Gå til innhold

Koffeinfri kaffe - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Det er vel egentlig ikke lov å si at man sliter med for mye energi, men jeg tror virkelig jeg kan si at rastløsheten min er en stor utfordring...

Det slo meg at jeg drikker jo ganske mye kaffe i løpet av en dag. Det tilsvarer vel rundt 700 mg koffein om dagen. Til tider mer. Og ja, det er jo drøyt deluxe, og heller ikke sunt.

Det er kjipt å kutte kaffen helt, men det finnes jo alternativer. Litt skuffende å se at selv grønn te inneholder såpass mye koffein, så alternativet er å gå koffeinfritt.

Så, er det noen som har erfaringer med å kutte koffein og hvilken effekt det har på kroppen? Som sagt, jeg har et konstant uromoment i kroppen, og sagt på en litt merkelig måte, så er det nesten slik at all energien sliter meg ut...🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drukket endel koffeinfri kaffe og synes det var litt trasig.

Mest fordi at jeg er glad i mørkbrent sterk filterkaffe og det finnes lite koffeinfrie løsninger som kan gi meg den smaken.

Drikker og for mye kaffe og kjenner igjen rastløsheten i kroppen og får litt "kaos" i hodet og av for mye kaffe samt litt kort lunte.

For mye energi sliter jeg ikke med, men det blir heller motsatt etter at rastløsheten har gitt seg.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (4 minutter siden):

Har drukket endel koffeinfri kaffe og synes det var litt trasig.

Mest fordi at jeg er glad i mørkbrent sterk filterkaffe og det finnes lite koffeinfrie løsninger som kan gi meg den smaken.

Drikker og for mye kaffe og kjenner igjen rastløsheten i kroppen og får litt "kaos" i hodet og av for mye kaffe samt litt kort lunte.

For mye energi sliter jeg ikke med, men det blir heller motsatt etter at rastløsheten har gitt seg.

Takk for godt svar. Jeg har ikke testet noen koffeinfrie varianter, men kjøpte akkurat nå både Nescafe Gold Koffeinfri og noen poser Friele Filtermalt Koffeinfri. Spent på disse. Koffeinfri pulverkaffe var jo en del dyrere...

Har du fortsatt med stort koffeinkonsum, eller forsøkt å redusere? Eventuelt begynt å drikke mer te, eller andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått fra 3-4-5 kopper sterk kaffe eller dobbel Americano når jeg studerte, til rundt en kopp Aeropress/Americano. Kjenner på kroppen om jeg er vågal og drikker en ekstra kopp sterk kaffe. Utblandet traktekaffe kjenner jeg ikke så mye på. 700mg om dagen er ganske heftig mtp. at en kopp Aeropress er 100ish mg og dobbel Americano litt mer. Hva med å minimere til 1-2 kopper kvalitetskaffe som smaker skikkelig godt, og heller drikke mer vann? Når jeg studerte var kaffe et pauseritual, og en vane det tok tid å venne seg av med. Nå er det mer noe jeg liker om morgenen eller ved lunsjtider. I boka Hjernen er stjernen nevnes det(fritt fra hukommelsen) at rundt lunsjtider er den beste tiden for å drikke en kopp kaffe, om en vil høste godene. Morgenkaffen er som regel bare en vane, og mange forbinder kroppens oppvåkningsprosses(eller hva det heter - I'm no doc) med effekten til kaffe. Ratioen mellom kaffe/mat/væskeinntak er grei å følge med på. Mye kaffe gjør fort at en spiser mindre mat og drikker mindre vann, som forsterker effekten til koffein(igjen - I'm no doc).

Hva med å trappe ned litt gradvis, så du ikke kjenner på heftig withdrawal? Hvis 700mg er 7 kopper, dropp 1-2 kopper i uka inntil du er rundt 100-200mg og ta en evaluering da? En kopp grønn te er vel 30-50mg koffein. En kopp instant Kakao/Sjokoladedrikk(Freia/Toro) med litt melk smaker overraskende godt, 10ish mg. PS: Alle mg-mål er tatt fra første-beste googletreff, og bilde under er i mg/100ml.

spacer.png

En yoga og meditasjonsøkt(Sam Harris sin er no-nonsense: Lukk øynene, hold kjeft og fokuser på pusten) kan hjelpe om du enda er rastløs. Har brukt meditasjon og visualisering i tiden før et par foredrag jeg grudde meg til. Overraskende effektivt. Ikke rart det læres bort i både finansverden(NBIM) og til spesialoperatører(mer om det i Stillhetens Råskap)

spacer.png

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å kutte kaffe i 60 dager for et par år siden. tror jeg leste om en som ble ett nytt menneske og tenkte det høres gull ut. 
Jeg har en tendens til å hente en kopp på kontoret når jeg jeg skal tenke, eller ha et teamsmøte eller fyser på fingrene eller en masse andre unnskyldninger. 

