Gå til innhold

Våtdrakt triatlon


Gubben

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en våtdrakt med flyteelementer som jeg skal bruke til triatlon og trening til triatlon. Stiller som listefyll. Jeg svømmer som en stein, eneste positive vedrørende kroppen min og svømming er at jeg tåler lav vanntemperatur bra.

Er det noen som vet om noen butikker i Oslo/Drammens området som har litt utvalg og prøverom ?
For å få noe som er "bra", hvilket prisnivå bør jeg legge meg på ?
Noe spesielt jeg bør se etter ?
Ser at det er modeller med og uten ermer og legger, i praksis, hva er forskjellen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du "svømmer som en stein" vil du nok ha en "full" drakt med armer og legger, så du får mest mulig oppdrift. På de med dårlig teknikk er det oftest bena som synker, så å ha neopren så langt nedover bena som mulig og få dem litt opp i vannet er nyttig.

"Fordelen" med å ikke ha armer/ben er i hovedsak at det ikke blir så varmt. Sjeldent et problem i Norge! En annen liten fordel er at skuldrene blir friere, det kan være litt uvant å svømme med våtdrakt i starten. Men da ville jeg heller vendt meg til å svømme med full våtdrakt, og passet på at den jeg har sitter riktig så det ikke blir ekstra tungt for skuldrene. Ulempen er jo mangel på oppdrift, og også at det er lettere at det kommer vann inn. I stedet for et trangt nakkeparti, har man nå en gigantisk åpning ved hver arm, som i tillegg kan "glippe" litt i det man løfter armen og gjøre at drakten fylles med vann eller det bremser. Vanskeligere med en god fit her.

Ang. prisnivå så trenger du ikke noe veldig fancy. Mitt første tri var jeg den eneste uten våtdrakt, pisskaldt men var helt ok. Så noen år i en "generisk" fullkrops våtdrakt fra xxl. Først da jeg begynte å svømme mye kjøpte jeg en skikkelig våtdrakt for svømming (Zone3 Aspire). Den store forskjellen på min nyere våtdrakt er at den har litt ulik tykkelse på neoprenet her og der, så den feks er litt mer fleksibel i skulderparti / under armene. Og at den har en glatt overflate som kanskje glir bedre i vannet men det merker jeg ikke akkurat noen direkte effekt av.

Ang. å prøve: Har ikke tips til butikker. Men merk at våtdrakten flytter en del på seg i det man kommer under vann og får beveget litt på seg. Så vanskelig å anslå før det hvor bra det blir i praksis.

Tips: Kjøp en stift eller lignende med "glidemiddel" for våtdrakt. Typ "sport luub", "body glide" greier. Som chamois krem, bare for svømming. Jeg har det strategiske plasser, som under armene og i nakken for å hindre skrubbsår fra våtdrakten. I tillegg ved konkurranse har jeg ofte mye nederst på legg / ankel, slik at våtdrakten sklir rett av.

Ikke helt konkret svar på alt du spurte om, men litt tanker 🙂

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...