Gå til innhold

Ekstra hjulsett til gravelsykkel, landevei dekk


Anbefalte innlegg

Hei!

Sykler primært terreng, men har i sommer kjøpt en grussykkel og har såvidt begynt å sykle sammen med bekjente på landeveisykler og merker at jeg blir parkert til de grader.

Tenker at et ekstra hjulsett med landeveidekk kan være et kompromiss, er inneforstått med at sykkelen aldri vil bli en landeveisykkel.
Sykkelen er en Gt grade med GRX 10 delt giring.
Har i utgangspunktet sett meg ut at dette hjulsettet ikke skal koste skjorta, men ønsker samtidig noe som er lettere enn hjulsettet som følger med som veier over 2kg.

Forslag til en alt annet enn aerodynamisk kar på 90kg mottas med takk!
Budsjett 5-7000kr +-

Endret av Christian87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 18
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

baroudeur skrev (Akkurat nå):

Noen bruker dyrere skjorter enn andre; hva er grensen på denne?

Godt poeng!
5-7000 antar jeg, om det er godt nok. Jeg setter pris på at ting er enkelt og vedlikeholde selv og er holdbart.
Men tar også innspill på høyere budsjett om det skulle være store fordeler å gå høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke landevei, og jeg har ikke godt hjulsett, men et par tanker:

Tipper mye av grunnen til at du blir parkert er at sykkelmusklene/vanene dine er "gira" på en helt anna måte enn belastningen fra landevei. Hvis dette fører til at dine venner kan ligge på en mer komfortabel jevn puls, mens du spiker for å ta igjen og blir halsende etter er det lett å bli helt parkert.

En annen forum-mann her sa nylig at han ikke merket mye forskjell på landeveis-hjul og grushjul på sin grussykkel. Ikke at jeg ikke tror det er forskjell på å miste en del vekt på hjula, du bør bare vurdere nøye kost/nytte.

Det var også nevnt noe om effekten av aerodynamikk vs vekt her i landevei-delen, og det er mulig at et smalere/lavere styre vil ha bedre effekt pr. krone.

 

Ellers vil jeg bare gratulere deg med fin sykkel, har den samme og er superfornøyd både på landevei og grus med standard tungt hjulsett (bare få deg tregere venner! :))

 

 

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prismessig er husmerkene til Sigma og Wiggle, hhv. Vel og Prime, relativt rimelige, særlig når det er salg (de har blitt solgt vesentlig billigere enn nåværende priser, selv om de er "rabatterte").

Ellers er Zipp 303S ganske bankers på både asfalt og grus, men ligger p.t. litt over budsjettet ditt. Med drøyt to måneder til Black Week kan det fort være verdt å vente på, selv om det ikke er sikkert at det kommer på tilbud. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bytte til landeveisdekk? Sånn bare for å se om sykkelen fungerer bra med smale dekk? Hvis den gjør det er det verdt pengene, men da må du antagelig til aliexpress hvis du skal finne noe kult til en så lav pris. Med de usikkerhetsmomentene det innebærer 🙂

Endret av Sun Flyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en på Finn som regelmessig selger unbranded karbonhjul. Det virker som om han kjøper direkte fra fabrikk ("Jeg har kjøpt hjul fra fabrikken siden 2018") og bruker dem før de selges.

Akkurat nå annonserer han to ulike hjulsett til 6k:

Utvendig bredde på 25mm er ikke særlig bredt da, men det er i det minste karbonhjul med lav vekt innenfor budsjettet ditt. Selgeren har gode tilbakemeldinger også og selger under fullt navn, som begge deler er gode tegn.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Som jeg har skrevet så kan de fleste typer bestilles, feks tubeless gravel med 29 mm utvendig bredde eller mtb felg med opp til 35 mm bredde. Har hjul fra 1120 g og alle felghøyder. Disse hjulene på Finn fikk jeg inn på skolestart tilbud og har omtrent samme soec som Unaas sine til det dobbelte i pris. Kunne laget hjulene med Dt Swiss nav  men da hadde prisen blitt noe helt annet. Leverte et gravel sett med 27 mm bredde og 1280 g forrige uke. Vekt begrensning 110 kg. Har solgt et sett i uka og vel så det. Går og venter på de nyeste 50 mm hjulene mine med karboneiker, 1270 g i tubeless og rarchet nav. Den høye kvaliteten på alle karbonfelgene gjør at hjulsettene har en lav vekt i forhold til det meste ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Tipper mye av grunnen til at du blir parkert er at sykkelmusklene/vanene dine er "gira" på en helt anna måte enn belastningen fra landevei. Hvis dette fører til at dine venner kan ligge på en mer komfortabel jevn puls, mens du spiker for å ta igjen og blir halsende etter er det lett å bli helt parkert.