Resultatet ble absolutt ingen ting. Ikke fikk jeg abstinens, ikke ble jeg trøtt, grinete, våken, positiv, opplagt, hissig eller et nytt menneske. Alt jeg ble til var en frukttedrikker. 
Det hender jeg tar en koffeinfri kapel til nespressomaskinen når jeg husker det. Men kafferi var dessverre en ikke-begivenhet.

LarsB
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (1 time siden):

Takk for godt svar. Jeg har ikke testet noen koffeinfrie varianter, men kjøpte akkurat nå både Nescafe Gold Koffeinfri og noen poser Friele Filtermalt Koffeinfri. Spent på disse. Koffeinfri pulverkaffe var jo en del dyrere...

Har du fortsatt med stort koffeinkonsum, eller forsøkt å redusere? Eventuelt begynt å drikke mer te, eller andre alternativer?

Har stort sett drukket Nescafe Gold koffeinfri og det var vel helt greit, men ikke mer.

Friele liker jeg ikke, synes den fort blir sur når jeg doserer den sterk nok til at jeg liker smaken.

Go to kaffen er Mollbergs Blanding fra Zoegas som har denne profilen, litt overdosert for å få rett smak.

image.png.39b01e400999bf36e9dfef39ca8c0661.png

Drikker fortsatt for mye kaffe, men jobber med å balansere det litt mer.

Vanligvis en kopp på morgenen hjemme og deretter 1-3 før lunsj på jobb + 1-2 etter lunsj og 1 kopp etter middag.

På jobb drikker jeg mest vanlig kaffe og litt americano.

Mistenker at det er jobb kaffen som er synderen da det er "maskinkaffe" der kaffe kvernes og produseres under relativt høyt trykk.

Det hjelper faktisk å hente kaffe i kantina, for der er det vanlig blå Ali kaffe laget i filter.

I ferier og av og til i helger drikker jeg minst like mye uten å få "bivirkninger"

Endret av Gullars
  • Thanks 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme erfaring som LarsB. Handlet inn decaf bønner til den store gullmedaljen for et par år siden. Absolutt ingen endring på noe som helst bortsett fra at kaffen var litt tammere i smak enn jeg liker.
Selv om jeg ikke merket noen forskjell tror jeg jo at kroppen har det best uten koffein så skal jammen prøve igjen nå når jeg fikk en påminnelse.

Noen som har tips til decaf bønner med rik smak som ikke er tøysedyre?

Edit: Gullars forslag om Mollbergs Blandin krysset mitt innlegg 🙂

Endret av AtleR
Gullars forslag
  • Like 2

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (27 minutter siden):

Har akkurat samme erfaring som LarsB. Handlet inn decaf bønner til den store gullmedaljen for et par år siden. Absolutt ingen endring på noe som helst bortsett fra at kaffen var litt tammere i smak enn jeg liker.
Selv om jeg ikke merket noen forskjell tror jeg jo at kroppen har det best uten koffein så skal jammen prøve igjen nå når jeg fikk en påminnelse.

Noen som har tips til decaf bønner med rik smak som ikke er tøysedyre?

Edit: Gullars forslag om Mollbergs Blandin krysset mitt innlegg 🙂

Decaf Brothers 🫡😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollbergs blanding er ikke koffeinfri😀, ser at det var muligheter for misforståelse.

Jeg drikker gjerne kaffe med koffein, men prøver å holde det på et nivå slik at jeg slipper bivirkningene.

Endret av Gullars
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (10 minutter siden):

Mollbergs blanding er ikke koffeinfri😀, ser at det var muligheter for misforståelse.

Jeg drikker gjerne kaffe med koffein, men prøver å holde det på et nivå slik at jeg slipper bivirkningene.

Noen formening om hvor mye du tåler før du kjenner noen "bivirkninger"?🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på mengden koffein per kopp eller total mengde, men en 5-6 store kopper om dagen av Mollbergs blanding i ferien var ingen problemer.

5-6 små pappkopper av stoffet ut av kaffemaskinen på jobb får det til å «klø» i kroppen og lager kaos + lett hodepine i hodet og kort lunte

Maskin kaffen på jobb prøver jeg å holde nede på 2-3 kopper om dagen, men det skjer til stadighet at jeg «tar en LarsB» og henter en tenke kopp, teams kopp eller kosekopp uten å tenke på følgene og da går det som det går.

Fordelen er at når følelsen kommer så vet jeg hvorfor🙈  

Endret av Gullars
Rettskriving
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått testet noen runder med Friele Filtermalt Koffeinfri kaffe nå  må du jeg syntes den er god 🙂. Spent på pulverkaffen senere i dag.

Merker jo at den er litt tammere på smak, men det er nok noe vanesak også. Litt spennende å være så bevisst på å lytte til signaler fra egen kropp 😃

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (2 timer siden):

torbjornhb, en uke har gått, har du nedskalert koffeinmengden? Er det et nytt liv?

