Gå til innhold

Jeg har lyst på grussykkel. Men hvilken skal jeg kjøpe?


Akaly

Anbefalte innlegg

Takket være det varierende været i sommer endte jeg opp med å bruke mye av sommerferien min på å sykle grus og asfalt i stedet for sti. Etter noen gode langturer på vakre grusveier i inn og utland oppdaget jeg at grussykling var blitt noe mer for meg enn bare transport til stiene, og at jeg faktisk hadde lyst til å gjøre mer av det også når det var for vått til å være trivelig å sykle sti. Dermed har jeg fått en unnskyldning til å kjøpe meg en grussykkel for å tilbakelegge milene raskere enn på min tunge og praktiske hybridssykkel som jeg har brukt til grusturene mine hittil.

Planen er å bruke sykkelen primært på grus, men også litt landevei hvis jeg føler for det. Tanken er å ha grusturer på mer enn 10 mil, så det er en fordel om den er litt komfortabel og kan sluke mil effektivt. Jeg har valgt å sette et tak på 18 000 kroner, men jeg vil gjerne ligge under det og få så mye sykkel for pengene som mulig. Jeg har endt opp med tre aktuelle kandidater som jeg har listet opp under. Jeg er veldig åpen for andre og bedre forslag, og også for å kjøpe fra spennende nettbutikker i utlandet.

Tankene min om syklene sammenlignet med hverandre er at Gekkoen er mest sykkel for pengene. Men at den også har ukjent geometri, som antagelig betyr at den er konservativ og kan være litt nervøs på grus i forhold til de to andre. Bergamonten er definitivt den mest progressive med 70 graders styrevinkel, 75 graders setevinkel og 410 mm reach i størrelse 58. Jeg tror denne har den mest spennende og stabile geometrien. Men det er også den som koster mest. Diamanten har styrevinkel på 72 grader og setevinkel på 72,75 grader, og reach på 385 i large. Dette er mer konservativt enn Bergamonten, og jeg er litt redd for at det kan føles nervøst på grus i bratte bakker. Men hva tenker forumet?

Gekko Netto GRV

Pris: 9999 hos Anton Sport

Pluss:

  • Billig
  • Ser grei ut
  • Hydrauliske bremser

Minus:

  • Ukjent geometri. Antagelig ganske bratt.
  • Aluminiumsgaffel kan være litt stivt
  •  Tiagrakrank med litt tung giring for grus

https://www.antonsport.no/gekko-34-netto-grv-p24066/matte-silver-m-v165430

 

Bergamont Grandurance 60 

Pris: 17 999 med rabatt hos Braasport.

Pluss:

  • Fullt GRX-gruppesett
  • Spennende grønnfarge
  • Moderne geometri

Minus:

  • Dyrest

https://braasport.no/produkter/lagersalg/lagersalg-sykkel/grandurance-6-gravelsykkel/101327/dark-gold

 

 

Diamant AR VENTURE 2

Pris: 15 199 med 20% rabatt hos Intersport

Pluss:

  • Fullt GRX-gruppesett
  • Moderne funksjoner på ramma
  • Billigere enn Bergamonten

Minus:

  • Konservativ geometri

https://www.intersport.no/diamant-ar-venture-2-gravelsykkel-sykkelutstyr/ino.diamant.d23c80arventure2.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Sun-Flyer. Selv om 10,8 kg er litt mye å dra på. Forresten, Finn er din venn 🙂

Jeg ville tenkt: Hydrauliske bremser, hjul/dekk som kan settes opp slangeløst, lav vekt, dropp alle demper-greier som øker vekt og kompleksitet, plass/fester til skjermer / grove dekk og lett utveksling (30-36 på Bergamont er deilig med oppakking og mange bakker, les SunFlyer sin vurdering av utveksling fra hans hysteriske eventyr i sommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min Bergmaont grandurance 6 (2018). Den ble oppgitt til 9,8 kg, men aldri kontrollveid. Synes det er godt innafor på en aluramme med tiagra og tviler nok på at de har gjort den tyngre. Noe kan sikkert forklares med dekk (g-one bite 45 vs allround 35), men uansett er poenget at jeg tror den kiloen ev. bare "byttedeler".

Verdt å merke seg er at det ikke er dedikerte fester for bagasjebrett på setestag. Må isåfall dobble på broen til skjermfeste, som har åpning mot dekk (kan føre til at du må borre hull i ev. skjerm).

Er såpass fornøyd at ny girgruppe vurderes fremfor ny sykkel selv om det trolig ikke lønner seg økonomisk.

Den Gekkoen har en mix av Tiagra og GRX som jeg ikke helt blir klok på. Ville foretrukket full GRX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (34 minutter siden):

Verdt å merke seg er at det ikke er dedikerte fester for bagasjebrett på setestag. Må isåfall dobble på broen til skjermfeste, som har åpning mot dekk (kan føre til at du må borre hull i ev. skjerm).

 

Jeg fant setepinneklemme med maljer for bagasjebrettfeste, så det er også en fin mulighet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt Bergamont lett av de 3.

 

Finner du størrelsen er også dette et bra kjøp til 15000:

 

https://www.xxl.no/scott-speedster-gravel-30-2023-grussykkel-gravelsykkel-unisex-oransje/p/1217316_1_style?page=1

 

Ellers tror jeg du fort kan få en del bra tilbud hvis du sjekker litt rundt.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte grizl og fikk den medio august. Har trilla 450k på den til nå (har flere sykler som også må luftes… :p)

Det pusher budsjettet ditt litt, men 10-15% bør vel alltid være slingringsmonn vel? 🙂

uansett, jeg er inhabil men fy søder å dette er moro! Jeg kjøpte raw, som er utsolgt, men vanlig kommer feks i fargen hazy ipa, snasen!

nappa reflekser og dork disk, tok ut slanger, satte på flaskeholdere og har sykla tørrgrus til nå.

blir nok skjermsett, usikker på hvilket.

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...