Gå til innhold

Sykkelcomputer med GPS


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tanker om hva som er bra verdi for pengene uten å koste en halv nyre?


Så kjapt på bikeshop og merker meg at prisene går fra 799 til rundt 8000 og tipper jeg kan/bør unngå begge ender av skalaen. Det jeg ønsker meg av funksjoner er begrenset til kart (helst basert på OSM), en rimelig brukervennlig måte å planlegge og følge ruter og at den ikke tar kvelden første gang jeg går otb. Utover det kan jeg ikke tenkte meg noe annet jeg ønsker fra en sykkelcomputer. Jeg får statistikken min fra Strava uansett (og jeg ser aldri på den).

Så, noen tips? Enten til konkrete modeller eller ting jeg burde tenke på mens jeg gjør research.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si hva du bør gjøre, men jeg bruker nesten ikke sykkelgps lenger.

Min bruk er noe lik det du forespør og da ble gps´en bare nok en ting som trengte strøm, litt for ofte.

Om et par mnd er det 3 år siden jeg lastet ned og tok i bruk app´en Mapy på tlf. Før det hadde jeg også brukt Windy og Windy Maps fra samme utvikler og var veldig fornøyd med det. Med Mapy har de tatt brukeropplevelsen et godt steg videre og kart / navigasjon (OSM) er enkelt og intuitivt i bruk og brukes offline. Du får også beskjed når kartene du har lastet ned har fått endringer slik at du kan oppdatere dem.

Jeg bruker Mapy til alt, der jeg trenger kart, veivisning eller turforslag enten det er til fots, på ski, i bil, (eller på flyturen for å sjekke hvor flyet er) Brukte den nå sist på Mallorca og fikk fine turforslag til steder jeg neppe hadde funnet/dratt til ellers. 

For å holde et lite øye med, for meg, elementær statistikk bruker jeg Strava, men på sykkelturer over flere dager blir en 10 år gammel Sigma 1909sTs satt på stemmet. Det handler mest om å spare på den strømmen jeg har og Sigma´n holder i hvertfall 1 år. 

Å logge turen i Mapy bruker strøm, kanskje litt mindre enn Strava, men å følge / bli guidet på en rute, ikke er like strømkrevende, uten at jeg har noen tall. Derfor blir det Sigma (på langtur) som holder rede på tallene og Mapy som finner ut hvor jeg er og hvor jeg skal.  

 Så vist det først og fremst er kart / ruting som er interresant tror jeg Mapy gjør GPS´n overflødig. 

Lagde en video for et par år siden med det mest elementære, men det beste er å laste den ned og teste den selv.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (2 timer siden):

Er det noen som har noen tanker om hva som er bra verdi for pengene uten å koste en halv nyre?


Så kjapt på bikeshop og merker meg at prisene går fra 799 til rundt 8000 og tipper jeg kan/bør unngå begge ender av skalaen. Det jeg ønsker meg av funksjoner er begrenset til kart (helst basert på OSM), en rimelig brukervennlig måte å planlegge og følge ruter og at den ikke tar kvelden første gang jeg går otb. Utover det kan jeg ikke tenkte meg noe annet jeg ønsker fra en sykkelcomputer. Jeg får statistikken min fra Strava uansett (og jeg ser aldri på den).

Så, noen tips? Enten til konkrete modeller eller ting jeg burde tenke på mens jeg gjør research.

Jeg ville sjekket ut Garmin sitt tilbud av Edge-computere. De finnes i alle prisklasser.  Garmin har nylig gjennomført et generasjonsskifte til xx40-serien, og du kan finne mange gode tilbud i den utgående serien som er xx30 med eller uten plus betegnelse. De har også under Edge en "Explore"-serie som er mer beregnet for tur, dvs. at computerdelen er sterkt begrenset. Det som er supert med Garmin er at man kan legge inn ulike leverandører av OSM direkte inn på enheten, selv foretrekker jeg Frikart.no til akkurat dette. 