Kongeliv!😃
Neida, skal ikke ta helt av, men virkelig, det har en effekt. Det er helt sikkert individuelt, men kroppen føles mye bedre. Og herregud så godt jeg sover. Synes heller ikke at den koffeinfrie kaffen er så "sur" hvis du inntar mye. Og filterkaffen til Friele er meget god.
 

Så alt i alt, her kommer det til å gå i koffeinfritt fremover. Må innrømme jeg nesten kvier meg for å drikke kaffe når jeg blir tilbudt i ulike sammenhenger. Er mye lettere å være veggis.

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (4 minutter siden):

Kongeliv!😃
Neida, skal ikke ta helt av, men virkelig, det har en effekt. Det er helt sikkert individuelt, men kroppen føles mye bedre. Og herregud så godt jeg sover. Synes heller ikke at den koffeinfrie kaffen er så "sur" hvis du inntar mye. Og filterkaffen til Friele er meget god.
 

Så alt i alt, her kommer det til å gå i koffeinfritt fremover. Må innrømme jeg nesten kvier meg for å drikke kaffe når jeg blir tilbudt i ulike sammenhenger. Er mye lettere å være veggis.

Kastet meg rundt med et nytt forsøk på koffeinfri jeg også. Jeg har ikke samme opplevelse som @torbjornhb etter en uke da jeg egentlig ikke merker noe denne gangen heller. Kan kanskje kjenne meg litt igjen i at kaffen ikke kjennes "sur" ut når det blir maaange kopper. At jeg ikke merker noen ting er et stort pluss i min bok siden kroppen helt sikkert ikke har vondt av mindre koffein. Blir et større innkjøp av koffeinfrie bønner her nå. 

  • Like 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at du testet ut mer du også @AtleR, selv om du ikke hadde samme erfaring.

@Andreas, jepp...det var store mengder, så det ligger nok noe der. Og i tillegg veier under 60 kg.

I ungdomsårene gikk jeg noen år på ganske heftige doser kortison. Det hadde ganske store bivirkninger og tullet med både kropp og hode. Jeg husker godt hvordan kroppen falt mer til ro etter at jeg kuttet behandlingen, og jeg har litt den samme følelsen nå (dog i langt mindre grad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å ikke vær redd koffein, det er hovedsakelig å drikke det tidlig om morgenen og i moderate mengder, så det er ute av kroppen om kvelden. 5 timers halveringstiden.

Koffein (Wiki) er det mest brukte er et psykoaktivt sentralstimulerende stoff i verden, ifølge Wiki. Høye inntak av koffein (fra 250 til 750 mg) kan føre til hodepine, svimmelhet, rastløshet, angst[2] og kvalme. Du var i det øvre sjiktet av høyt inntak.

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av denne tråden har jeg forsøkt å legge litt mer merke til koffeininntaket mitt.

Drikker som regel 2-3 store kopper trakterkaffe hjemme hver morgen før jobb. Så blir det en kopp med en gang jeg kommer på jobb. Og 2 til før lunsj. 2-3 kopper etter lunsj. Og jeg bruker energi-gels med koffein på sykkeltur. 85mg per stykk. Tar ofte to på en tur 3-4 ganger i uken.

Så ca mellom 700-1200mg daglig altså.

Må jo dessverre si at jeg går å kjenner på flere av de negative effektene som høyt koffeininntak angivelig skal føre til, uten at jeg egentlig noen gang har tilskrevet disse mitt høye inntak av koffein.

Nå skal jeg prøve å være koffeinfri resten av september!

Og krysser faktisk fingrene for at det skal bli merkbart 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter sigende så skal det være veldig individuelt hvordan man reagerer på koffein, så det kan jo hende du er en av de som er immun mot koffein, som noen skal være.

Jeg er nok følsom for koffein og reagerer ganske brutalt om det blir for mye.

Merker stor forskjell når jeg klarer «å styre meg» litt over tid

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bare noen dager nå uten kaffe er søvnkvaliteten merkbart bedre. Går i seng tidligere, sovner fortere, våkner mer uthvilt og kjenner da heller uke like mye sug etter kaffe for å våkne om morgenen.

Har holdt på for kort til å konkludere noe selvfølgelig, og det kan være andre årsaker. Men er svært positiv til fortsettelsen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (29 minutter siden):

Etter bare noen dager nå uten kaffe er søvnkvaliteten merkbart bedre. Går i seng tidligere, sovner fortere, våkner mer uthvilt og kjenner da heller uke like mye sug etter kaffe for å våkne om morgenen.

Har holdt på for kort til å konkludere noe selvfølgelig, og det kan være andre årsaker. Men er svært positiv til fortsettelsen. 

Godt å høre.

Jeg merker det samme. Egentlig en fantastisk følelse. God søvn gjør noe med hele dagen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...