Ellers vil jeg bare gratulere deg med fin sykkel, har den samme og er superfornøyd både på landevei og grus med standard tungt hjulsett (bare få deg tregere venner! :))

 

 

Det at min aerodynamiske kroppen av typen ikke, og bein som primært har trent styrke eller kampsport ikke henger med på sykkel er jo ikke helt uhørt! :D
Misforstå meg rett, strålende fornøyd med sykkelen og den ruller bedre enn noe annet jeg har hatt før - det er bare da jeg tråkker godt på flater og nedoverbakker og at jeg blir fratrillet(?) at ønsket melder seg.

Sun Flyer skrev (1 time siden):

Har du prøvd å bytte til landeveisdekk? Sånn bare for å se om sykkelen fungerer bra med smale dekk? Hvis den gjør det er det verdt pengene, men da må du antagelig til aliexpress hvis du skal finne noe kult til en så lav pris. Med de usikkerhetsmomentene det innebærer 🙂

Bare bytte dekkene er jo absolutt noe som kan testes, latskapen inntraff ved tanken på at jeg måtte ta av dekk sauset inn med slangeløs guffe.

 

Imens diskusjonen er i gang, har 32mm landeveisdekk noe for seg - eller er jeg bedre tjent med 28mm?
Ambisjonsnivået mitt er at det skal være gøy og strukturert treninger er langt ifra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker forresten 28 mm dekk på de felgene. Vanligvis GP 5000, men solgte et sett med GP 4000 s i 28" som vel tilsvarer minst 30" i andre dekk. Det passer fint. 

Ellers har hjul/dekk kombo mye for seg. Jeg har aldri opplevd å bli fratrillet. Før Sjusjørittet i fjor var jeg ute og varmet opp sammen med et par meget habile syklister (jeg hadde karbonhjulene jeg selger med Continental RK Protection), trillet fra begge to. Med det resultatet et jeg solgte to hjulsett etterpå slik at de var klare til Birken. Ble to pallplasser i fjor og klasseseier i år med det settet.

På Sjusjørittet i år tsatt jeg i ei bra gruppe og i hver nedoverbakke trillet jeg meg framover i feltet og til tet om jeg ikke hadde bremset. 

 

Så en test av GCN cycling der de testet 26, 32 og 50 mm tror jeg. Størst volum trillet best nedover og var også det dekket som ga best kontroll ifølge Hank (tror jeg det var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian87 skrev (42 minutter siden):

Det at min aerodynamiske kroppen av typen ikke, og bein som primært har trent styrke eller kampsport ikke henger med på sykkel er jo ikke helt uhørt! 😄
Misforstå meg rett, strålende fornøyd med sykkelen og den ruller bedre enn noe annet jeg har hatt før - det er bare da jeg tråkker godt på flater og nedoverbakker og at jeg blir fratrillet(?) at ønsket melder seg.

Bare bytte dekkene er jo absolutt noe som kan testes, latskapen inntraff ved tanken på at jeg måtte ta av dekk sauset inn med slangeløs guffe.

 

Imens diskusjonen er i gang, har 32mm landeveisdekk noe for seg - eller er jeg bedre tjent med 28mm?
Ambisjonsnivået mitt er at det skal være gøy og strukturert treninger er langt ifra hverandre.

32mm landeveisdekk er helt fint, spesielt om det er en stor prosent dårlig asfalt der du sykler. Men da kan du vurdere å kjøpe en felg ment for gravel i stedet for en ren smal landeveisfelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian87 skrev (2 timer siden):

Det at min aerodynamiske kroppen av typen ikke, og bein som primært har trent styrke eller kampsport ikke henger med på sykkel er jo ikke helt uhørt! 😄
Misforstå meg rett, strålende fornøyd med sykkelen og den ruller bedre enn noe annet jeg har hatt før - det er bare da jeg tråkker godt på flater og nedoverbakker og at jeg blir fratrillet(?) at ønsket melder seg.

Bare bytte dekkene er jo absolutt noe som kan testes, latskapen inntraff ved tanken på at jeg måtte ta av dekk sauset inn med slangeløs guffe.

Det første er jo noe som trør seg til med mer tid på asfalt.

Nedover kan det jo også være giringen. Noen ganger synes jeg jeg skulle hatt både større og mindre tannhjul bake på den sykkelen 😄

Ta dekkskifte nå mens været er godt. Løsne ene siden og spyl liberalt med hageslangen, så er det veldig lite gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har også bestilt nytt hjulsett til grussykkelen for å både føle bedre akselerasjon (jeg syns 1,2 kg  bakhjul er litt tungt) og trille bedre på asfaltturane (egnede dekk til denslags).  Uten å ha gjort noe voldsom research endte jeg opp med rimelige Mavic blandeveihjul.

 

Neste spørsmål blir da hva slags dekk? 28 eller 32 mm?  Og hvilke modeller har det beste kompromisset mellom ytelse (grep, rullemotstand, vekt) og holdbarhet?  Ja til tubeless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Den siste oppdateringen her er at jeg gikk til innkjøp av Dt Swiss ER1600 - da jeg fant disse på et ålreit tilbud hos Bikeshop.
Snuser da på om disse skal få snillere gummi til våren, ala Schwalbe G-one RS 35mm eller om det pekes imot GP5000.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...