Gå til innhold

Den lille «Er kassetten slitt?»-tråden


Anbefalte innlegg

Slitasje = deformering av tenner. Både i profilen (rundere og tynnere) og lengre avstand mellom tennene.  Dette er jo ikke alltid lett å se, men det kan se ut som om denne kassetten er (mest) slitt på 1., 3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.

  • Thanks 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (På 4.9.2023 den 8.24):

Slitasje = deformering av tenner. Både i profilen (rundere og tynnere) og lengre avstand mellom tennene.  Dette er jo ikke alltid lett å se, men det kan se ut som om denne kassetten er (mest) slitt på 1., 3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.

Jaaaa. Jeg både ser og ser ikke dette. Kanskje jeg skal finne frem et nærbilde av en XOkassett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (På 4.9.2023 den 22.04):

Ikke alltid så lett å se. Har et håp om at bildeanalyse en dag skal kunne si noe om slitasjegrad på kassetter.

Legger ved to bilder som viser en ny og en som er utslitt i nedre del. Den gikk fint frem til kjedebytte.

IMG_2107.JPG

IMG_2108.JPG

Takk! God idé. Etter jobb idsg skal jeg finne frem et nærbilde av en XOkassett. Så mye forskjellige formede tenner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være en smal sak for de som kan det å lage en AI algoritme som, basert på bilder, kan si om en kassett er slitt for mye, eller fortsatt har litt liv. AI er perfekt for slike oppgaver. Kanskje ide for en App til oss sykkelfolket? Appen kan samtidig ha funksjonalitet til p si hvor mange % kjedet er strukket også med et enkelt bilde….

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er en slitt kassett? Når er det kassetten er slitt? Er det når ett helt nytt kjede "lager lyd" på eldre kassett? Er det når giringa går tregt eller feilgiringa blir for ille, eller er det når kjedet glipper på kassetten på ett eller flere av drevene? 

Har en kassett på pendlersykkelen som etter alle øremerker er slitt i stykker, Har kjørt 2 vintre og sikkert 5000km på den etter at den egentlig skulle pensjoneres men fungerer fortsatt 95% som den skal gjøre. Noe mer ulyd og ikke like rask i skiftingen, men ikke noe kjedeglipp. parer den opp mot ett like slitt frontdrev og benytter meg av pensjonerte kjeder som har gått til 0.75% strekk på andre sykler og pensjonerer kjedene igjen når de er strekt 2-3%. Spent på hvordan ståa er etter årets vintersesong. Er en Sram 11 delt 1175kassett. 

Så hva legger dere i slitt kassett?  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (26 minutter siden):

For min del er kassetten utslitt når kjedet hopper. 

Er det det gamle kjedet som hopper? Eller er det det nye kjedet som hopper? Jeg ville jo tro at kjedet skulle begynne å hoppe på den gamle pendlersykkelen og, men foruten noe ulyd, som sikkert kommer av at den aldri vaskes så fungerer jo giringa like greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en er usikker på om tennene er blitt spisse, lang avstand eller har fått grader på seg, dvs. at en kjenner med negel eller med en syl om tenner har fått opparbeidet en kant av metall på tennene, så finnes det jo verktøy for sjekk av slikt også. ROHLOFF HG-Check for Shimano etter det som sies. Er noe usikker på nytten av det riktignok etter å ha sett noen YT-videoer av verktøyet i bruk.

image.png.facd28abf20ca269368b75f17ce83109.png

Men bytter dere hele kassetten eller supplerer dere med løse tannhjul? De fås flere steder bl.a. hos Ali men alle er neppe OEM. Har flere slitte kassetter liggende og kanskje en skulle gjøre det da det er fra det minste hjulet og opp til midten som er slitt. 

Endret av san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Normalt sett blir kassetter slitt på de minste drevene fordi folk enten ligger på for tung kadens eller så er det ren mekanikk. Da det er færre tagger til å ta opp kjedets kraft på de mindre drevene i forhold til de større drevene er det naturlig at de minste blir fortere slitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...