Bruk av telefon vil jeg generelt fraråde dersom du ikke har en av det robuste slaget. De fleste telefoner er ikke lagd for å sitte på et styre med all den påkjenningen det gir, samt at en rekke heller ikke liker kulde, sand, søle etc. Ikke blir skjermen særlig responsiv under de forholdene heller. Ett annet aspekt er batterilevetid når skjermen står på hele tiden og GPS er aktiv.  I tillegg har man sikkerhetsaspektet, jeg foretrekker å ha min telefon trygt beskyttet i sekken å vite at jeg har den f.eks etter en krasj. 

Selv har jeg Edge 1030 og 1040. Sistnevnte har det vært en del barnesykdommer med, men de ser ut til å være løst nå og den har veldig langt batterilevetid, men det er toppmodellen og koster fra 5.700 akkurat nå (Bikeshop, VPG)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mappy ser smooth nok ut men som @Lars-Erik er jeg ikke villig til å utsette en telefon til over 10k for den påkjenningen det er å sitte montert på styret. Kan selvfølgelig kjøpe et Lifeproof cover om de fremdeles finnes og så prøve å hacke til en monteringsordning men... jeg leter heller etter noe som er bygget spesifikt for det jeg skal bruke den til. Batteri er også et godt argument som jeg ikke engang hadde tenkt over. 

Har allerede en Garmin klokke (fenix 5) som tar seg av Strava men da jeg kjøpte den tenkte jeg at jeg skulle spare en snau tusenlapp på å ikke kjøpe den versjonen med kart-funksjon fordi det var før jeg starta med stisykkel og på fotturer er det ikke noe stress å dra mobilen opp av lomma for femte gang på en time for å sjekke at jeg fortsatt er på riktig sti.

Det betyr også at jeg allerede er ganske komfortabel i Garmin sitt økosystem så da tar jeg en titt på de. En utgående serie med med begrenset computerdel og full fokus på kart og GPS høres ut som akkurat det jeg ser etter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uten tvil sett på Garmin. Om navigasjon og kart er viktig så er det bare å sikte på de med størst skjerm. Altså 1030 (utgått, kun på bruktmarkedet, 1030Plus (utgått, men finnes sikkert på tilbud her&der) og 1040. Som @Lars-Erik nevner så finnes det en del tilbud på nå utgåtte modeller etter at 1040 kom.

Jeg gikk nylig over fra 1030 (ikke plus) til 1040 Solar, så et par betrakninger rundt det:

  • 1040 reagerer mye raskere på touch, men 1030 var helt til å leve med
  • 1040 - jeg tror jeg har ladet den en, maks to ganger siden jeg kjøpte den i juli siden den har solceller. Men 1030 varer 20 timer så det er jo mer enn nok.
  • 1040 har USB-C, 1030 er på gamle micro-usb. Det er digg å ikke drasse på gamle kabler.
  • 1040 har ikke minnekort, men nok internminne. Da slipper man jo også trøbbelet med minnekort som starter å hikke.

Så for en stinisse som ikke bruker alle de nye, fancy funksjonene så oppsummerer vel det omtrent opplevd forskjell. Også verdt å nevne er at jeg girer med wire og sykler med kjøttmotor, så integrasjon med noenting på sykkelen er ikke noe jeg bryr meg om.

En annen ting med Garmin som er veldig bra er kundeservice og crash replacement. De leverer service over all forventning, f.eks. var min 1030 ikke kjøpt men erstatning for en 1000 som tok kvelden. "Dessverre" hadde de ikke noen 1000 igjen så "beklageligvis" fikk jeg en 1030. Jeg har også levert inn skadede enheter og fått en ny/fikset for en overkommelig penge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (9 timer siden):

En annen ting med Garmin som er veldig bra er kundeservice og crash replacement.

Dette tror jeg er en generell Garmin-greie. På Fenix'en min har jeg fått ny reim to ganger. Ingen spørsmål, bare sendt dem mail og sagt at den er ødelagt og så fått ny i posten. Med tanke på at de silikonreimene jeg bruker går for 600 kroner i shoppen deres (ja, det er overpriset) så syns jeg det er ganske bra håndtert av dem. Det værste er at de har en tendens til å ta kvelden rett før garantien går ut og det er helt ærlig ikke noe jeg finner på, "skillet" mellom de to hullene jeg bruker mest går i stykker og jeg ender med ett kjempehull. Jeg vet faktisk ikke om jeg tørr å si fra om det skjer en gang til fordi det MÅ jo se suspekt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...