør være foriktig med lakkfornyeren. det blir best med en poleringsmaskin, men det er ikke noe du må bruke.

ikke bruk autosol på lakk, den er alt for grov og er beregnet for bart metall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slitasje etter fleredagers tur, hvor rammebagger og mye nedbør og helt sikkert sand også lagde merker i overrøret. Ikke riper, men blass. Lot en kompis som jobber på Riis Glass behandle den kjapt med poleringsmaskin. Ble veldig bra, så ikke merkene etterpå. Neste gang det blir sykling i drittvær og bruk av rammebagger så skal jeg maskere rammen hvor det blir gnisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å ligge i klarlakken, så det kan bli bra. Kan hende det må våtslipes før en runde med tre-stegs polering. Trengs en minimaskin og en trent hånd for ikke å gå gjennom, siden det er på en så krum flate. Snakk med en hobby-detailer. Bilpleie Norge på Facebook, der er det mange som kan lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (På 27.8.2023 den 21.02):

du fjerner ikke ripene, du skjuler dem.

Bruk lakkfornyer og polish etterpå. I utgangspunktet bør det bli bra. Vær obs på at noen sykler har veldig tynt lakklag så du bør være foriktig med lakkfornyeren. det blir best med en poleringsmaskin, men det er ikke noe du må bruke.

ikke bruk autosol på lakk, den er alt for grov og er beregnet for bart metall

får korrigere meg selv litt,
prøv med voks/polish først og se om du blir fornøyd med resultatet.  hvis det blir bra sliter du ikke unødig på lakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke med en polish som inneholder så kalte fillere det vil da legge seg ned i ripene og skjule disse. Detter kun en midlertidig fiks og ripene vil dukke opp igjen når fillere løsner etter vask o.l

Eneste varige løsning er polering og da tar du vekk et ørlite lag av klarlakken. På biler er det sjeldent noe problem, og sykler kan også poleres noen ganger uten at det er fare for å gå gjennom. Gjennom polering lager vi nye mikrokriper som vi ikke kan se med det blotte øye og lakken ser derfor helt ripefri ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...