Gå til innhold

Urinveisinfeksjon, igjen. Setetips…?


Ivar Elverum

Anbefalte innlegg

"Sånn e d, kvar gang du kjøpe ny sykkel", kom det fra fruen på søndagskvelden da jeg for alvor begynte sutre. Ikke ofte nok, altså. Tenkte jeg i mitt stille sinn…
Gomler tabletter fortsatt, og mens dette er ferskt dukker spm om setetips opp.

dette allmektige forumet vet nok det også!

på landeveissykkelen har jeg landa på power comp (spesh), føler det går greit. Litt avhengig av turdynamikk, på sti og fatbike er jeg ikke veldig kresen, så der står det jeg har tilgjengelig/sykkel kom med. Forresten vært bra fornøyd med en modell fra wtb.

men, grusracer. Utstyrt med selle italia model x, er trolig synderen denne gangen. Knutene tilsier 144, dette er vel 143. Så det skulle gå.

kunne kanskje(?) tenkt meg å sitte litt mykere. Har tilta litt frem, men sitter ikke veldig på skrukk liksom. Selv om det er der man sitter… 

Har ingen bikefitskjema (fruen mente jeg burde koste på meg det), men føler sykkelen passer meg meget bra sånn størrelsesmessig, 182 og m (grizl 7). Trenger konkrete prøvetips evt, butikk med litt utvalg er 45min unna, lbs er stort sett ganske løk. Komfort og pris slår vekt 11 av 10 ganger!

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 13
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

er du sikker på at urinveisinnnfeksjonen skyldes sykkelsetet ?

det kan skyldes ganske mange andre ting; bakterieflora hos partner, at du har vært kald eller våt, gammel innfeksjon som bryter ut igjen, dårlig allmen tilstand. sikker på at du ikke har fått deg en sur en ?
en liten advarsel, hvis du ikke blir kvitt det der kan det gjøre livet ditt miserabelt når du blir eldre.

Endret av Lucky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (37 minutter siden):

er du sikker på at urinveisinnnfeksjonen skyldes sykkelsetet ?

det kan skyldes ganske mange andre ting; bakterieflora hos partner, at du har vært kald eller våt, gammel innfeksjon som bryter ut igjen, dårlig allmen tilstand. sikker på at du ikke har fått deg en sur en ?
en liten advarsel, hvis du ikke blir kvitt det der kan det gjøre livet ditt miserabelt når du blir eldre.

Nei

Kan ikke huske å ha vært kald eller våt der på en god stund

Gammel infeksjon, dæsken hvor lenge lever bakteriene neddi der da? Allmentilstand skal være grei den, dvs form og slikt. 
jepp, sikker. Det er ikke en sur en!

får høre med lege om hen synes det er ofte nok til å gjøre ekstratiltak. 
 

Hvordan da miserabelt? Kronisk infeksjon? Au.  Steril? Np, det er jeg fra før

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyldes neppe setet, kulde eller våthet. Det er nok en bakenforliggende, disponerende årsak. Når herrer får residiverende urinvegsinfeksjoner er det visse ting som bør sjekkes (typisk prostata, malformasjoner i distale urinveger, øvre del av urinvegene, diabetes, hjerte-kar osv.), da det sjelden oppstår uten grunn. Og, som oftest er det få symptomer, så det er greit å få sjekka slik at du ikke havner i en urosepsissituasjon på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steffone skrev (13 minutter siden):

Skyldes neppe setet, kulde eller våthet. Det er nok en bakenforliggende, disponerende årsak. Når herrer får residiverende urinvegsinfeksjoner er det visse ting som bør sjekkes (typisk prostata, malformasjoner i distale urinveger, øvre del av urinvegene, diabetes, hjerte-kar osv.), da det sjelden oppstår uten grunn. Og, som oftest er det få symptomer, så det er greit å få sjekka slik at du ikke havner i en urosepsissituasjon på sikt.

Takk for info, jeg har sjekka noe av dette for ikke superlenge siden.  Får høre med legen. 
flott med svar her

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (15 timer siden):

Nei

Kan ikke huske å ha vært kald eller våt der på en god stund

Gammel infeksjon, dæsken hvor lenge lever bakteriene neddi der da? Allmentilstand skal være grei den, dvs form og slikt. 
jepp, sikker. Det er ikke en sur en!

får høre med lege om hen synes det er ofte nok til å gjøre ekstratiltak. 
 

Hvordan da miserabelt? Kronisk infeksjon? Au.  Steril? Np, det er jeg fra før

Hvis du først har fått det en gang blir du lettere utsatt seinere. Når du blir eldre vil allmen tilstanden forverres slik at du fremstår som forvirret eller dement. Pluss at det ikke bli noe mer behagelig med årene heller.
God hygiene kan forhindre tilbakefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (4 minutter siden):

Hvis du først har fått det en gang blir du lettere utsatt seinere. Når du blir eldre vil allmen tilstanden forverres slik at du fremstår som forvirret eller dement. Pluss at det ikke bli noe mer behagelig med årene heller.
God hygiene kan forhindre tilbakefall

Så fortsette vaske seg altså, og høre med lege, igjen.  
Takk

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ivar Elverum skrev (På 14.9.2023 den 19.12):

 

Gammel infeksjon, dæsken hvor lenge lever bakteriene neddi der da?

På generelt grunnlag, de kan leve til du tar knekken på de. 
Har selv slitt med bakteriell bihuletennelse og ettervirkningene av det siden starten av juli. Fortsatt ikke blitt bra. 
Gått på en antibiotikakur, som ikke hjalp, så nå er det tatt prøver for å finne ut hva slags bakterie og hva slags kur som skal til for å ta knekken på dette. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...