Gå til innhold

Endurosykkel til junior


Anbefalte innlegg

Junior på 12 er litt i spagaten mellom rundbane og enduro for tiden. Sykkeltreningen har deltar på har et klart rundbanefokus, interessen utenfor sykkeltrening er mer i retning enduro og "Fabio Wibmer-sykling". Rent treningsmessig er ikke dette noe utfordrende vil jeg mene; teknisk sykling er og blir teknisk sykling. 

Sykkel er derimot litt mer krevende. Han sykler i dag på en halvdemper med moderne geometri. Den funker knall, men har to-tre store begrensninger til enduro; vandring, demping bak og dekklaring. Jeg har tenkt tanken om at en sykkel i kategorien down country kan være løsningen som en alt mulig sykkel, men litt usikker. Jeg tror denne fort vil bli litt tung og dvask både på sykkeltrening og eventuelle rundbaneritt. Noe av det kan avhjelpes med to hjulsett osv, men litt skeptisk til om det vil være tilstrekkelig for en liten sprett på 50 kilo. 

Jeg heller derfor mot en ren enduro-/morrosykkel i tillegg, men her har jeg falt litt av lasset over hva som er bra, fornuftig og kult. Om man ser på et utgangsbudsjett på ca. 30K - hva bør vurderes? Jeg ser for meg noe med rundt 150-160 mm vandring tror jeg? Specialized status 160 ser ikke helt dum ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig at beste løsning er 2 sykler. Problemet med å bare ha morrosykkel er at det fort ikke blir så gøy å sykle mer rundbane sykling med andre. Så hadde jeg stått i samme så hadde jeg gått for 2 sykler og oppfordret til å kose seg så mye som mulig. Hvor høy er han?

 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 minutt siden):

Tenker egentlig at beste løsning er 2 sykler. Problemet med å bare ha morrosykkel er at det fort ikke blir så gøy å sykle mer rundbane sykling med andre. Så hadde jeg stått i samme så hadde jeg gått for 2 sykler og oppfordret til å kose seg så mye som mulig. Hvor høy er han?

 

Rett over 160 cm og 50-kilo ish. 

Han har en BMC twostroke i S nå, tror jeg kan strekke meg opp mot en M siden sesongen er på hell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medium på 160 hørtes stort ut. I de fleste merkene er vel medium først når han runder 170.

 

Når man kan sykle smal er det jo masse bra muligheter.

 

I samme situasjon ville jeg som du er inne på gått for 140-160 mm uten at det blir for tungt. I Scott verden som jeg "lever" i ville Genius vært bra. Status som du ser på er sikkert fin. Canyon  Spectral,  Trek Fuel EX er andre som ville funket fint. 

 

Ville nok bare fulgt med på Finn.no og sjekket de store butikkene om de har noe fint på salg. Er du heldig tipper jeg du kan få ganske god pris på en smal stisykkel nå.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor høy han er, for 12-åringer havner gjerne litt mellom "juniorstørrelse" og voksensykkel i small.

Jeg har en som runder 12 år denne uka, og han har en Rocky Mountain Reaper 27,5 som han trives kjempebra på. Før det hadde han en Rocky Mountain Reaper 26, som vi faktisk gikk i null på da den ble solgt. Min erfaring er at gode juniorsykler holder seg meget bra i pris dersom de holdes godt ved like, så det er bedre å "vokse ut av en sykkel enn inn i den". Kjøperen av Reaper 26-eren var helt fra seg av begeistring over det godt holdte sykkelen han fikk i posten, men da har vi også brukt folie på ramma, terpet på hvordan en sykkel trygt parkeres inntil en vegg eller ute på stien og (jeg) vært veldig nøye med vedlikeholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler ligger lenge på Finn, og det kan være godt prutningsmonn på en del av de. 
Du trenger ikke begrense søket til Small. Noen medium sykler er veldig små, og kan nok passe noen på 160 med minimalt stem. 
Tips: bruk geometrygeeks for å sammenligne geo med den han har idag.

Om du ser mer på 1 sykkel til alt så har jeg en av de originale downcountry sykler, Yeti SB100, til salgs. Denne kan kanskje brukes av en på 160 om man setter på kort stem. 

Endret av Stefan77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...